Anacamptis coriophora ?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

djasse

Anacamptis coriophora ?

Bericht door djasse »

Bij mijn rondreis doorheen Noord-Spanje kwam ik ook in de Sierra de la Demanda (nabij Burgos) dit orchideetje tegen. Doet me denken aan Wantsenorchis (Anacamptis coriophora) maar... ben ik juist. Heeft iemand ervaring met dit juweeltje...
De streek is ook rijk aan verschillende Ophrys-soorten...
Bijlagen
Picos - Somiedo - sierra de la demanda 361.jpg
Picos - Somiedo - sierra de la demanda 361.jpg (32.63 KiB) 16362 keer bekeken
Picos - Somiedo - sierra de la demanda 355.jpg
Picos - Somiedo - sierra de la demanda 355.jpg (32.85 KiB) 16362 keer bekeken
Picos - Somiedo - sierra de la demanda 354.jpg
Picos - Somiedo - sierra de la demanda 354.jpg (31.91 KiB) 16362 keer bekeken
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Jan Essink

Re: Anacamptis coriophora ?

Bericht door Jan Essink »

Ik vind hem te losbloemig voor coriophora, ik zit meer te denken aan de var. matrinii te denken.
de foto in Delforge is in dat gebied gemaakt.

groet,

Jan
djasse

Bericht door djasse »

Ik bezit alleen de field guide to orchids of britain and europe (Buttler). Daar is deze var. wel vermeld maar geen afbeelding erbij. Ik had domweg mijn boek thuis laten liggen tijdens mijn reis... Ga eens googelen of ik een foto vind van de verlmelde variëteit...
Stond in (gezellig) gezelschap van A. Pyramidalis en O. Lutea, en verderop verschillende Ophrys-soorten op een kleine, droge steenachtige helling...
Hartelijk dank alvast voor je tijd en de tip!
Groene groet,
Ignace
jan benjamins

Bericht door jan benjamins »

Hallo.

Dit is orchis choriophora spp. fragans.

Groeten Jan.
M.H. Schot

Bericht door M.H. Schot »

Ik denk ook dat het Orchis coriophora subsp. fragrans is.
Bijgaand een plaatje van subsp. martrinii (= subsp. carpetana)
De verschillen zijn evident. Matrinii heeft
1. dichte bloeiaar
2. donkere kleuren
3. spoorvorm is een "dikke zak"

Groeten, Rien
Bijlagen
Orchis coriophora subsp. carpetana (C09_3041).jpg
Orchis coriophora subsp. carpetana (C09_3041).jpg (434.33 KiB) 16314 keer bekeken
djasse

Bericht door djasse »

Hartelijk dank voor jullie bijdrage! Ik ben wat weer wijzer...
Groet,
Ignace
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Ignace,

Heb je geen opname van de volledige plant, eventueel zelfs met een stukje bodem? Op het eerste gezicht heeft deze plant inderdaad meer weg van fragrans dan van coriophora. Waar is deze opname gemaakt in de Sierra de la Demanda en op welke datum? Wij zijn daar dit jaar begin juni geweest en hebben op verschillende plaatsen coriophora gevonden, maar geen fragrans. Dat klopt met de bevindingen van Delforge die van 1992 tot 1995 dit deel van Spanje bezocht heeft en fragrans alleen gedetermineerd heeft in het noorden van de provincie Burgos maar nooit in de meer zure bodem van de Sierra de la Demanda (zie 'Les Naturalistes Belges', nr 76-3, 1995, pagina 253). Bij coriophora is de iets robustere stengel meer bebladerd dan bij fragrans, vandaar mijn beginvraag. Of de bloem een lichte vanillegeur verspreid (fragrans) dat kunnen we aan de hand van een foto (nog) niet vaststellen.

Groetjes

Frans
jan benjamins

Frans.
Aan de omringende vegetatie kan inderdaad ook worden gezien of de boden zuur of kalkhoudend is.Ik ken o choriophora alleen met bruinrode bloemen.
O zijn er ook met lichtere bloemen? En ik denk dat je in zuurdere gebieden ook
kalkrijkere gedeelten kan hebben. Maar ik ken dat gebied niet.o fragans komt
denk ik meer in drogere boden voor en orchis choriophora in vochtige terreinen.
Jan Essink

Bericht door Jan Essink »

je hebt gelijk dat A. coriophora ook met lichte bloemen voorkomt. Zo vonden wij dit jaar in Turkije op een plek ruim 150 planten met lichte bloemen tussen de 2500 normale planten

