Wat gaat dat worden ?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Wat gaat dat worden ?

Bericht door Walter »

Dag beste mensen,

Ik kon geen berichtje plaatsen op het andere forum: daar kan je alleen terecht met speciale rechten.
Ik was op Koniginnedag in het zuiden van België om te kijken naar de eerste bloeiende orchideeën.
Orchis mascula, Orchis morio, Orchis purpurea en Orchis militaris bloeien. Ophrys sphegodes en Dactylorhiza majalis bloeiden ook. Voor Listera ovata en Platanthera chlorantha is het een kwestie van dagen alvorens ze hun eerste bloemen ontvouwen. Het is duidelijk dat het seizoen dit jaar veel vroeger is dan normaal.
Toch moet gezegd worden dat door de droogte heel veel orchideeën serieus afzien. Het is de vraag of de andere - iets latere soorten wel zullen bloeien, gezien het grote aantal verdroogde rozetten en de dwerggroei van bepaalde soorten zoals Orchis morio.
Het moet dringend gaan regenen, anders draait het seizoen uit op een fiasco.
In bijlage foto van Dactylorhiza majalis uit Vance (B) en Ophrys sphegodes uit Velosnes (F)
Afbeelding
Afbeelding
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Bericht door Martin van den Hoorn »

Hoi Walter,
De droogte zal zeker ook zijn tol gaan eisen in de duinen. Ik ben bezig met analyses van bloeifrequenties van Hondskruid in de duinen. De analyses tonen aan dat in droge voorjaren er in de duinen veel minder Anacamptissen bloeien, en ik durf er wat om te verwedden dat er dit jaar helemaal geen tot bloei zullen komen.
Groet Martin
Gebruikersavatar
orchforummaster
Site Admin
Berichten: 201
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 1:58 pm

Speciale rechten

Bericht door orchforummaster »

Hallo Walter,

De toegang tot het algemene Orchideeënforum is weer hersteld.
Ik heb je bericht daarom daarheen verplaatst.

Met Hollandse groeten,

Ed van Wijngaarden
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Bericht door Jos Lammers »

Dag Martin,

De droogte van het voorjaar heeft een wisselende invloed gehad op de bloei van Hondskruid in de regio Kennemerland (voor zover ik een aantal gegevens heb). In de duinen ten N van Wijk a Zee zijn dit jaar 670 bloeiende exemplaren geteld, slechts weinig minder dan vorig jaar maar veel minder dan in 2005 (1/3 van dat aantal). In het groepje vroegbloeiende in IJmuiden 7 bloeiende tegenover 14 vorig jaar. In Duin&Kruidberg (verspreide exemplaren van de vroegbloeiende variant, juni) 1 bloeiende tegenover 6 vorig jaar. De vroegbloeiende lijkt meer te lijden te hebben gehad dan de duinvariant.
Overigens kon ik konstateren dat de zaadzetting van het groepje in IJmuiden dit jaar 75-100% was tegenover 0,0 vorig jaar (droogte in juli 2006).

Groet
Jos
Plaats reactie