Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea in Nederland!(?)

Hier vindt u onderwerpen die gedurende langere perioden actueel zijn

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea in Nederland!(?)

Bericht door Mark Meijrink »

Dat is wel heel ver terug Jos, geweldig! Bijzonder opmerkelijk nogmaals dat de planten al die jaren niet als dusdanig herkent werden.

Ook is opmerkelijk dat (ik heb het boek nu even niet bij me) in Orchid of the British Isle (Foley & Clark) volgensmij nederland ook als plek voor coccinea word opgegeven.

M.v.gr. Mark
Ger@rd
Berichten: 42
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 11:47 pm

Re: Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea in Nederland!(?)

Bericht door Ger@rd »

Wel jammer dat de beste vindplaats van verleden jaar en ook de best toegankelijke - op het plekje naast het fietspad na - dit jaar begraasd gaat worden. De runderen lopen nu al het gebied te vertrappen en te bemesten. Nieuwe natuur noemen ze dat, ik vraag me af wat er mis is met de oude natuur als er zoveel soorten orchideeen en gentiaan voorkomen. Bij nader inzien heb ik wel een vermoeden: die ene keer maaien per jaar is te duur. Sorry dat ik zo zuur klink maar ik erger mij hier echt aan. Weet iemand een manier om met Dunea in gesprek te komen of hier actie tegen te ondernemen? Mijn gebel werkt vooralsnog niet.
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea in Nederland!(?)

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Gerard,

Bellen helpt niet zeg je. Bedoel je dat je niet de juiste persoon aan de lijn krijgt? Ik zou gewoon doorgaan en vragen naar degenen die verantwoordelijk is het het beheer en dan met name het beleid daarvoor. Vervolgens zou ik een gesprek aanvragen, een afspraak maken en mogelijk met die persoon het terrein in gaan. Mooi foto's meenemen helpt ook. Werkt dat allemaal niet, dan kun je de provincie Zuid-Holland bellen. Je moet dan degene bellen die daar verantwoordelijk is voor het soortenbeleid en/of voor beheersubsidies (Subsidieregeling Natuurbeheer). Misschien dat je dan wat verder komt. Aan de andere kant kun je ook de kat uit de boom kijken. Misschien valt het best mee. Als de begrazingsdruk niet te hoog is, kunnen Dactylorhiza's daar best tegen. Hou het forum maar op de hoogte!

Hans
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea in Nederland!(?)

Bericht door Mark Meijrink »

Ger@rd schreef:Wel jammer dat de beste vindplaats van verleden jaar en ook de best toegankelijke - op het plekje naast het fietspad na - dit jaar begraasd gaat worden. De runderen lopen nu al het gebied te vertrappen en te bemesten. Nieuwe natuur noemen ze dat, ik vraag me af wat er mis is met de oude natuur als er zoveel soorten orchideeen en gentiaan voorkomen. Bij nader inzien heb ik wel een vermoeden: die ene keer maaien per jaar is te duur. Sorry dat ik zo zuur klink maar ik erger mij hier echt aan. Weet iemand een manier om met Dunea in gesprek te komen of hier actie tegen te ondernemen? Mijn gebel werkt vooralsnog niet.
Dag Gerard kun je een inschatting maken hoe groot het begraasde gebied is en om hoeveel dieren het gaat?

En als echt niks anders helpt kun je altijd nog naar de Groendesk van de AID: http://www.aid.nl/groendesk . Maar mijn ervaring leert dat je het meest bereikt door met een beheerder te praten.

M.v.gr. Mark
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea in Nederland!(?)

Bericht door Mark Meijrink »

Gerard je hebt email.

M.v.gr. Mark
Ger@rd
Berichten: 42
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 11:47 pm

Re: Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea in Nederland!(?)

Bericht door Ger@rd »

Mark,
Bedankt voor de mail en antwoorden tot nu toe. Ik zal volgende week verder contact opnemen met Dunea. Ik denk dat het met deze gegevens wel gaat lukken. Wat je zegt over de begrazingsdruk is zeker waar maar de ervaring leert ook dat beheerders het nog wel eens veel te ver laten gaan met de begrazing. Ik noem als voorbeeld het vliegveld in Voorne's Duin. Maar als er eenmaal contact is kunnen we ook de vinger aan de pols houden.
Nogmaals bedankt, Gerard
Ger@rd
Berichten: 42
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 11:47 pm

Re: Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea in Nederland!(?)

