Foto's Dactylorhiza ochroleuca (of niet)

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
M. Verhart

Foto's Dactylorhiza ochroleuca (of niet)

Bericht door M. Verhart »

Foto's bij mijn bericht over Dactylorhiza ochroleuca (of niet).

Afbeelding

Afbeelding
J. Essink

D. incarnata

Bericht door J. Essink »

D. incaranta f. ochrantha is wit achtig
D. incarnata ssp. ochroleuca is geel

Jan Essink
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Dactylorhiza incarnata var ochrantha

Bericht door Walter »

Volgens mij is dit geen ochroleuca.
Dat zijn meestal grotere planten met kortere bladeren en met gelige bloemen.
Ik zou het op ochrantha houden.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
M. Verhart

Bericht door M. Verhart »

Dan houd ik het op ochrantha. Temeer daar het één enkel exemplaar was in een populatie van D. incarnata. Wel was dit witgele exemplaar wat groter.
Bedankt Jan en Walter!
Ed van Wijngaarden

Dactylorhiza incarnata var ochrantha

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Max,

Een goede beschrijving van D. orcholeuca en D. incarnata var. orchrantha wordt gegeven in Orchids of Britain and Ireland van Anne and Simon Harrap.
De taxa komen beide in het gebied voor dat in het boek beschreven wordt en zij geven ook de verschillen goed aan:

ochroleuca is over het algemeen veel groter (tot 70 cm) met een brede stengel en grote, rechtopstaande bladeren. De schutbladen zijn lang. De bloemen zijn bleekgeel met een donkerder geel centraal deel van de lip. De lip is groot, diep drielobbig met richels op de zijlobben.

De bloemen van orchrantha zijn over het algemeen kleiner, veel minder drielobbiog en zijn egaal bleekgeel tot roomwit.

Volgens Landwehr komt de var. orchrantha regelmatig voor in Engeland, West-Ierland, Zuid-Zweden en op Gotland.

Bijgaand een foto van 2005 genomen in West-Ierland.

Afbeelding

Met vriendelijke groeten,

Ed van Wijngaarden
M. Verhart

Bericht door M. Verhart »

Bedankt, Ed! Ik blijf mijn vondst toch arbitrair vinden: de plant was groter dan de gewone incarnata's, stond ook hoger (op een pol in een tamelijk verdroogd moerasachtig terreintje), de bladeren stonden naar mijn idee meer overeind, de bloemen waren roomwit, waarbij de lip echter een wat meer geel (maar bleekgeel) middenveld had (wat ik bij jouw ochrantha niet zie). Lange schutbladen hebben zowel ochroleuca als ochrantha, volgens mij.
Maar ja, slechts één plant in een populatie van gewone D. incarnata's, met over het geheel toch overwegend bleekwitte bloemen... Ik weet het dus niet en houdt het daarom toch maar op ochtrantha.
Plaats reactie