Kreta: probleemsoort #3

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Joh@n
Contacteer:

Kreta: probleemsoort #3

Bericht door Joh@n »

Graag vraag ik nogmaals jullie gewaardeerde mening omtrent de determinatie van een Kreta-Ophrys uit het spheghodes-mamosa complex waar ik niet echt wijs uit raak.
JD_20100410_215.jpg
JD_20100410_215.jpg (32.5 KiB) 8679 keer bekeken
JD_20100410_213.jpg
JD_20100410_213.jpg (33.04 KiB) 8679 keer bekeken
De foto's zijn gemaakt op 10/04/2010 in de onmiddellijke omgeving van Grigoria op een hoogte van 350m. Anacamptis fragrans stond in hetzelfde gebied reeds in bloei - dus deze Ophrys heeft een relatief late bloeitijd. Opvallend zijn voor mij de heel erg uitgegroeide schouders die divergent staan. Dit kenmerk vond ik terug in de meeste planten van dit gebiedje en deze foto's zijn dus volgens mij geen toevallig afwijkend exemplaar.

Hopelijk kan iemand me verder op weg helpen.
Laatst gewijzigd door Joh@n op di jun 22, 2010 12:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
http://diversitasnaturae.be/
Joh@n
Contacteer:

Re: Kreta: probleemsoort #3

Bericht door Joh@n »

Een week op het forum, 38x bekeken en niemand een idee?
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
jeff dockx
Contacteer:

Bericht door jeff dockx »

Johan

Dit jaar zijn de bloeitaijden zeker niet normaal, ik spreek uit ervaring want ik kom nu drie jaar na elkaar op de zelfde plaatsen rond Kamares en Grigoria.
DWZ op de zelfde datum of met 1 a 2 dagen verschil met de vorige jaren.
Het is er eentje uit de Mamosa groep , ik zal het morgen eens bekijken vandaag is het wat te laat of te vroeg middernacht is al gepasseerd.

Mvg
Jef
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Johan,

Ik heb niet gereageerd, omdat ik het antwoord schuldig moet blijven. Voor mij is het alleszins een raadsel. Omwille van de vrij late bloeitijd en de toch wel opvallende bulten zou ik het als Ophrys mammosa catalogeren. De vrij late bloeitijd en de groene sepalen en petalen wijzen meer in de richting van Ophrys gortynia. Een hybride tussen die twee? Niet zo voor de hand liggend, ook al daar er blijkbaar verschillende dergelijke exemplaren stonden. WEO'ers met meer ervaring zouden hier verheldering moeten brengen!

Groetjes

Frans
jeff dockx
Contacteer:

Bericht door jeff dockx »

Johan

Ik heb even mijn foto's nagezien en het is inderdaad de O.Gortina.
Over de bloeitijd ga ik nu niet palaveren want die is relatief.
De ene zegt zo de ander zo.
Zisis Antonopoulos schrijft in zijn boek " The bee Orchids of Greese , the genus Ophrys ", de bloeitijd is van half maart tot tot half mei.
Je moet je dus niet vastspijkeren op de data uit boeken van enkele decenia tot 100 jaar oud.Alles evolueert. En de dag van vandaag gaat de evolutie nog sneller, en de natuur neemt ons vaak in de maling.
De streek rond tussen Kamares en Mires bezoek ik elk jaar meerdere keren , aangezien ik deze doorkruis om te gaan winkelen in Mires.Dat is ongeveer 20 Km van Kamares naar Mires of Tymbaki maar ik neem de tijd en stop regelmatig om eens rond te neuzen, met als gids de Serapias die je vanuit de wagen perfet ziet staan.

Mvg
Jef Dockx
Joh@n
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

Frans en Jeff, dank voor jullie hulp.

@ Jeff: Voor een zuivere Ophrys gortynia lijken me de bultjes veel te groot en te divergent. Dat maakte het voor mij moeilijk om tot determinatie te komen. Ik zie echter inderdaad wel heel wat gortynia kenmerken in de bloem terug zodat het een van de ouders zou kunnen zijn van wat ik vermoed een hybride...

@ Frans: Volgens mij zit dat in de goede richting - het was ook mijn denkpiste naar de hybride met O.mamosa. Buiten de extreme bultjes kan ik echter maar weinig mamosa kenmerken terugvinden. Alle foto's van deze hybride die ik ook zag hadden in de onderkant van de sepalen toch een rozige kleuring en het basaalveld was ook een stuk donkerder (vergelijk even met de foto in Kretschmar op p. 377 Natuurlijk zijn alle hybriden verschillend, wat het weer moeilijk maakt.

Ondertussen heb ik de foto's ook naar Kretschmar zelf doorgemaild in de hoop dat hij zo bereidwillig is zijn mening erover te willen geven. Als ik antwoord krijg, laat ik het hier zeker ook weten.

Alvast dank.
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
Jan Essink

Bericht door Jan Essink »

prima discussie over deze soort waarvan ik ook denk dat O. gortynia de meeste kans krijgt. die bulten geven aan dat elke plant anders eruit kan zien.

Over de bloeitijden dit jaar.
In Griekenland en Zuid-Turkije waren alle planten tenminste 2 weken vooruit.
Wij waren van 16/3 - 1/4 op Rhodos en vonden planten in bloei die normaal 1/2 april in bloei staan. Zelfs A. sancta is bloeiend waargenomen

groet,

Jan
Plaats reactie