Bericht door Ger@rd »

Ik heb gebeld met de beheerders en moet zeggen dat ze de situatie zo te zien wel onder controle hebben. De libellenvallei is eigenlijk bij de noordelijker gelegen gebieden getrokken die al begraasd zijn. Het is een extensieve begrazing, de aantallen ben ik even kwijt, maar zijn klein voor een flink gebied (libellenvallei, prinsenduin en kikkervalleien). Bovendien is er in tegenstelling tot de situatie in Voorne's duin een goede verhouding tussen de hoeveelheid natte valleien, droog duin en struweel, waardoor in de zomer niet alle begrazing op een kleine oppv natte vallei plaatsvindt. Vertrouwenwekkend is dat in de noordelijker gebieden na plaggen, beheer en begrazing inmiddels alle soorten voorkomen die ook in de libellenvallei voorkomen, inclusief de slanke duingentiaan waarvan de oorspronkelijke populatie in de libellenvallei het kleinst was. De libellenvallei was als laatste soortenrijke plek dus de donor voor de rest van het gebied - vandaar ook de zorgen - maar het lijkt erop dat de operatie geslaagd is en de patient in goede handen. Wat niet wil zeggen dat de vinger niet aan de pols gehouden moet blijven worden, om in dezelfde beeldspraak te blijven.
ruudw
Berichten: 1
Lid geworden op: zo sep 28, 2008 11:01 am

Re: Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea in Nederland!(?)

Bericht door ruudw »

Ik verbaas mij wel enigzins over de discussie omtrent de Steenrode Vleeskleurige orchis. Ik woon in de buurt van de bekende groeiplaatsen en naast die in Meijendel zijn er mij ook groeiplaatsen bekend in 's Gravenzande. Ik heb voor de aardigheid twwe dia's gescand die ik rond 1970 gemaakt heb.
Ik heb ze altijd voor een rode kleurvariatie van de Vleeskleurige orchis gehouden.
mvg Ruud Wielinga
steenrode orc.incarnata001.JPG
steenrode orc.incarnata001.JPG (508.29 KiB) 17132 keer bekeken
Bijlagen
steenrode orc.incarnata001_1.JPG
steenrode orc.incarnata001_1.JPG (363.11 KiB) 17130 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea in Nederland!(?)

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Ruud,

Wat een prachtige foto's. En wat een goede scankwaliteit. Zo verlang je weer naar het voorjaar.... Alhoewel de winter hier in het hoge noord'n ook fantastisch is. Heerlijk door sneeuw en ijs gebanjerd vandaag, alsof het hier de noordpool is.

En inderdaad, die coccinea staat hier dus al veertig jaar. Wij zijn rijker dan we dachten.

Hartelijke groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea in Nederland!(?)

Bericht door Martin van den Hoorn »

Ik ben vorige week even wezen kijken in het herbarium van Wageningen waar Karel Kreutz het herbarium van Pieter Vermeulen nasnuffeld. Voor zover hij heeft kunnen nagaan zit er in het herbarium van Vermeulen geen D. coccinea. Frapant dat Nederlands grootste Dacylorhiza kenner hem niet heeft gevonden.
Groet Martin
bijlaanzee
Berichten: 6
Lid geworden op: vr mei 15, 2009 5:58 pm

Re: Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea in Nederland!(?)

Bericht door bijlaanzee »

Coccinea in het nieuwe begrazingsgebied - de eerste voorlopige indruk is: het gaat goed. Zes dagen geleden was er nog niets te zien, maar nu komt er heel wat tevoorschijn. De planten lijken kleiner te zijn dan vorig jaar, maar het zijn er niet minder. Het ziet er wat anders uit: orchideeen, mooi naast koeienmest en klein naast de afdruk van een grote koeienvoet.
Bovendien is er in dat gebied bij de kleine plas vlakbij het grote water een nieuwe kolonie van orchideeen ontstaan, waar enkele tientallen vleeskleurige orchideeen (coccinea en gewoon) opkomen.
Verderop langs het pad, buiten het begrazingsgebied, is het weer als vorig jaar: een feestelijk tapijt van naar schatting 200 coccinea met ertussen 20 gewone incarnata en een paar rietorchissen.
Ik ben benieuwd wat dit jaar aan coccinea-nieuws gaat brengen.
Jacob
coccinea bij afdruk koeienvoet
coccinea bij afdruk koeienvoet
DSC04912.jpg (156.49 KiB) 17052 keer bekeken
Rogier
Berichten: 36
Lid geworden op: vr jun 19, 2009 6:09 pm

Re: Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea in Nederland!(?)

Bericht door Rogier »

We zijn ons doodgeschrokken in de libellenvalei.

De eens zo prachtige plek is omgetoverd in een kwaadardig uitgelopen experiment van een hobbieboer.

De orchideeen zelf zijn erg klein en de aantallen zijn lager dan voorheen.

