Ervaring 3d fotografie

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Ervaring 3d fotografie

Bericht door Mark »

Beste allemaal,

omdat 3d fotografie voor iedereen geheel nieuw is, of in ieder geval redelijk nieuw, lijkt het me wel leuk en leerzaam om op dit forum onze ervaringen uit te gaan wisselen.

Wellicht kunnen we zo meerdere fotograven overtuigen om 3d fotografie te gaan overwegen.

Allereerst zou ik eenieder die al gebruik maakt van 3d fotografie willen vragen zichzelf 'voor te stellen'. Zelf zal ik hier het voortouw in nemen. Ik verwacht overigens niet dat dit al veel mensen zullen zijn.

Daarnaast zijn foto's de beste illustratie... Vandaar graag véééél foto's....

M.vr.gr. Mark Engels
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Ervaring 3d fotografie

Bericht door Mark »

Zoals beloofd geef ikzelf het voorschot:

Sinds kort ben ik in bezit van een speciale 3d-macro lens, welke ik als een gewone lens op mijn Canon Eos kan monteren.
Deze 3d lens mag zich een 3d lens noemen omdat deze per opname, twee beelden projecteerd op de sensor van de camera. Ter illustratie, zie foto.

Het voordeel van deze lens is dat met één druk op de ontspanner een 3d foto ontstaat. Er hoeft later niets bijgewerkt te worden. Er zitten natuurlijk ook enkele nadelen aan, maar daarover later.

De lens geeft me een bereik van ongeveer 30 cm tot ongeveer 85 cm. Om een voorwerp nog van naderbij te kunnen benaderen heb ik er een set dioptrie-lensen bij aangeschaft. Zo kan ik tot op een enkele cm van het voorwerp scherp stellen.

Een ringflitser (compatibel voor deze macrolens) stelt me in staat een grote f-waarde te gebruiken, waardoor toch het hele voorwerp scherp op de foto staat.

Zoals boven al aangegeven is, heb ik geen foto-bewerkingsprogramma nodig.

Naast de lens heb ik natuurlijk ook een 3d-kijker: de Loreo pixi viewer te bestellen op http://www.fotografie-in-3d.nl

Laten we dan maar overgaan naar de eerste 3d-foto op dit forum. Helaas geen foto van een orchidee (daarvoor had ik de spullen telaat binnen), maar wel een simpel voorbeeld van hoe mooi 3d fotografie kan zijn:
23-08-10 002.jpg
23-08-10 002.jpg (82.25 KiB) 11249 keer bekeken
M.vr.gr. Mark Engels
Jan3d
Berichten: 75
Lid geworden op: do mar 04, 2010 9:04 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Ervaring 3d fotografie

Bericht door Jan3d »

Ik fotografeer sinds 2002 in stereo, met name orchideeen en familie.
Ik heb een analoge sterocamera; voor dias en foto's, maar fotografeer vooral met een compact camera, dus twee foto's uit net iets verschillende posities. Werkt goed, alleen als er wind is kost t veel tijd om twee foto''s te krijgen waar de bloem/plant goed opstaat.
Mijn camera kan tot op 1 cm afstand komen, meestal goed genoeg om een orchideebloem voluit in beeld te krijgen.
Ik ben nog op zoek naar een compact camera, die niet alleen op 1 cm
afstand kan fotograferen, maar ook een ingebouwd GPS systeem heeft.
De foto's zijn te zien op mijn web site: http://www.orchidee3d.nl .
De beste manier om deze te bekijken is met inderdaad een Loreo Pixie viewer. Er zijn ook andere, maar dan ben je gauw 30 Euro kwijt. Het beeld is dan wel groter en helderder.
Ik zal nu vast een drietal voorbeelden geven van orchidee blopementrossen.
Groet, Jan Modderaar
Bijlagen
Aapjes orchis
Aapjes orchis
Aapjes orchis IMG_5104.JPG (121.44 KiB) 11227 keer bekeken
Bruine orchis
Bruine orchis
Bruine orchis IMG_5071.JPG (138.7 KiB) 11227 keer bekeken
Gele vlier orchis
Gele vlier orchis
Gele Vlier orchis IMG_5184 klein.JPG (136.08 KiB) 11227 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Ervaring 3d fotografie

Bericht door Mark »

Hallo Jan,

voor mij is het bekijken van de foto's nog het minst plezierig. De Loreo pixi viewer werkt prima, en het beeld is fantastisch.
Echter moet je wel écht goed voor het beeld zitten, wil je het 3d effect optimaal zien.

