Dactylorhiza Majalis ?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
R. van Vliet
Berichten: 37
Lid geworden op: ma jul 23, 2007 7:52 pm

Dactylorhiza Majalis ?

Bericht door R. van Vliet »

Deze vrij forse plant vond ik op 16-06-2007 als eenling op een hoogte van 1800 meter in de Saualpe. Het lijkt mij D. Majalis, maar dan met ongevlekte bladeren. Is dit mogelijk?
Helaas was deze orchidee enige dagen later geplukt/uitgegraven.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Dactylorhiza majalis

Bericht door Walter »

Ik denk dat je gelijk hebt met te stellen dat dit de brede orchis is - D. majalis
Het komt wel vaker voor dat deze soort ongevlekte bladeren heeft ( de zogenaamde forma immaculata ) In sommige populaties kan de verhouding tussen gevlekte en ongevlekte exemplaren oplopen tot 70/30. En dan is er nog de intensiteit van de vlekken op de bladeren die danig kan verschillen: van erg sterk en intens tot zeer licht en spaarzaam gevlekt.
De bloemen zijn typisch majalis : een uitgesproken middenlob en slechts kleine zijlobben aan de lip
en een lang, dik spoor.
De habitus is ook echt majalis en zo te zien staat hij in een onbemeste weide die vermoedelijk wat aan de natte kant is. Ook dat klopt.
Vanaf een hoogte van 1.700 / 1.800 meter kan je ook beginnen uitkijken naar de alpestris variant van de brede orchis, maar deze planten lijken mij niet daartoe te behoren.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
J. Essink

Dactylorhiza majalis

Bericht door J. Essink »

Ongevlekte bladeren op Dactylorhiza's die eigenlijk gevlekt moeten zijn komt vaker voor dan gedacht.
Willing zei altijd dat de vlekken latent aanwezig zijn maar je ziet ze niet.
In Zweden waar 1000den D. maculata's voorkomen is 80% ongevlekt.

Drentse groeten van

Jan Essink
Plaats reactie