Een aantal zeer mooie groeiplaatsen bezocht, met name in kustgebieden. Anacamptis pyramidalis is in deze tijd algemeen en ik heb enkele plekken gezien met meer dan tienduizend exemplaren.
Interessant én lastig zijn echter de Dactylorhiza's.
Dactylorhiza fuchsii en D. maculata zijn algemeen en in deze tijd is ook D. purpurella veel te vinden.
Vanaf eind mei tot half juli zijn er zo'n 10 soorten Dactylorhiza's te vinden.
Hieronder een aantal probleemgevallen. Mogelijk kan iemand die de Britse eilanden bezocht heeft hier een mening over geven. Ik heb zo mogelijk aangegeven waar ik zelf op uit kom:
1. Dactylorhiza praetermissa?

In Nederland gevonden zou ik deze plant zonder twijfel een Rietorchis noemen. Deze komt echter volgens de gevestigde orde in Ierland niet voor!
Op 24-6-2007 genomen op North Bull Island, een eilandje pal voor Dublin en een orchideeënparadijs. Aan Dactylorhiza's waargenomen in ieder geval: D. fuchsii, D. incarnata, D. incarnata subsp coccinea en D. purpurella, allen in honderden exemplaren.
Daarnaast veel planten die ik niet direct thuis kon brengen. Er zal ongetwijfeld veel hybridisatie voorkomen.
Deze plant had ongevlekte bladeren. De Rietorchis komt pal aan de overkant van de Ierse zee in Engeland wel veel voor.
2. Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea x purpurella ?
of misschien
Dactylorhiza fuchsii x incarnata subsp. coccinea ?
De bladeren zijn ongevlekt. D. incarnata subsp. coccinea stond er pal naast, dus dat is waarschijnlijk een van de ouders.
Ik zie er weinig invloed van D. fuchsii in, dus mogelijk Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea x purpurella ?
24-6-2007, North Bull Island.

3. Dactylorhiza fuchsii x incarnata?
De bladeren zijn gevlekt, zelfs ringvormig. Ook Gevlekte rietorchis is in Ierland niet gemeld, dus er van uitgaande dat het een hybride is moet er D. fuchsii in zitten.
24-6-2007, North Bull Island.

4. Dactylorhiza maculata x purpurella ?
D. purpurella stond in de buurt en ook de bloemvorm wijst op invloed van purpurella (ruitvormige lip met enisgszins naar boven gekrulde rand).
De bladeren zijn echter m.i. nooit zo sterk gevlekt bij purpurella.
D. maculata stond in de buurt.
1-7-2007, Mullaghmore, Co. Sligo, wegberm.

5. Dactylorhiza traunsteinerioides ?
Deze komt alleen op de Britse eilanden voor. In het veld vond ik deze plant al afwijkend maar na vergelijking met Landwehr en Orchids of Britain and Ireland komt dit heel dicht in de buurt van deze soort. Landwehr geeft bovendien een stip aan precies op de plaats waar ik hem gevonden heb.
4-7-2007. Umbra, Co. Londonderry (Noord-Ierland); duinvallei.

Alle reacties zijn welkom!
Met vriendelijke orchideeëngroeten,
Ed van Wijngaarden