Daarnaast is het moeilijk om tussen het bekijken van de foto's andere opdrachten uit te voeren met je muis, omdat je simpelweg de kijker voor je ogen hebt. Van teveel wisselen (tussen met kijker, en zonder kijker) krijg ik op den duur enige hoofdpijn.

Tot later. Mark
theorchidee
Berichten: 75
Lid geworden op: ma feb 23, 2009 12:57 pm

Re: Ervaring 3d fotografie

Bericht door theorchidee »

Mooie beelden van Jan, goed te bekijken met de Loreo pixi 3D viewer.
Het plaatje van Mark laat duidelijk de beperking van de 3D macro lens zien; een in mijn ogen lelijke overgangszône tussen linker en rechter beeld.
In beide gevallen staat het van rechts genomen beeld aan de rechter zijde van de stereofoto en moet dus bekeken worden met een parallel stereoviewer.
Zelf geef ik de voorkeur aan de cross-eyed optie.
Het van rechts genomen beeld staat dan aan de linker zijde van de stereofoto en kan bekeken worden door een beetje scheel te kijken en de twee beelden in elkaar te laten vloeien.
De site van Gert-Jan Wolkers geeft leuke tips
http://www.world-of-3d.com/index.php
Handig hulpmiddel voor de beeldverwerking bij aparte rechts/links opnamen met slechts één camera is een gratis programma'tje op
http://www.stereoscopy.com/downloads en kies hieruit StereoPhoto Maker (Version 4.31)
Tot nu toe geen stereo orchideeënfoto's, wel een herfstplaatje; éénmaal cross-eyed view en éénmaal parallel view (met kijkertje dus).
Veel kijk plezier.
Theo.
Bijlagen
scheel kijken
scheel kijken
Witte kluifjeszwam cross-eyed klein.JPG (62.54 KiB) 11185 keer bekeken
met stereo kijkertje
met stereo kijkertje
Witte kluifjeszwam parallel klein.JPG (62.39 KiB) 11185 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Ervaring 3d fotografie

Bericht door Mark »

Hoi Theo,

ik ben met je eens dat de scheiding van de foto's, afkomstig van een macro 3d-lens, een stuk minder mooi afgewerkt is. Bekeken door een 3d-kijker zie ik hier echter niets van terug.

Kan je met het programma dat je voorstelt inzoomen op beide foto's tegelijk? Dan zou het namelijk ook nog iets voor mij zijn.

m.vr.gr. Mark
theorchidee
Berichten: 75
Lid geworden op: ma feb 23, 2009 12:57 pm

Re: Ervaring 3d fotografie

Bericht door theorchidee »

Hallo Mark,

Even een proefje gedaan met jouw foto van de gele bloem.
Als stereofoto geopend wordt deze keurig gesplitst in linker en rechter beeld. Simultaan inzoomen is mogelijk alsook links-rechtswissel en tal van andere beeldbewerkingsmogelijkheden.
Ik zou zeggen downloaden en lekker gaan verkennen en experimenteren.

Groet, Theo.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Ervaring 3d fotografie

Bericht door Mark »

Dat zal ik zeker gaan doen.

Morgen ga ik naar de Orchiade in Arcen. Daar zullen zeker nog wat mooie foto's te maken zijn.

Tot later. Mark
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Ervaring 3d fotografie

Bericht door Mark »

Zojuist terug van Arcen.

De namen van deze planten zal ik jullie besparen (en mezelf ook).

Met het programma dat Theo voorstelde zijn er kaders om de twee beelden geplaatst.

gr. Mark
Bijlagen
IMG_2502_parallel.JPG
IMG_2502_parallel.JPG (141.35 KiB) 11169 keer bekeken
IMG_2485_parallel.JPG
IMG_2485_parallel.JPG (79.74 KiB) 11169 keer bekeken
IMG_2466_parallel.JPG
IMG_2466_parallel.JPG (119.67 KiB) 11169 keer bekeken
IMG_2459_parallel.JPG
IMG_2459_parallel.JPG (161.69 KiB) 11169 keer bekeken
theorchidee
Berichten: 75
Lid geworden op: ma feb 23, 2009 12:57 pm

Re: Ervaring 3d fotografie

Bericht door theorchidee »

Hallo Mark,

Mooie beelden, vooral die van het 'schoentje', de overige zijn ondanks het stereobeeld toch wat 'plat'.

