Epipactis helleborine

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
J. Essink

Epipactis helleborine

Bericht door J. Essink »

In hoeverre is Epipactis helleborine autogaam.

Ik vond vandaag een 60 tal planten die allemaal bijna geheel in zaad stonden.
Het is de wespenorchis maar dit jaar zijn er vrijwel geen wespen te bekennen. Misschien bestoven door andere insecten, zoals bijen, vliegen.

Weet iemand hiervan of is het hem ook opgevallen.

Met Drentse groeten,

Jan Essink
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Epipactis helleborine is geen zelfbestuiver

Bericht door Walter »

Dag Jan,

er zijn juist wel heel veel wespen dit jaar in Vlaanderen. Ze hebben op het nieuws al reportages laten zien van brandweerkorpsen die de vele aanvragen tot vernietiging van wespennesten niet kunnen bijhouden.
De brede wespenorchis is een heel populaire plant bij wespen. Ik heb 3 bloeiende planten in mijn tuin staan en elke avond weer moet ik vaststellen dat de bloemen die die dag openden, 's avonds allemaal bestoven werden. Het gaat werkelijk zeer snel. En als ik wespenorchissen fotografeer, zie ik steeds wespen rondvliegen. In juli heb ik een poos zo'n wesp in het oog gehouden, die steeds maar heen en weer vloog tussen enkele planten. Altijd maar opnieuw zocht ze naar bloemen waar nektar in zat. Ze vloog niet weg, maar ging het ganse uur door met planten inspecteren. Ze had op den duur wel 5 pollenpakketjes op haar hoofd zitten en soms hield ze stil om ze met de poten af te vegen, wat niet altijd goed lukte. Maar ze bleef maar doorgaan....
Niet moeilijk dat het bestuivingspercentage zo hoog ligt bij deze soort....
Ik zie ook vaak mieren in de bloemen die hoogst waarschijnlijk ook achter de nektar aangaan. Maar pollinia heb ik nog niet waargenomen op een mier. Daarvoor zijn ze te klein.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
J. Essink

Bericht door J. Essink »

Hoi Walter,

Dan hebben jullie de wespen gehouden.
Ik heb er tot nu toe op 2 verschillende plaatsen maar 2 exemplaren gezien.
Ze hoeven van mij ook niet zo nodig.
Had wel een wespennest in een vogelhuisje maar dat heb ik vernietigd.

Drentse groeten,

Jan
dwkdb
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:31 pm
Contacteer:

wespen

Bericht door dwkdb »

Dag Jan,

Een late reactie op je opmerking over het waarnemen van wespen als bestuiver. Ik kijk al vele jaren naar wespen op Epipactis helleborine ssp. neerlandica en soms doe je in één jaar diverse waarnemingen en in andere jaren totaal geen. Niettemin zijn er altijd veel vruchten aan de planten. Dat hangt er waarschijnlijk ook mee samen, dat als een wesp een groepje planten bezoekt, hij/zij alle geschikte bloemen van een tros bezoekt en alle trossen van een groepje. Zie verder het artikel op http://kdb.fol.nl/orch-onderz/

Met gewone hartelijke groeten,

Dirk
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Een onderzoekje waard

Bericht door Martin van den Hoorn »

Dag Jan en de anderen,
Wanneer er twijfels bestaan over de autogamie van E. helleborine (die ik nu overal met dikke zaaddozen zie staan) is het een idee om volgend jaar enige planten in te pakken met een doorzichtige plastic zak, en om dan te kijken of ze nog zaad zetten.
Wie doet er mee?
Groeten Martin

O ja: Op vakantie zag ik in de Telegraag de kop: "Wespen plaag in Nederland"
dwkdb
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:31 pm
Contacteer:

zelfbestuiving?

Bericht door dwkdb »

Hallo Martin en anderen,

Een begin is er al gemaakt: Babara Gravendeel heeft gazen kooitjes geplaatst rond een Ep.hel.hel. bij Katwijk en een Ep.hel.neerl. in Meijendel. Zelf heb ik een kooitje geplaatst rond een Ep.hel.neerl. in de AW-duinen. Een verslag volgt later. Verder onderzoek is altijd nuttig.

Groeten,
Dirk
jeff dockx
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 11, 2007 6:49 pm
Locatie: Kamares
Contacteer:

Plaatje

Bericht door jeff dockx »

Hoi hier op het forum

Hier onder een foto genomen op 20 aug 07 hier in Brasschaat. Is het over dit mooi plantje dat jullie het hier hebben. Afbeelding

Groetjes
Jeff
dwkdb
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:31 pm
Contacteer:

Epipactis helleborine

Bericht door dwkdb »

Inderdaad Jeff,

Epipactis helleborine subsp. helleborine, de Brede wespenorchis en Epipactis helleborine subsp. neerlandica, de Duinwespenorchis.
Over de verschillen kun je e.e.a. vinden op mijn site die ik enkele berichten terug heb vermeld.

Groeten,

Dirk
Plaats reactie