naamgeving

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

naamgeving

Bericht door Ton »

Waarde orchideeënvrienden.

Om een juiste naamgeving te hanteren heb ik het Kompendium van Karel Kreutz aangeschaft. Steeds vaker kom ik ook op dit forum afwijkingen hiervan tegen, bv. de familie Anacamptis is uitgebreid, maar welke soorten horen daar nu onder? De Nigritella's worden als Neotinea's geduid, Barlia wordt Himantoglossum, enz. Is er ergens een actueel overzicht te vinden of een actualisering van het Kompendium?

Daarnaast: Kan iemand mij het verschil duidelijk maken tussen de Ophryssen holoserica, fuciflora, linearis, pseudoscolopax en scolopax? Ik heb verschillende orchideeën gevonden die binnen die benamingen horen, maar de correcte tenaamstelling geeft mij toch veel verwarring. In Frankrijk hoorde ik te pas(en voor mijn gevoel te onpas) pseudoscolopax hanteren, waar ik echte scolopax of gewone holoserica meende te zien.
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: naamgeving

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Ton,

m.i. het Kompendium alweer verouderd. Alle naamsveranderingen b.v. Orchis -> Anacamptis, Himantoglossum -> Barlia, Listera -> Neottia, Orchis -> Neotinea, Nigritella -> Gymnadenia zijn veelal gebaseerd op onderzoeken van Bateman.

Wat betreft naamgeving neem ik een lokale flora mee + lokaal orchideeënboek, of lokale (of een nationale) flora + delforge. Vaak staan hierbij synoniemen vermeldt. Wat betreft Ophrys-naamgeving, tja das één groot complex waar je - als men niet op past - zelf een complex van krijgt. Ik ben er geen expert in maar Les Orchidées de FRance, Belgique et Luxembourg vermeldt:

- Ophrys pseudoscolopax (syn. O. linearis)
- Ophrys fuciflora
- Ophrys scolopax

M.v.gr Mark
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: naamgeving

Bericht door Ton »

Dank je tot zo ver Mark. Wat ik nog zoek is een lijst met omzettingen van de vroegere naar de huidige benaming. Op zich ben ik wel in voor de nieuwe benaming, omdat hier relaties duidelijker worden, bv. tussen morio en papilionacea.

Mocht iemand een lijst weten te vinden dan houd ik mij aanbevolen, in stilte hoop ik natuurlijk op een aanvulling op het Kompendium van Karel Kreutz, maar ik neem aan dat hij het te druk heeft met "het grote boek".
Groet,

Ton
Rogier
Berichten: 36
Lid geworden op: vr jun 19, 2009 6:09 pm

Re: naamgeving

Bericht door Rogier »

Hallo Ton

Als je hier mee zit is de Kew monocot Checklist wellicht een uitkomst.

Hier kun je een naam van een orchidee (of ander soorteenzadlobbige) invoeren en dan komt er wat beknopte info zoals de beschrijver naar boven.

Maar wat handiger is is dat als je een oude naam invoert je direct de nieuwe naam krijgt (tot zover deze geaccepteerd is).

Dit is de link.
http://apps.kew.org/wcsp/prepareCheckli ... 0101711887

let wel op de spelling van de namen.

Als je een naam niet helemaal weet. Bijvoorbeeld die van Orchis morio. Typ je in bijvoorbeeld Orchis mo* en hij vindt dan onder andere Orchis morio voor je en geeft dan aan dat dat een synoniem is van Anacamptis morio.

Je kunt ook Orchis m* of Orch* intypen natuurlijk, maar hoe minder je intypt hoe meer er aan je zoekopdracht voldoet en je dus een ongeluk kunt zoeken in de lijst met namen.

Succes

Rogier
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: naamgeving

Bericht door Ton »

Hé Rogier, dat is een vondst! Ik was al ver gekomen met Wikipedia, maar deze link gaat bij mijn favorieten.

Ook mijn 2e vraag wordt hiermee (deels) beantwoordt, want als je bij fuciflora en linearis zoekt, krijg je in beide gevallen te zien: fuciflora subsp. fuciflora, dus linearis wordt niet eens als een variant beschouwd!

Maar daarmee zullen anderen het dan wel weer niet eens zijn, er moet toch wat te kiezen blijven.

In ieder geval bedankt!
Groet,

Ton
j.versteege
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 6:03 pm

Re: naamgeving

Bericht door j.versteege »

Net teruggekomen van vakantie las ik het bericht over naamgeving.
Als regelmatige lezer van reisverslagen en forumberichten heb ik me ook vaak verbaasd over de chaos aan naamgevingen die hierin gehanteerd worden.
In Eurorchis no.17 uit 2005 staat een artikel van M. Verhart waarin het kompendium besproken wordt. In datzelfde artikel staat dat de werkgroep heeft besloten dat bij haar activiteiten het kompendium leidraad is.Als dit besluit nog steeds van kracht is dan zou het de duidelijkheid alleen maar ten goede komen als iedereen zich hieraan zou houden.
Met vriendelijke Sallandse groeten,
Joop Versteege
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: naamgeving

Bericht door Mark Meijrink »

Waare het niet dat de namen uit het Kompendium achterhaald zijn (zelfs door de auteur). Ik denk dat ieder voor zich moet weten welke naamgeving men hanteert. Enige eis die ik zou willen stellen is dat synoniemen gebruikt worden (of dat men in ieder geval op de hoogte is van de synoniemen verbonden aan zijn/haar keuze).

V.b. Bergnachtorchis, zoals P. montana als P. chlorantha is prima. Als men zich maar realiseert dat P. montana en P. chlorantha synoniemen zijn van elkaar, afhankelijk de literatuur. Maar dat is slechts mijn mening.

M.v.gr. Mark
j.versteege
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 6:03 pm

Re: naamgeving

Bericht door j.versteege »

Op de mening dat twee verschillende latijnse namen voor dezelfde plant moet kunnen valt m.i. het nodige af te dingen.
Het komt de duidelijkheid (vooral voor beginnende liefhebbers) niet ten goede en is niet gebruikelijk binnen de naamgeving van onze flora en fauna.
Het probleem doet zich voornamelijk voor onder orchideeenliefhebbers en ik begrijp niet goed waarom voor deze plantengroep een uitzondering zou moeten worden gemaakt.
Blijft tenslotte de vraag of het bestuursbesluit uit 2005 nog steeds geldt.
Misschien kan een lid van het huidige bestuur hierover dudelijkheid verschaffen.
Met vriendelijke Sallandse groeten,
Joop Versteege
Plaats reactie