Ik ben nog even aan het puzzelen en rekenen wat het effect van inzoomen is op het stereobeeld en of het nodig is af te wijken van de vuistregel: stereobasis is gelijk 1/30 van voorwerpafstand.
Bijvoorbeeld met voorzetlens 2 dioptrie ligt de voorwerpafstand vast op 500 mm en dus een theoretische stereobasis van 16,7 mm. Door de stereobasis iets kleiner te nemen op 15 mm pak ik juist het hele scherptedieptegebied mee. Met de zoomlens werk ik meestal tussen 6x en 15x inzoomen, waardoor je als het ware dichter bij het onderwerp kruipt. Mijn vermoeden is dat de stereobasis bij inzoomen kleiner genomen dient te worden voor een rustiger stereobeeld.

Gelukkig heb jij hier geen last van, de stereobasis ligt immers in het stereo macro objectief vast. Wat is de hartafstand van de twee lensjes (stereobasis) en hoe is jouw ervaring met het gebruik van extra voorzetlenzen?

Groet, Theo.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Ervaring 3d fotografie

Bericht door Mark »

Hoi Theo,

ik denk dat de 'platte' beelden door een combinatie van twee factoren veroorzaakt worden:

- de voorwerpen op de foto's zijn vrij groot, waardoor er een afstand van >50 cm nodig was tussen lens en voorwerp.
- door het gebruik van een flitser en het ontbreken van een achtergrond, is de achtergrond bijna geheel zwart. Dit mis je als diepte.

Het 'schoentje' was een voorwerp van 5 cm groot. De afstand tussen lens en voorwerp was dan ook veel kleiner.

Met de dioptrie-lenzen heb ik nog niet veel geprobeerd, daar kan ik nog niet veel over zeggen. Ik probeer er zo weinig mogelijk gebruik van te gaan maken, maar verwacht het zo nu en dan wel nodig te hebben.

gr. Mark
theorchidee
Berichten: 75
Lid geworden op: ma feb 23, 2009 12:57 pm

Re: Ervaring 3d fotografie

Bericht door theorchidee »

Hallo Mark,

Mooi, zo wordt de relatie tussen stereobasis en voorwerpafstand goed duidelijk.
Nog even voor mijn rekenwerk. Wat is de brandpuntafstand van jouw 3D-macro objectief, wat is de hartafstand (stereobasis) tussen de twee kijkopeningen van de lens en wat is de cropfactor van de camera?

Groet, Theo.
theorchidee
Berichten: 75
Lid geworden op: ma feb 23, 2009 12:57 pm

Re: Ervaring 3d fotografie

Bericht door theorchidee »

Hallo Jan,

Plaatsregistratie terwijl je fotografeert. Je bedoelt een camera als de Sony Cyber-shot DSC-HX5V (kost ongeveer 350 euro) of kan deze niet dichtbij genoeg komen?
Een losse GPS foto-tagger is wellicht een goedkopere optie, al weet ik niet of die bij iedere camerasoftware past.

Groet, Theo.
Jan3d
Berichten: 75
Lid geworden op: do mar 04, 2010 9:04 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Ervaring 3d fotografie

Bericht door Jan3d »

Hallo Theo,

Ik heb em bekeken, mooie camera en gps. Hij heeft een macro van 5 cm en nu heb ik een camera met een macro van 1 cm. Gezien hoe klein vaak de bloemen zijn, zoek ik dus naar een camera, die en gps heeft en tot op 1 cm kan komen.
Ik hoop dat de Canon G serie GPS gaat toevoegen.
Bedankt, voor je reaktie,
groet,
Jan(3d)
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Ervaring 3d fotografie

Bericht door Mark »

Hallo Theo,

de afstand tussen beide lensjes is 20 mm. De brandpuntafstand is 38 mm.
Mijn camera heeft een cropfactor van 1.6

gr. Mark
Plaats reactie