welke dacthiloritza

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
jens
Berichten: 58
Lid geworden op: za jul 18, 2009 2:18 pm

welke dacthiloritza

Bericht door jens »

1 Afbeelding
2 Afbeelding
3 Afbeelding
Afbeelding
4 Afbeelding
5 Afbeelding
6 Afbeelding
7 Afbeelding
8 Afbeelding
9 Afbeelding
10 Afbeelding
11 Afbeelding
12
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: welke dacthiloritza

Bericht door Mark »

Hoi Jens,

sommige van de planten op je foto's zullen niet met zekerheid gedetermineerd kunnen worden, met name omdat belangrijke determinatiekenmerken (o.a. bladeren) ontbreken.

Foto 1,2,9,11 en de foto zonder nummer (na foto 3) lijken me Dactylorhiza majalis te zijn.

Foto 4 is met bijna 100% zekerheid Dactylorhiza incarnata. Ook de plant op foto 7 lijkt een incarnata, maar dan een zonder pigment.

Foto 8 is moeilijk, maar lijkt een Dactylorhiza praetermissa subsp. praetermissa. Deze zou overigens wel al ver in bloei staan voor deze tijd van het seizoen. Zijn de foto's van dit jaar?

Foto 3, 5 en 6 durf ik niets over te zeggen, hier zijn meer determinatiekenmerken voor nodig.

m.vr.gr. Mark
jens
Berichten: 58
Lid geworden op: za jul 18, 2009 2:18 pm

Re: welke dacthiloritza

Bericht door jens »

bedank mark

De foto 3 en die na 3 zijn dezelfde plant dus majalis.

P.s je hebt niets over nummer 10 gezegd.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: welke dacthiloritza

Bericht door Mark »

Hoi Jens,

nummer 3 is inderdaad een D. majalis, net als nummer 10 trouwens.

gr. Mark
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Re: welke dacthiloritza

Bericht door Walter »

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier geen enkele soort uit haal.
Volgens mij allemaal hybriden, waarvan D. incarnate zeker herkenbaar is bij vele afbeeldingen.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: welke dacthiloritza

Bericht door Mark »

Hoi Jens,

Op onderstaande link naar waarneming.nl is een uitleg te lezen, hoe (en waarom) foto's gemaakt dienen te worden om een juiste determinatie te kunnen maken.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=13137

Het kost vaak iets meer tijd omdat je meer foto's zal gaan maken, maar de kans dat je leert waaraan je orchideeënsoorten kunt herkennen wordt groter als we ze op dit forum met zekerheid kunnen determineren.

Let er vooral op dat er van iedere plant een scherpe foto nodig is van bladeren, bloemaar, bloem en indien mogelijk van het spoor.

gr. Mark
Menko
Berichten: 120
Lid geworden op: ma jun 11, 2007 10:43 pm
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: welke dacthiloritza

Bericht door Menko »

Desalniettemin zie ik aan honingmerk, bloemkleur, geribte steel en grote bracteeen dat het (bijna!) allemaal brede orchissen zijn. De witte is een incarnata. De lichtroze ook.

De eerste heeft trouwens hele kleine zijlobben. Maar ze zijn niet teruggeslagen. Ook de kleur van de bloem is veel te paars voor een incarnata. Het honingmerk is ook niet typisch majalis. Vermoedelijk dat sommigen hybrides zijn met incarnata. Dit zou dan de Dactylorhiza x aschersoniana - (Dactylorhiza incarnata x Dactylorhiza majalis) zijn. Dactylorhiza's blijven nu eenmaal lastig.

Maar zoals Mark al zei zijn sommigen niet met zekerheid vast te stellen. Probeer eens te oefenen met het fotograferen van bladeren en steel.

Trouwens erg leuk om te zien dat je op zo'n jonge leeftijd al enthousiast met orchideeën bezig bent!
Plaats reactie