Determinatie hulp gezocht D. maculata

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
CorvK
Berichten: 19
Lid geworden op: vr mei 15, 2009 7:38 pm
Locatie: Spr-C

Determinatie hulp gezocht D. maculata

Bericht door CorvK »

L.s. op de site van de VRV werden bijgaande twee foto's geplaatst onder de naam D. maculata. De naam werd door enkele anderen in twijfel getrokken. Beiden zouden het D. majalis zijn.
Volgens mij is de eerste wel een D. maculata maar dan de ssp. concolor. De donkere kleur van de bladeren (hoog anthocyaangehalte) zou volgens Landwehr specifiek zijn voor ssp. concolor.

De tweede zou wel een D. majalis kunnen zijn vanwege de lengte van de bracteeën.

Gaarne jullie mening.
D. maculata ssp. concolor ?
D. maculata ssp. concolor ?
Dactylorhiza maculata.JPG (187.94 KiB) 9234 keer bekeken
Dactylorhiza maculata (2).JPG
Dactylorhiza maculata (2).JPG (172.5 KiB) 9234 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Determinatie hulp gezocht D. maculata

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Cor,

de 2e foto is zeer zeker een D. majalis. Een goed kenmerk zijn de dimensies van het spoor. Voor de majalis-groep geldt: relatief kort en dik (veelal) konisch spoor. Voor de maculata-groep geldt: relatief lang, dun (veelal) cylindrisch spoor. Ik moet bekennen dat ik voor foto 1 ook twijfels heb. Bij D. maculata zijn er vaak meer bladen over de gehele lengte van de stengel aanwezig. Daarnaast, lijkt het (voor zover zichtbaar op de foto) dat het spoor niet geheel voldoet aan de kenmerken van de maculata-groep. Kortom ik ben niet overtuigd. Wellicht dat een duidelijkere (detail-)foto uitkomst biedt.

M.v.gr. Mark
CorvK
Berichten: 19
Lid geworden op: vr mei 15, 2009 7:38 pm
Locatie: Spr-C

Re: Determinatie hulp gezocht D. maculata

Bericht door CorvK »

Dag Mark,

Bedankt voor het snelle antwoord. Detail foto is er (waarschijnlijk) niet.
Maar de kleur van het blad, op foto 1, duid volgens jouw niet op de aanwezigheid van een hoog gehalte 'anthocyaan', wat zo kenmerkend is voor de ssp. concolor?
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Determinatie hulp gezocht D. maculata

Bericht door Jan Essink »

als je hem f. concolor wilt noemen houd niemand je tegen. Als ik Landwehr beijk dan zijn de bladeren van zijn vermelde soort wat smaller en minder puntig, ook zou de gehele stengel vlekjes moeten hebben.
Dit soort extreme bladvleking komt af en toe voor. Zo vonden wij ooit in Noorwegen bij Roros een D. cruenta die vrijwel paars/zwarte bladeren had.

groet,

Jan
CorvK
Berichten: 19
Lid geworden op: vr mei 15, 2009 7:38 pm
Locatie: Spr-C

Re: Determinatie hulp gezocht D. maculata

Bericht door CorvK »

Jan Essink schreef:als je hem f. concolor wilt noemen houd niemand je tegen. Als ik Landwehr beijk dan zijn de bladeren van zijn vermelde soort wat smaller en minder puntig, ook zou de gehele stengel vlekjes moeten hebben.
groet,

Jan
Het is niet dat ik hem graag ssp. concolor wil noemen, vond die bladkleur zo'n typerend gegeven waar Landwehr ook melding van maakt. Maar de bladeren zijn inderdaad wat smaller bij de vermelde soort. Stengel heeft wel vlekjes maar minder als Landwehr aangeeft.

Maar toch bedankt Jan.
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Determinatie hulp gezocht D. maculata

Bericht door Ton »

Van de D.Majalis (die hier nogal veel voorkomt) zie ik elk jaar exemplaren met bladeren waarin de vlekken in elkaar overlopen, wel niet zo donker als je eerste foto, maar toch. Ook zie ik op de eerste foto links een kleiner exemplaar staan met losse vlekken. Ik zou daarom vooreerst uitgaan van een kleurvariëteit.
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Determinatie hulp gezocht D. maculata

Bericht door Mark »

De stengel van de plant op foto 1 is al geheel gestrekt. Dit strookt dus niet helemaal met D.majalis. Ook niet als er sprake is van alleen maar een kleurvariant.
Alle andere kenmerken zijn echter wel typisch D.majalis.

Kan er nog iets gezegd worden over de datum waarop deze foto's genomen zijn?

gr. Mark
CorvK
Berichten: 19
Lid geworden op: vr mei 15, 2009 7:38 pm
Locatie: Spr-C

Re: Determinatie hulp gezocht D. maculata

Bericht door CorvK »

Ben ik weer Mark,

Foto's zijn genomen op 20-6-2010 op ongeveer 1700 m hoogte, de meeste Dactylorhyza's begonnen nog maar net te bloeien, aldus de maker van de foto's Gerrit Roest.
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Determinatie hulp gezocht D. maculata

Bericht door Jan Essink »

CorvK schreef:Ben ik weer Mark,

Foto's zijn genomen op 20-6-2010 op ongeveer 1700 m hoogte, de meeste Dactylorhyza's begonnen nog maar net te bloeien, aldus de maker van de foto's Gerrit Roest.

en waar was dat dan? heb je gezien of de bladvlekking aan beide zijden van de bladeren zat?
CorvK
Berichten: 19
Lid geworden op: vr mei 15, 2009 7:38 pm
Locatie: Spr-C

Re: Determinatie hulp gezocht D. maculata

Bericht door CorvK »

Dag Jan,

Zoals reeds geschreven heb ik de planten niet zelf waargenomen maar was mijn posting n.a.v. een discussie op het VRV-forum.
De opnamen zijn genaamkt in Oostenrijk in het Kaunertal nabij Fiss in juni 2010.
Er zijn helaas géén detail foto's van deze D. De D. op de tweede foto heeft in ieder geval géén bladvlekken op de onderzijde van de bladeren, dat is op foto 2 duidelijk te zien. Helaas dus geen details.
Plaats reactie