Jan
Bijlagen
A. coriophora f. chlorantha Eflani-Karabuk TU-201 070610 (4).JPG
A. coriophora f. chlorantha Eflani-Karabuk TU-201 070610 (4).JPG (200.76 KiB) 16261 keer bekeken
A. coriophora f. albiflora Uzumlu-Karaman TU147 250510 (2).JPG
A. coriophora f. albiflora Uzumlu-Karaman TU147 250510 (2).JPG (213.82 KiB) 16261 keer bekeken
jan benjamins

Jan dat is best leuk! Een mooie vonst!
djasse

Bericht door djasse »

Hoi,

De opname dateert van 7 juni 2010. Nee, helaas heb ik geen algemeen shot gedaan (met bodemstructuur...). Het was een kleine, droge stenige helling aflopend naar een riviertje, Zuid-gericht, met verschillende Ophrys-soorten, Anacamptis, Thymus ...
De vindplaats: Sierra de la demanda (tussen Burgos en Logroño), ten Zuiden van de Montes de oca, in het (piep)klein dorpje Garganchon dichtbij Pradoluengo. Een rustige rivierenwandeling...
En ik heb er helaas ook niet aan gesnuffeld dus ik weet niets van eventuele (wantsen...)geuren.
Groene groeten
jan benjamins

Ignase.

Voor mij is het dan toch fragans. Bij Valence trof ik planten aan in hetzelfde vegetatie type . Met hondskruid-o scolopax-o drumana-o simmia-hommelorchis bijenorchis-tijm,op min of meer kalkhoudende grond.
Groeten Jan.
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Ignace,

Ik vrees dat zonder bijkomend fotomateriaal niet definitief kan uitgemaakt worden of het fragrans dan wel coriophora is. Garganchon ligt aan de noordkant van de Sierra de la Demanda. Je spreekt van een stenige helling maar toch ook van een rivierenwandeling, naar ik vermoed langs de Rio Urbion. Daar zijn wij niet geweest. Wel hebben we een hellende, licht vochtige hooiweide bezocht in Alarcia, in vogelvlucht 6 km verwijderd van Garganchon, site die overigens ook door Delforge vermeld wordt. Daar hebben we op 5 juni meer dan 500 coriophora geteld, naast evenveel of nog meer A. champagneuxii, D. maculata en Ser. lingua. Aan het verkennen van de Sierra de la Demanda hebben we vijf dagen besteed en dat heeft ons 10 groeiplaatsen van coriophora opgeleverd. Evenals Delforge hebben we fragrans maar gevonden veel noordelijker in de provincie Burgos. Ik heb even nagekeken en de dichtsbijzijnde locatie van fragrans is zowel bij Delforge als bij ons Aquas Candidas en dat ligt in vogelvlucht een kleine 50 km van Garganchon. Als je waarneming dus fragrans betreft is deze zeker niet alledaags voor die omgeving. Overigens, die Spaanse provincie Burgos is een voltreffer: we hebben er niet minder dan 50 verschillende orchideeënsoorten gedetermineerd!

Groetjes

Frans
djasse

Bericht door djasse »

Frans,

We hebben elkaar blijkbaar net gemist ginder! Ik ben zeker van plan volgend jaar terug te gaan, nu was het enkel een tweedaagse in de streek, op terugreis van mijn geliefd Somiedo (Asturias). Misschien kan ik de andere foto's van andere orchids die in de buurt stonden hierop zwieren (brengt dit misschien uitsluitsel a.d.h plantengemeenschappen?)Zoals reeds vermeld had ik mijn veldgids vergeten dus waag ik me ook niet aan determineren van mijn andere Ophrys-soorten...volgend jaar beter!
Staan er in de Delforgegids voor Europa, Noord-Afrika,.. iedere keer verspreidingskaartjes vermeld bij elke soort?
Hierbij geef ik je een link van een (spaanse) lijst van orchids in de provincie Burgos, toevallig gevonden bij het Googelen. Misschien ken je het...
http://www.rjb.csic.es/jardinbotanico/f ... 65_082.pdf
Bedankt voor de respons, aan iedereen trouwens!
Ignace (een enthousiast maar cfr jullie klein amateurke...)
djasse

Bericht door djasse »

Hoi,

Na een check van de link bij mijn vorig bericht blijkt de link zich door te wijzen naar de (logge) site van de Botanische tuin - Madrid... en daarna vond ik de verdere verwijzing naar mijn link niet meer...
Handiger is om direkt te googelen naar het PDF document met volgend zinnetje: 'Datos previos para un catalogo de las orquideas burgalesas'
Kom je er direkt op...
Groet
Ignace
Plaats reactie