tuinorchideeën

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
jens
Berichten: 58
Lid geworden op: za jul 18, 2009 2:18 pm

tuinorchideeën

Bericht door jens »

Hoi allemaal,

Weet één van jullie of dat je tuinorchideeën weer terug in wild kan planten bij de soort orchideeën?

Groete jens
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: tuinorchideeën

Bericht door Mark »

Beste Jens,

absoluut niet doen!

Genetisch verschillen tuinorchideeën en wilde orchideeën meer dan je op het eerste gezicht zou zeggen.
Het introduceren van nieuw/onbekend genetisch materiaal kan desastreuze gevolgen hebben voor het orginele genetisch materiaal, dat hierdoor kan verdwijnen.

m.vr.gr. Mark Engels
jens
Berichten: 58
Lid geworden op: za jul 18, 2009 2:18 pm

Re: tuinorchideeën

Bericht door jens »

Dus als ik het goet begrijp kan een orphrys apifera die ik gekocht heb bij een kweker heel anders genetisch materiaal hebben dan de ophrys apifera in het wild. Maar mensen in afrika kunnen toch ook een kind krijgen met een Europeaan. Wat is het probleem dan.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: tuinorchideeën

Bericht door Mark »

Hoi Jens,

je zit voor een groot gedeelte op het juiste spoor.

Het gevaar is juist dat de soort die je wilt uitplanten zich gaat kruisen met de orginele soort. Als de kruising die ontstaat zeer succusvol is (misschien zelfs succesvoller dan de orginele plant) kan het zijn dat in de loop der tijd geen/weinig orginele planten overblijven, deze hebben namelijk ook niet het eeuwige leven.

gr. Mark
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: tuinorchideeën

Bericht door Mark Meijrink »

Dag allen,

daarbij kan ik aanvullen dat planten afkomstig van kwekerijen veelal onder andere omstandigheden zijn gekweekt. B.v. zonder schimmel of op andere kunstmatige wijzen. Daarnaast is het nooit duidelijk waar zaad is gewonnen. Bepaalde soorten zijn gebonden aan lokale omstandigheden, uitzetten in Nederland zou kunnen leiden tot een synchronisatie probleem. Daarnaast is er al genoeg 'flora-vervalsing' (want dat is het!) in Nederland, denk aan alle verwilderde bolgewassen, Narcissen, Sneeuwklokjes, Krokussen, maar ook, Tuinjudaspenning, Wilde akelei, Korenbloem en ga zo maar door.

Kortom gewoon niet doen. Is trouwens ook zonde van je geld!

M.v.gr. Mark
Rogier
Berichten: 36
Lid geworden op: vr jun 19, 2009 6:09 pm

Re: tuinorchideeën

Bericht door Rogier »

Ik zou zelfs nog een stapje verder gaan en zorgen dat zelfs het zaad van je planten niet weg kan waaien de natuur in.

Ik zelfs heb best wel wat weinterharde soorten in cultuur en sommige behoren ook tot de inheemse soorten. Echter zoals Mark al aangeeft is het niet na te gaan waar de herkomst van deze planten ligt.
Soms weet je het wel. In het geval van Calypso bulbosa bijvoorbeeld. De varieteit die ik kweek is de subsp. occidentalis. Deze komt alleen maar voor in het westen van noord Amerika.
Nu verwacht ik niet dat deze plant zich hier ooit uit zal zaaien maar als ik in noord Zweden zou wonen en hij zich wel uit zou zaaien en zich gaat vermengen met de daar locale europese vorm kan deze europese vorm langzaam weg gedrukt worden.
Het resultaat is dat je uiteindelijk dus een compleet type kwijt bent.

Zelf ben ik daarom helemaal niet zo gelukkig met al die 'mooie' Dactylorhiza Atlanta hybrides die soms zelfs bij de tuincentra worden verkocht. Hier zit Dact. foliosa in, een soort die hier helemaal niet thuis hoort.
Maar Dactylorhiza's kruisen wel heel gemakkelijk en zaaien zich ook volop uit. Resultaat is dat je zometeen zwermen met totaal niet determineerbare planten krijgt.

Haal daarom altijd de uitgebloeide bloemen weg tenzij je bewust zaad wilt oogsten. In dat geval vang je het zaad uiteraard op voordat het zich verspreid

Natuurlijk is het leuk om de variatie wat te verhogen maar met de beste bedoelingen iets zomaar uitzetten zal vaak juist leiden tot variatie verlies.

Gr

Rogier
jens
Berichten: 58
Lid geworden op: za jul 18, 2009 2:18 pm

Re: tuinorchideeën

Bericht door jens »

Mijn probleem is alleen dat ik een epipactus halleborine in de tuin heb staan ( onder de denneboom. Alleen deze zal waarschijnlijk weg moeten. Zeer waarschijnlijk was dit wel een van de wilde planten. Ik heb hem nog maar net ontdekt. Maar deze kerst boom zal waarschijnlijk omgezaagd worden.

Mis. weten jullie een plek in de tuin waar ik hem kan planten effen een paar foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en het plantje
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: tuinorchideeën

Bericht door Mark »

Hoi Jens,

als er op de plaats van de dennenboom geen terras of iets dergelijks komt, zou ik de E. helleborine zeker niet verplaatsen.
Als er niks anders op zit dan de plant uit te graven, is er misschien ook een mogelijkheid om de plant in pot te gaan houden.

Welke pot en grond je dient te gebruiken, weet ik helaas niet. Daar heb ik geen kennis over of ervaring mee. Wellicht dat een ander forumgebruiker je daarbij kan helpen (?).

gr. Mark
jens
Berichten: 58
Lid geworden op: za jul 18, 2009 2:18 pm

Re: tuinorchideeën

Bericht door jens »

Dankje Mark voor de moeite.
Rogier
Berichten: 36
Lid geworden op: vr jun 19, 2009 6:09 pm

Re: tuinorchideeën

Bericht door Rogier »

Als het weghalen van de spar het enige is zou ik hem leker laten staan. Hij zit namenlijk toch redelijk diep met z'n wortelgestel.

Hier in de buurt zijn de breedbladige wespenorchissen berucht om het feit dat ze bijna niet dood te krijgen zijn. Schoffelen helpt niet (ze zitten te diep). alleen het totaal wegscheppen is een succes.

Verplanten is geen goed idee. zelfs een meter verplanten is op den duur dodelijk. De samenwerking met de bodemschimmels is behoorlijk complex en alhoewel het geen zeldzame soort is is het wel een van de lastigste in cultuur.
Ik ken ook niemand die het ooit is gelukt deze soort in vitro te zaaien.
In tegenstelling tot sommige heel zeldzame soorten die juist wel gemakkelijk zijn in cultuur.

Hier in de tuin staan sommigen in het gazon. We laten ze maar staan en maaien er omheen want verplaatsen naar de border (al is het een metertje verder) werkt niet.

Trouwens daar het hier om een spontane en locale vestiging gaat zou je hem in dit geval uiteraard wel ergens in de buurt kunnen planten. Deze plant heeft geen vreemd bloed in zich en behoort tot de locale populatie.

Gr

Rogier
Plaats reactie