Vraagje voor volgend seizoen

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Bram

Vraagje voor volgend seizoen

Bericht door Bram »

Hoi hoi,

Het is nog veel te vroeg, maar ik denk maar zo: hoe vroeger ik het vraag, hoe meer tijd ik heb om me voor te bereiden.

Hier volgt dus een korte verhaal met een vraag.

Ik studeer in Gent op de hogeschool chemie. Volgend jaar zou ik afgestudeerd zijn als alles goed gaat. Omdat ik nu ook al een paar jaar gefascineerd ben door orchideeën, zou ik, als cadeau voor mezelf, graag voor een eerste keer orchideeën gaan zoeken buiten de Belgische grenzen, liefst ergens in een zuiders land.

Aangezien ik nog niet zo heel veel ken van de buitenlandse orchideeënrijkdom, hoewel ik wel wat bijgeleerd heb uit de verhalen die in de "liparis-uitgaven" staan, vroeg ik me af of jullie me konden helpen met een perfecte locatie.

Ik zou normaal gezien gedaan hebben midden juni; en mijn reis zou dan kunnen doorgaan eind juni of begin juli.

Als iemand suggesties heeft, mag hij/zij me altijd contacteren.

Bedankt reeds voor de aandacht.

Met vriendelijke groeten;

Bram De Block
Mark

Re: Vraagje voor volgend seizoen

Bericht door Mark »

Hallo Bram,

ik ben het helemaal met je eens dat je beter vroeg planningen kunt maken.

Wat je vraag omtrent 'vindplaatsen in zuid-europa' betreft het volgende:

- In juni/juli is het overgrote deel al lang uitgebloeid in deze streken. Mijn enige eigen ervaring is dat in Portugal de late (!) soorten begin mei in bloei staan, maar dit geldt voor heel mediteraan-Europa.
- In de hoger gelegen delen van Europa zullen wel nog meerdere soorten in bloei staan, en zelfs nog in bloei komen. Echter kan je dan beter uitwijken naar de Alpen of Pyreneeën. Ook andere delen van Frankrijk zullen zeker nog interessant zijn.

Persoonlijk heb ik hier geen vindplaatsen van, en kan je daar dan ook niet mee helpen. Maar er zijn genoeg andere leden die daar wel ervaring en vindplaatsen over hebben verzameld.

M.vr.gr. Mark Engels
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Bram,

Om tijdens deze periode van het jaar nog veel bloeiende orchideeën te zien, moet je ofwel naar het noorden gaan, ofwel, zoals Mark terecht opmerkt, het hogerop in het zuiden zoeken. Wij zijn einde juni begin juli 2006 en 2007 in de Dolomieten geweest en hebben daar meer dan 30 bloeiende soorten gedetermineerd, heel wat soorten zelfs in zeer grote aantallen. We hebben daar vooral het Val Gardena en de omgeving van Cortina d'Ampezzo verkend. Regio's waar je overigens heerlijke wandelingen kan doen. In beide plaatsen kan je je zowel verplaatsen met openbaar vervoer als uiteraard met een eigen vervoermiddel. Als je in deze regio geinteresseerd bent, kan ik je wel behoorlijk wat vindplaatsgegevens bezorgen. Voorwaarde is wel dat je lid moet zijn van de WEO of SEMO, maar ik veronderstel, gezien je van 'Liparis' spreekt, dat zulks het geval is. Laat maar iets weten.

Groetjes

Frans
Bram

Bericht door Bram »

Beste F. Thijs,

Ja hoor, de Dolomieten spreken me best wel aan. Lijkt me wel een mooie omgeving te zijn.

Ik ben sinds dit jaar (eind april) lid geworden van het semo. Als je wil kan ik je het mailtje van de bevestiging van mijn lidmaatschap wel doorsturen of hier neerplaatsen.

Met vriendelijke groeten

Bram
eric hartgers

Bericht door eric hartgers »

Dag Bram,

Op weg naar de Dolomieten zou je eventueel eens kunnen gaan kijken in de omgeving van Mittenwald. Dit plaatsje ligt nabij Garmisch Partenkirchen in Zuid Duitsland en daar zijn eind juni behoorlijk wat soorten te vinden.
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Bram

Bericht door Bram »

Bedankt voor de tip eric; dat lijkt me een zeer leuke omgeving om eens een pauze in te lassen.
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Bram,

Ik bezorg je met veel plezier mijn gegevens van de Dolomieten!

Groetjes
Frans
Bram

Bericht door Bram »

Nogmaals mijn dank!
eric hartgers

Bericht door eric hartgers »

En als je info zoekt over Mittenwald, kijk dan eens elders op het forum bij de Reisverslagen...
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Bram

Bericht door Bram »

Bedankt voor de tip eric, zal ik zeker doen !
Plaats reactie