Orchidee uit Slovenie
Moderator: Michiel Janssen
Orchidee uit Slovenie
Deze orchidee heb ik afgelopen zomer gefotografeerd in Slovenie. Ik dacht dat het een Wespenorchis was alleen de bloemen zijn anders dan onze breedbladige wespenorchis hier. Of is het toch dezelfde?
- Bijlagen
-
- DSC_7369 (3).JPG (77.91 KiB) 5911 keer bekeken
-
- DSC_7376 (2).JPG (225.53 KiB) 5911 keer bekeken
Re: Orchidee uit Slovenie
even een vervolg op dit bericht. Zelf komt bij mij in de tuin (in de noordoostpolder op de vochtige klei) spontaan een moeraswespenorchis en deze vind ik er het meest op lijken. Maar het blad van de sloveense is smaller en langer de groeiwijze is losser
- Bijlagen
-
- moeraswespenorchisepipactispalustris.jpg (39.05 KiB) 5908 keer bekeken
- Mark Meijrink
- Contacteer:
Dag Herman,
Welkom op het forum, en wat een leuke binnenkomer! Ik vind dat Moeradwedpenorchis heel bijzonder is wanneer deze zich spontaan vestigt. Zeker wanneer het een tuin betreft. De planten die je zag in Slovenië zijn inderdaad ook Moeraswespenorchis. Planten waaronder orchideeën zijn globaal genomen gebonden aan de meststoffen n+p+k (nitraat, fosfaat en kalium). Vaak is een van deze drie beperkt beschikbaar doordat ze niet voorhanden is of in een vorm aanwezig is die niet opneembaar is voor de plant (schimmel). In veel biotopen is altijd één component limiterend aanwezig. In de duinenis dit stikstif en blauwgraslanden fosfaat. Waarom nu dit verhaal? Deze limitaties hebben namelijk gevolgen voor het uiterlijk van planten. Planten uit vochtige graslanden en kalkmoerassen zien er dus iets anders uit: stengel langerekt en ijle bloeiaar. Zo trof kk in de Eifel planten aan in een welbekend kalkmoerasje die bijna 70 cm hoog waren.
Mvgr Mark Meijrink
Welkom op het forum, en wat een leuke binnenkomer! Ik vind dat Moeradwedpenorchis heel bijzonder is wanneer deze zich spontaan vestigt. Zeker wanneer het een tuin betreft. De planten die je zag in Slovenië zijn inderdaad ook Moeraswespenorchis. Planten waaronder orchideeën zijn globaal genomen gebonden aan de meststoffen n+p+k (nitraat, fosfaat en kalium). Vaak is een van deze drie beperkt beschikbaar doordat ze niet voorhanden is of in een vorm aanwezig is die niet opneembaar is voor de plant (schimmel). In veel biotopen is altijd één component limiterend aanwezig. In de duinenis dit stikstif en blauwgraslanden fosfaat. Waarom nu dit verhaal? Deze limitaties hebben namelijk gevolgen voor het uiterlijk van planten. Planten uit vochtige graslanden en kalkmoerassen zien er dus iets anders uit: stengel langerekt en ijle bloeiaar. Zo trof kk in de Eifel planten aan in een welbekend kalkmoerasje die bijna 70 cm hoog waren.
Mvgr Mark Meijrink
Mark & Mark Orchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
Mark bedankt voor de hulp. Ik was afgelopen 26 februari op jullie vergadering als introduce van Jan Essink aanwezig. Ik vond het een zeer leerzame en interessante bijeenkomst met vooral zeer gedreven mensen. Mijn interesse is niet echt specifiek gericht op een bepaalde groep of soort plant of dier. Maar alles was de natuur betreft heeft mijn aandacht en boeit me zeer. Ik ben in de gelukkige omstandighied dat ik de tijd heb om daar van te genieten. Ik zal de werkgroep zeker blijven volgen via de website.