Epipactis helleborine of toch nog een andere soort

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Bram

Epipactis helleborine of toch nog een andere soort

Bericht door Bram »

Reeds enkele weken had ik in de Virion gezien dat een Epipactis soort op uitkomen stond, toch had ik telkens de pech dat ze nog niet open waren. Maar deze week was het dan eindelijk zo ver, de bloemen waren open.

Op het eerste zicht, ik ben er vrij zeker van, lijkt het me de Epipactis helleborine. Maar één detail doet me twijfelen: moet de stengel naar onderen toe niet paarsachtig van kleur worden? Dat is hier niet het geval. Ook kwam ik deze niet tegen in een wegberm of dergelijke, maar in een natuurreservaat.
Hopelijk kan iemand me helpen.

De bloem:
Afbeelding

De stengel:

Afbeelding
Mark Meijrink
Contacteer:

Re: Epipactis helleborine of toch nog een andere soort

Bericht door Mark Meijrink »

Bram,

ik denk hier toch aan Epipactus muelleri. Let eens op de relatief brede opening tussen het epichiel en hypochiel. Het epichiel is ook tamelijk licht van kleur (lila tot zeer lichtroze "wash") Daarnaast ontbreekt het viscidium (het zogenaamde druppeltje), de bladen zijn gegolfd en naar beneden gekruld. Deze voelden vast "stijf" aan? E. muelleri bloeit ook vroeger dan E. helleborine.

M.v.gr. Mark
Jos Lammers

Bericht door Jos Lammers »

Bram en Mark,

Ik houd het ook op E.muelleri. Ander verschillen zijn het puntje van de lip bij muelleri i.t.t. meer rond lipuiteinde bij helleborine en de groenige kleur van de sepalen. De lichtrose kleur van het epichiel heb ik ook wel eens bij helleborine gezien, zie aanhangende kopie van dia uit 2005 (Koningshof).

groet, Jos
Bijlagen
Ep.helleborine-1-Khof-kl.jpg
Ep.helleborine-1-Khof-kl.jpg (50.74 KiB) 5127 keer bekeken
Bram

Bericht door Bram »

Hartelijk dank allebei, er zijn blijkbaar inderdaad enkele verschilpunten die ik had moeten opmerken.
Enkel dat ontbreken van het viscidium zie ik niet echt, het verschil met foto's van een Epipactis Helleborine zie ik nog niet direct, mocht dat nog iemand kunnen verduidelijken zou ik hem/haar heel dankbaar zijn.

Bedankt voor de bevestiging van de soort :)

toevoeging:

Afbeelding

Daar zie ik ook een soort druppel hangen, dat brengt me dus in de war. Iemand die me kan helpen?
Plaats reactie