Beste lezers, Helemaal "vers" en dus onwennig plaats ik dit eerste bericht op het forum. Tijdens mijn vakantie in de Algarve zag ik in een openbos nabij het strand van Monte Gordo deze orchidee staan. Opzich is het leuk om zo'n foto te maken, maar ik wil dan ook graag weten wat het is. Ik ben nog helemaal nieuw in dit prachtige onderwerp, dus wellicht dat jullie vaker van mij een bericht zullen zien met "zeer algemene" orchideen. Ik hoop dat jullie mij dat dan vergeven...
Ik zie jullie reactie met belangstelling tegemoet.
Orchidee uit de Algarve
Moderator: Michiel Janssen
Orchidee uit de Algarve
- Bijlagen
-
- Orchidee0.JPG (300.47 KiB) 10090 keer bekeken
Re: Orchidee uit de Algarve
Hallo Harold,
allereerst welkom op dit forum.
We zien graag je foto's en determinatie-vragen langs komen.
Wat je foto betreft heb je Ophrys tenthredinifera subsp. tenthredinifera gevonden. De lip is echter redelijk teruggevouwen, waardoor een de lip een smalle indruk krijgt.
Er komen in Portugal ook nog wel andere ondersoorten van O. tenthredinifera voor, echter niet in de Algarve.
gr. Mark
allereerst welkom op dit forum.
We zien graag je foto's en determinatie-vragen langs komen.
Wat je foto betreft heb je Ophrys tenthredinifera subsp. tenthredinifera gevonden. De lip is echter redelijk teruggevouwen, waardoor een de lip een smalle indruk krijgt.
Er komen in Portugal ook nog wel andere ondersoorten van O. tenthredinifera voor, echter niet in de Algarve.
gr. Mark
Mark, hartelijk dank voor de super snelle reactie. Dan snap ik nu ook waarom er een paar honderd meter verder veel orchideen werden gevonden met bredere lippen. Zie de foto. Wat mij dan weer opvalt is dat de bloem op eerste foto puntigere bloembladen heeft dan die op de foto hieronder. Of is het dan toch een andere soort c.q. ondersoort?
- Bijlagen
-
- tenthredinifera01.JPG (326.08 KiB) 10073 keer bekeken
- M.H. Schot
Harold,
Van Portugal worden op dit moment drie soorten tenthredinifera onderkend:
Tyteca heeft overigens in de AHO JEO een hele reeks geschreven over de orchideeën van Portugal:
Van Portugal worden op dit moment drie soorten tenthredinifera onderkend:
- Ophrys tenthredinifera subsp. tenthredinifera
Komt m.n. voor in Algarve en Estremadura - Ophrys tenthredinifera var. praecox
Erg vroeg bloeiend (febr.) Komt alleen voor in Estremadura - Ophrys tenthredinifera subsp. ficalhoana
Laat bloeiend. Komt alleen voor in Estremadura rond Lissabon
- l'Orchidofile 16 (65) - beschrijving en foto's op pp. 769-770
- AHO JEO 29/2 (1997) - foto's op pag. 250
- AHO JEO 32/2 (2000) - beschrijving en foto's op pp.295-299
Tyteca heeft overigens in de AHO JEO een hele reeks geschreven over de orchideeën van Portugal:
- AHO JEO 29/2 (Portugal)
- AHO JEO 30/1 (Portugal, add 1)
- AHO JEO 31/2 (Portugal, add 2)
- AHO JEO 33/1 (Portugal, add 4)
- AHO JEO 35/3 (Portugal, add 5)
- AHO JEO 35/1
Rien Schot
rien.schot@mail.com
rien.schot@mail.com
Rien, dank voor je uitvoerige bericht! Echt een leuk onderwerp deze geweldige bloeiers. Ik ga me daar maar eens in verdiepen.
- Walter
- Contacteer:
Ik was vorige week in Portugal en zag daar in de Serra da Arrabida nog de laatste bloeiende Ophrys tenthredinifera var praecox
De meeste waren al uitgebloeid.
De meeste waren al uitgebloeid.
- Bijlagen
-
- sized__IGP2533.JPG (121.69 KiB) 10030 keer bekeken
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
- Hans Dekker
Hallo Walter,
Misschien ga ik in maart naar Portugal. Heb je nog leuke tips over te bezoeken gebieden? Dan kan ik daar rekening mee houden bij het boeken van een b&b.
Groeten en bedankt,
Hans
Misschien ga ik in maart naar Portugal. Heb je nog leuke tips over te bezoeken gebieden? Dan kan ik daar rekening mee houden bij het boeken van een b&b.
Groeten en bedankt,
Hans