Ophrys apifera vreemde varaie

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Ophrys apifera vreemde varaie

Bericht door Jos Lammers »

Vanmiddag in de duinen van Bergen (Noord Holland) met boswachter Luc Knijnsberg een vreemde vondst gedaan. Het moet Ophrys apifera zijn maar de liptekening is volledig afwijkend van wat ik ooit gezien heb. Graag reakties!
Het is overigens de eerste vondst van de Bijenorchis in de duinen rond Bergen.
Afbeelding
Afbeelding

Jos Lammers
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

var. bicolor

Bericht door Jos Lammers »

Beste meelezers,
Vanmorgen Delforge er op nageslagen. De apifera die we gisteren in de duinen bij Bergen (NH) vonden moet de var. bicolor zijn. Ooit eerder in Nederland of Belgie gevonden?
Groet
Jos
Ed van Wijngaarden

Bicolor

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Jos,

Wat een mooie vondst! Volgens mij is de var. bicolor nog nooit in Nederland gevonden.
Het gebeurt niet vaak dat we in Nederland echt iets nieuws aantreffen, ook al is het maar een variëteit.
Hij is wel in België gevonden, ik denk een jaar of 20 geleden in het natuurreservaat van Lesse en Lomme. Ik weet niet of de vindplaats nog bestaat en of hij voorts nog gevonden is.
Verder wordt hij verspreid (zeldzaam!) in Europa aangetroffen.
Een bekende groeiplaats is het schiereiland Akrotiri op Cyprus, waar hij elk jaar wel wordt aangetroffen en waar ik hem ook gezien heb.

Overigens blijkt weer hoe vroeg dit bloeiseizoen is.

Aangezien je bericht voor iedereen interessant is, heb ik het verplaatst naar het algemene forum.

Groeten,

Ed
Laatst gewijzigd door Ed van Wijngaarden op ma mei 28, 2007 12:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Bicolor

Bericht door Jos Lammers »

Beste Ed,
Ik was eigenlijk van plan dit bericht later op het algemene forum te plaatsen om de beheerder de gelegenheid te geven eerst zelf een reaktie te geven (uitgezonderd onze eigen kring van de WEO).
Groet
Jos
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

bicolor

Bericht door Jos Lammers »

Ik kreeg vandaag bericht van Luc Knijnsberg dat de tweede bijenorchis vlak bij de eerste vandaag ook uitgekomen is en eveneens var bicolor is!
Overigens heb ik de indruk dat deze var eerder bloeit dan de gewone: in Zuid Kennemerland staan er een paar nog maar net in knop.
Groet
Jos
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Ophrys apifera var bicolor

Bericht door Walter »

Dag mensen,

In België komt deze variëteit nog steeds voor, als is het in klein aantal en is de groeiplaats niet beschermd. Ik zat gisteren in de duinen tussen Knokke en Heist en daar waren de bijenorchissen nog niet open. Het feit dat deze bicolors al bloeien wil daarom nog niet zeggen dat ze vroeger zijn dan de andere vars. Het kan zijn dat dat plekje daar een warmer microklimaat heeft, of iets meer vochtigheid.
In ieder geval een mooie waarneming !!!!
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
E.W.P. van Dommelen
Berichten: 5
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:06 pm

Bericht door E.W.P. van Dommelen »

De vindplaats van bicolor was bij Ave et Auffe en bestaat helaas niet meer.
Het is door uitbreiding van het menselijk gebruik (hoezo natuurpark) nu een paardenweitje.
Ik heb de populatie een aantal jaren gevolgd en er maximaal 18 geteld.
De vindplaats was een weitje met vrij hoog gras waar ze tussen stonden. Dat was waarschijnlijk ook de reden dat deze vindplaats onbekend was, je verwacht ze er niet.
Erik van Dommelen
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Bericht door Walter »

Dag Erik,

alles goed met je ? Je was niet op de najaarsbijeenkomst.
Deze vorm bicolor is nog steeds te vinden in de buurt van Ave-et-Auffe. Niet ver van jouw plek is er nog een smalle wegberm waar ze in staan. Die is dit jaar ook netjes gemaaid, samen met nog een ander stuk waar nu een Orchis simia is verschenen.
Er is nog hoop ....
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 349
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Ophrys apifera vreemde varaie

Bericht door Bert »

IMG_0095 Ophrys apifera var. bicolor.JPG
IMG_0095 Ophrys apifera var. bicolor.JPG (37.09 KiB) 7839 keer bekeken
Op 2 juni 2008 aangetroffen bij Jonchery-sur-Vesle (Frankrijk).
Plaats reactie