Dit is niet de eerste keer dat koeien een gebied verpesten en ik hoop dat er snel wat aan gedaan wordt want over een paar jaar is alles weg.

Op Terschelling kun je ook het resultaat van koeienbeweiding zien. als je langs een hek van een begraasgebied loopt. Aan de koeienkant geen een orchidee en aan de openbare kant zonder koeien wemelt het van de Dact. maculata subsp. podesta's, A. morio's etc.

Het toppunt is nog wel dat ze er vervolgens een bord naast durven te zetten met 'niet betreden kwetsbaar gebied'.

Naja hier wat plaatjes uit de libellenvalei.

Afbeelding
dat ging maar net goed!!

Afbeelding

Gelukkig laten ze de eveneens zeldzame kruisbladgentianen met rust.
Afbeelding
Netjes de jonge bloemstengel afgevreten. maar dat maakt niet uit daar voortplanting slechts een luxe is als je een bedreigde plant bent.


Hier wat foto's van het weitje langs het fietspad.

Oei. het is openbaar terein en en staan geen borden om mensen weg te houden. Zal dat wel goed gaan???
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik spreek regelmatig beheerders van gebieden en het doet me goed dat steeds meer van hun inzien dat runderen voor kwetsbare gebieden toch niet zo geschikt zijn. Helaas zitten en in het topmanagement blijkbaar een paar lui die dol zijn op gekke veerassen en niet gehinderd worden door enige kennis van zaken.

Paarden zijn in mijn ogen een stuk beter. Minder gewicht per voet/poot en de manier van grazen is anders.

Maar het allerbeste blijft gewoon maaien en afvoeren. Het is wellicht duur maar ik vraag me af of een of twee keer per jaar zo'n machine laten komen duurder is dan het hele jaar jang een kudde vee onder je hoede te hebben.

Is het niets voor de WEO om vrijwilligers op te leiden die met dit soort dingen kunnen helpen en of assisteren?
Het plekje met de honingorchis in het noorden des lands bijvoorbeeld zou heel erg dringend rond de plantjes wat geplagd mogen worden, anders ben ik bang dat deze soort daar op dezelfe manier verdwijnt als dat hij op de andere plekjes is verdwenen (gestikt in een dikke laag mos en kruipwilg)
Dit kan niet met een groot apparaat omdat je dan de plantjes zelf ook kwijt bent. maar met de hand wat stukjes in de buurt van de plant openmaken zou best eens goed uit kunnen pakken.

Oei.... het is weer een lange preek geworden. (en kwart voor een in de nacht)

Groetjes

Rogier
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea in Nederland!(?)

Bericht door Mark Meijrink »

Dag allen,

ik heb een mailtje gestuurd naar Dhr Hagen (werkzaam als ecoloog) en goed thuis in vegetaties. Laten we vooral niet te hard van stapel lopen en wachten op zijn antwoord.

M.v.gr. Mark
bijlaanzee
Berichten: 6
Lid geworden op: vr mei 15, 2009 5:58 pm

Re: Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea in Nederland!(?)

Bericht door bijlaanzee »

Gebiedsuitbreiding
Terwijl we ons meer of minder zorgen maken om de gevolgen van de begrazing, is het goed om te zien, dat de gebieden waar orchideeen staan in Meijendel, zich uitbreiden. In de afgelopen week heb ik bij beide coccinea-plekken twee ´filialen` gevonden.
Langs het fietspad, buiten het begrazingsgebied, is er zowel naar het Noorden als naar het Zuiden een orchideegebiedje bij gekomen, met vooral coccinea-exemplaren. Ik had daar de afgelopen jaren nog geen orchidee gezien.
In de Libellenvallei staan er dit jaar orchideeen in elke grote of kleine laagte direct naast de grote plas. Bovendien zag ik voor het eerst orchideeen in twee dalen wat verderweg van de Libellenvallei, die ook binnen het begrazingsgebied liggen. Op de ene plek stond er 1 donkerrode t.m.v. 15 gewone vleeskleurige orchissen. Op de andere plek vond ik 1 door weer en wind wat aangetast exemplaar, mogelijk een coccinea.
Aan de rand van Meijendel ligt een prachtig gebied met honderden orchideeen, vooral rietorchissen. Ik ga er nog eens kijken of er ook coccinea te vinden is.
Jacob
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea in Nederland!(?)

Bericht door eric hartgers »

Dag allemaal,

Heel goed te lezen dat er weer wat orchideeëngebieden gevonden zijn. 't Blijkt dat Coccinea op meer en meer plaatsen opduikt. Is het echter niet een idee dit soort specifieke info op het afgeschermde ledenforum te plaatsen?
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Plaats reactie