verschil GPS meting met Google Earth

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Jos Lammers

verschil GPS meting met Google Earth

Bericht door Jos Lammers »

Bij het in kaart brengen van orchideeenvindplaatsen (Amalfikust ten zuiden van Napels) blijkt dat als ik de met GPS meting verkregen coordinaten van een vindplaats in een Google Earth kaart zet deze vindplaats niet klopt met de plek die het op de kaart zou moeten zijn. De afwijking is meer dan 200m te noordelijk. Ter illustratie onderstaande kaart.
Heeft iemand ook dergelijke ervaringen?
Groet
Jos
afwijking GoogleEarth-GPS.jpg
afwijking GoogleEarth-GPS.jpg (108.93 KiB) 7689 keer bekeken
Jan Essink

Re: verschil GPS meting met Google Earth

Bericht door Jan Essink »

heb daar nog geen problemen mee gehad, misschien dat de instelling op je GPS niet helemaal correct is. Ik gebruik een redelijk oud exemplaar van de Garmin12
hierin moeten de volgende gegevens goed staan, waarvan ik denk dat dit bij alle types hetzelfde moet zijn.

bij Map Datum: moet WGS84 staan
bij CDI: plus/minus 0.25
bij Angle: Degrees
bij Units: Metric
bij Heading: Auto W002

Ik ken een duitser die ook een Garmin12 had maar doordat de instellingen fout stonden niets kon vinden en er dus naast zat.

Jan
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Jos,

ik denk dat het idd. aan je GPS ligt. Samen hebben we heel wat coördinaten van orchideeën in Zuid-Limburg ingemeten tijdens excursie (Eys, Wijlre, Gerendal) en tussen alle data weken er steevast een groepje of enkele coördinaten af. Ik kwam hier achter wanneer ik je GPS data (X Y) projecteer op een kaartondergrond in ArcGis. Zo verschenen er puntlocaties in Wijlre, in een bos bij en in het centrum van Valkenburg. Wat de oorzaak hier van is weet ik niet. Maar een soortgelijk probleem deed zich voor met Smartphone waar een GPS-ontvanger inzat. Zoals je weet berekend de GPS ontvanger constant (met een interval) je positie. Echter wanneer bij deze PDA-telefoons de standby stand werd geactiveerd doordat het beeldscherm enige tijd niet werd aangeraakt berekende de GPS geen coördinaten meer (waarom weet ik niet). Wanneer de telefoon weer uit de de standby stand kwam en een waarneming werd gedaan werden de coördinaten gebruikt van voor de standby stand. Wanneer je ondertussen 100m had afgelegd kreeg je een afwijking. Ik wil niet beweren dat dit met jou ontvanger ook het geval is. Daarnaast is GoogleEarth verre van nauwkeurig te noemen. Het is natuurlijk een fantastisch programma, maar wanneer men nauwkeurigheid wil forget about GoogleEarth. GoogleEarth koopt b.v. van verschillende aanbieders luchtfoto's en plakt deze aan elkaar. Dit aan elkaar plakken gaat weleens mis. Zo zat er jarenlang een verloop van zeker tien meter in twee kaartdelen bij Eigenbilzen - Munsterbilzen (B). Echter een verschil van 200m is mij nog niet opgevallen bij GoogleEarth.

Concluderend, wat mij opviel is dat er in jouw coördinaten consequent foutjes zitten die m.i. veroorzaakt worden door je GPS, omdat deze ook aan het licht komen wanneer ik een kaart met kadastrale perceelsgrenzen als ondergrond gebruik. En geloof me, die kaarten kloppen wel!

M.v.gr. Mark
Mark

Bericht door Mark »

Hoi Jos,

het is bij mij ook nog niet voorgekomen dat de GPS dit soort afwijkingen geeft.

Als je een Garmin hebt, kan je je probleem wellicht bij de helpdesk kwijt op Garmin.nl

gr. Mark
Jos Lammers

Bericht door Jos Lammers »

Beste mensen,
ik gebruik mijn Garmin "Legend HCx" ook voor het in kaart brengen van planten hier in de buurt. Vaak met iemand anders samen en de afwijking is zelden meer dan een paar meter. Ook in vergelijking met mijn oude GPS is de afwijking niet meer dan een paar meter. Dit geldt dus voor de RDS metingen. Ook als ik die punten in stafkaarten plot klopt de positie hier prima. Bovendien heb ik ook meetpunten in Google Earth kaarten gezet hier in de buurt. Ook dat klopt prima.
In Italie heb ik MGRS ingemeten en m.b.v. een paar ijkpunten kan ik MGRS eenvoudig omrekenen in UTM UPS. Die laatste wordt ook door Google Earth gebruikt.
Ik heb het gevoel dat het apparaat dus wel klopt maar dat er iets niet helemaal klopt, of met de omrekening van de GPS of met de (on)nauwkeurigheid van de Google Earth kaarten. Ik heb voor alle zekerheid nog maar eens vergeleken met coordinaten die ik op de kaap van Palinuro (ca 100 km zuidelijker) heb gemeten: dezelfde afwijking! Maar voorjaar 2009 was ik in de Marche en de coordinaten daar met dezelfde GPS gemeten klopten wel met de Google Earth kaarten. Dus toch onnauwkeurigheid met de Google Earth kaarten van Campania??
Groet
Jos
Mark

Bericht door Mark »

Hoi Jos,

aangezien je aangeeft dat het steeds dezelfde afwijking is, zou het aan het omrekenen kunnen liggen.
Dus of de omrekening van MGRS naar UTM UPS gaat niet goed, of het inlezen in Google earth niet. Als je het orginele punt nog in je GPS hebt staan, zou je kunnen proberen het punt via Mapsource direct naar Google earth te copiëren. Je hebt dan geen omrekening nodig.

Een probleem met de GPS zelf, zou (mijns inziens) zichtbaar zijn in wisselende afwijkingen.

gr. Mark
Plaats reactie