Excursie duinwespenorchis

Aankondigingen van orchideeënreizen en excursies in binnen- en buitenland.

Moderator: Michiel Janssen

Jos Lammers

Excursie duinwespenorchis

Bericht door Jos Lammers »

Beste WEO leden,

Ik heb het plan de Duinwespenorchisexcursie te houden op woensdag 4 augustus a.s. in de duinstreek rond Haarlem. We zullen meerdere groeiplaatsen in verschillende omgevingen bekijken. Vanwege de afstand tussen de groeiplaatsen is verplaatsing op de fiets noodzakelijk. Ik zal komende weken de mooiste groeiplaatsen uitzoeken. Het gedetailleerde programma volgt derhalve later.
Graag hoor ik op korte termijn wie belangstelling heeft voor deze excursie. Mocht de datum niet schikken, dan kunnen we die in onderling overleg eventueel aanpassen.

Vriendelijke groet
Jos Lammers
Henk de Groot

Re: Excursie duinwespenorchis

Bericht door Henk de Groot »

Beste Jos,

ik heb nog niet het genoegen mogen smaken van het waarnemen van Duinwespenorchis en had graag mee gewild, maar ik ben pas 6 augustus weer in Nederland.
(Met hopelijk een aantal waarnemingen van Canadese orchideeën als reiservaringen.)
Dus mocht de datum wijzigen dan houd ik me aanbevolen.

mvg

Henk
Mark

Bericht door Mark »

Hoi Jos,

ik heb zeker interesse in de excursie, al is het een aardig aantal kilometers rijden.
Heb je een idee wat als start/eind-punt dient van de excursie, dan kan ik kijken of er in de buurt ergens fietsen verhuurd worden?

Ik kan alleen in de week van 6 augustus nog doordeweeks. De daaropvolgende weken is een vrije dag doordeweeks niet mogelijk.

M.vr.gr. Mark
eric hartgers

Bericht door eric hartgers »

Dag Jos,

Ook ik zou graag eens gaan kijken bij de groeiplaats(en) van de Duinwespenorchis. Ik ben nog bezig vrij te krijgen op 4 augustus maar dat zal wel gaan lukken.
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Jos Lammers

Ik wil de datum voorlopig toch maar op 4 augustus houden (dat lukt toch, Mark?). Ik ga deze week de groeiplaatsen bekijken in de Kennemerduinen, Koningshof en de AWD. Vertrekpunt hangt af van waar de meest interessante plekken zijn.
Fiets huren kan op NS station Haarlem (in ieder geval is dat op fietsafstand van vertrekpunt). Neem er wel een met versnellingen (gezien duin"beklimmingen").
OV-fiets kan op station Overveen, is dichter bij (waarschijnlijk) vertrekpunt, maar daar moet je lid van zijn.
Groet
Jos
eric hartgers

Bericht door eric hartgers »

Dag Jos,

4 augustus is wat mij betreft oké; ik heb een snipperdag kunnen regelen...
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Jos,

lijkt me interessant. Wat zal de strekking van excursie gaan zijn? En in hoeverre zijn planten in het veld te determineren op bladrandpapillen? Ik echter nog wel even overleggen met mijn afstudeermaatje.

M.v.gr. Mark
Jos Lammers

Beste Mark,

Bij de excursie lijkt het me interessant om, behalve aandacht voor de speciale biotopen (bv kruipwilstruweel), een aantal eigenschappen van de planten op te meten. Ik heb dat zelf vorig jaar gedaan met een aantal planten. Het betreft oa

- lengte van de bebladerde stengel (bij neerlandica zitten bladeren meestal dichter op elkaar dan bij helleborine)
- lengte bloeiaar (compacter dan bij helleborine)
- lengte/breedte van een typisch blad (meestal relatief langer dan bij helleborine)
- algemene kenmerken: stand van blad tov stengel, gegolfde rand
- bladrandpapillen zijn alleen met een sterke loep (20x) enigszins te zien. Verstandig lijkt het om monsters van bladranden te verzamelen.

Een aantal opgemeten waarden heb ik vorig jaar bewerkt en in een notitie opgeschreven. Die heb ik hier bijgevoegd. Ik denk dat het interessant is in het veld de database verder uit te breiden. Je kunt ook bv per plant een aantal karakteristieke fotoos maken (zie bijgevoegd voorbeeld). Daar naast blijft het natuurlijk prachtig om de planten in volle glorie te kunnen aanschouwen.

Vriendelijk groet
Jos
Notitie-E.helle_13-12-09.doc
(259.5 KiB) 479 keer gedownload
E.helleborine Khof EHEL9nr.3.ppt
(388.5 KiB) 482 keer gedownload
Mark

Bericht door Mark »

Hoi Jos,

ook ik ben 4 augustus vrij. Ik zal er dan ook zeker bij zijn.

M.vr.gr. Mark
H. Vosman

Bericht door H. Vosman »

Het lijkt me ook leuk om mee te doen. Nog wel uitzoeken waar ik de fiets kan huren, meestal is reserveren vooraf gewenst.
Jos Lammers

Ik wil graag weten hoe laat jullie bij station Haarlem kunnen zijn. Dit in verband met de excursievertrektijd. Fietsen kunnen op station Haarlem gehuurd worden. Versnelling kan ik aanbevelen, reserveren lijkt me verstandig.
Inmiddels een aantal groeiplaatsen bezocht. Ik vond voldoende planten voor een leuke excursie, op elke groeiplaats minstens 10 planten. Ik stel voor om een 4-tal groeiplaatsen te bezoeken t.w. 3 in de Kennemerduinen en 1 in Koningshof (locus classicus voor neerlandica).
Groet
Jos
Mark

Bericht door Mark »

Hoi Jos,

ik kan om 10.15 uur op het station van Haarlem zijn. Daar komt dan uiteraard de tijd nog bij die nodig is om de fiets op te halen, en naar de nog af te spreken plek te rijden.

m.vr.gr. Mark
Mark

Bericht door Mark »

Hallo Jos,

helaas moet ik me af te melden voor deze excursie.
Gezien de drukte op het werk is mijn vrije dag ingetrokken.

Erg jammer want ik zou jullie graag mee gegaan zijn.

M.vr.gr. Mark
Jos Lammers

Beste deelnemers aan de excursie,
In verband met erg verlate bloei van de duinwespenorchis overweeg ik de excursie uit te stellen naar woensdag 11 augustus. De mensen die zich aangemeld hebben zijn per aparte email op de hoogte gesteld. Ik hoor van hen of uitstel nog mogelijk is.
Ik zal op dit forum laten weten (hopelijk lukt dat al a.s. maandag 2 aug) of we gaan uitstellen.
Mark en Henk, dat geeft jullie eventueel de kans er bij te zijn.
Bijgaande foto is op 13 juli in de Kennemerduinen genomen en gaf mij in elk geval de verwachting van bloei op 4 augustus.
Vriendelijke groet
Jos
DSC05895-kl.jpg
DSC05895-kl.jpg (87.5 KiB) 18056 keer bekeken
Henk de Groot

Bericht door Henk de Groot »

Beste Jos dank voor de attentie en aansluitende e-mail. Gelukkig heb ik die hier in Canada kunnen lezen.
Helaas moet ik op 11 augustus weer bij mijn werkgever aan de slag en geeft hij mij het warme gevoel dat hij mij op 11 augustus niet nogmaals kan missen.
Ik moet dus helaas verstek laten gaan.

dank

Henk
Plaats reactie