Met orchideeën kweken

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
jens

Met orchideeën kweken

Bericht door jens »

Hoe zou ik het best met orchideeën kunnen kweken ik heb dacthiloritza maculata in mijn tuin gekocht van de life&garden. Nouw zou ik hier graag mee willen kweken maar hoe?
Rogier

Re: Met orchideeën kweken

Bericht door Rogier »

Dactylorhiza's zijn op zich erg makkelijk maar je moet vaak ook een beetje geluk hebben. Ik zelf woon op hoge zandgrond dus hier doen ze het nooit goed tenzij ik de grond aanpas (Ik kweek ze dus gewoon in potten)

Als je op wat zwaardere grond woont. Klei of veen en dan ook nog eens op vochtige grond dan heb je kans dat ze ze overal uit gaan zaaien.
Ik ken mensen die ze inmiddels een beetje zat beginnen te worden omdat ze zelfs tussen de tegels op komen.
Als ze ze wilt zaaien zul je dat in Vitro moeten doen, Dit is op een steriele voedingsbodem. Hiervoor heb je een hoop dure materialen nodig dus wellicht werkt de volgende methode makkelijker.

Strooi de zaden uit in grote potten waarin lelie achtigen groeien. het liefst Alliums of Hosta's en houd de grond vohtig. Ik weet niet waarom maar dat geeft vaak goede resultaten.

Verder vermeerderen dacty's zich ook wel aardig vegetatief als ze het goed hebben. Pot ze op in pure (bemeste) potgrond en houd ze vochtig en lekker ligt. de planten groeien dan als ideoten en maken vaak meerdere nieuwe knollen.
Wil dit niet werken dan kun je de tuberremoval techniek toepassen.
Dat betekent dat je de plant ongeveer tijdens de bloei op moet graven en de nieuwe knol er voorzichtig afdraait. Deze bewaar je in redelijk droge aarde zodat de wond kan helen. deze knol geef je in de winter z'n normale winterrust en loopt volgend jaar uit. De plant met de oude knol plant je voorzichtig weer terug.
De plant heeft nu geen vervanger meer voor volgend jaar en maakt een nieuwe knol(soms zelfs meer dan een) In de winter heb je dan dus twee of meer nieuwe knollen.

Succes
jens

Bericht door jens »

bedankt rogier.
erje

Bericht door erje »

Ik zaai orchideeènzaad in een bed van sempervivum elk jaar opnieuw zodat ik na 3 jaar elk jaar nieuwe zaailingen heb, het gaat uitstekend, heb inmiddels meer dan 100 zaailingen ,zodra ze bloeien kan ik er een naam bij zetten
Ronny
Rogier

Bericht door Rogier »

Dat is interessant!!

Daar had ik nog nooit van gehoord.

Zelf zaai ik nooit want ik heb geen lab en ik ken voldoende mensen die dat wel hebben en goed orchideeen kunnen zaaien maar dit klinkt leuk om eens te proberen.

Op wat voor een grondsoort staan deze sempervivums?

Groeten

Rogier
Plaats reactie