Probleem dia Epipactus

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Probleem dia Epipactus

Bericht door Mark Meijrink »

Deze Epipactis spec. troffen we aan nabij de Honingorchis in een bosrand met o.a. Lievevrouwenbedstro, Rood peperboompje, Bleek bosvogeltje en Bosbingelkruid.

iemand een idee?
Bijlagen
DSC_0281.jpg
DSC_0281.jpg (498.21 KiB) 3790 keer bekeken
DSC_0278.jpg
DSC_0278.jpg (409.33 KiB) 3790 keer bekeken
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Probleem dia Epipactus

Bericht door F. Thys »

Mark,

Gezien deze plant blijkbaar bladeren heeft met enigszins gegolfde randen en de standplaats zich bevindt in een bosrand tussen andere begroeiing durf ik voorop zetten dat je een exemplaar gefotografeerd hebt van Epipactis muelleri. In de omgeving waar je de foto genomen hebt is deze niet zo zeldzaam langs bosranden, in graslanden en tussen licht struikgewas. Andere mogelijkheden buiten E. helleborine zijn in die omgeving E. leptochila en zelfs E. neglecta, maar die ga je meer in de bossen aantreffen, mogelijk zelfs waar relatief weinig licht doordringt. Wel verwonderlijk is dat deze plant, waarvan ik veronderstel dat je hem einde juni gefotografeerd hebt, nog geen bloei vertoont. E. muelleri begint een drietal weken voor E. helleborine te bloeien en moet normaal nu volop in bloei staan.

Groetjes
Frans
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Probleem dia Epipactus

Bericht door Mark »

Hallo Frans,

naast de late bloeitijd, vonden wij de kleur van de stengel niet 'geel-groen' genoeg voor een Epipactus meulleri. Als de planten in bloei stonden was het determineren waarschijnlijk een stuk zekerder.
Deze week plannen we weer een dag die richting op. We gaan zeker op zoek naar meer Epipactussen.

met vriendelijke groet, Mark Engels
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Probleem dia Epipactus

Bericht door F. Thys »

Mark,

Moest je hetzelfde terrein terug doen en die plant opnieuw (bloeiend) zien, ben ik wel geinteresseerd te vernemen welke Epipactis het is. Interessante info rond groeiplaatsen van de Epipactis familie voor die omgeving is het verslag van het SEMO-weekend van vorig jaar, verslag verschenen in het SEMO tijdschrift Liparis van 2009 (bladzijden 36 tot en met 48). Maar ik meen dat je als WEO lid dit jaar dit tijdschrift informatief ontvangen hebt.

Groetjes
Frans
Plaats reactie