Orchis morio/Anacamptis morio
Moderator: Michiel Janssen
Orchis morio/Anacamptis morio
Kan iemand hier misschien iets vertellen over de naamswijziging van Orchis morio naar Anacamptis morio? Is deze "officieel", sinds wanneer? En vooral, op welke gronden is deze hernoeming gemaakt, genetisch? Qua uiterlijk zou ik nooit op het idee komen deze soort aan Anacamptis te verbinden.
- Martin van den Hoorn
Re: Orchis morio/Anacamptis morio
Dag Remko,
Op basis van genetisch onderzoek is i.d.d. dit besluit gemaakt en overgenomen door de Nederlandse taxonomen. In eerste instantie lijkt het vreemd, maar toch is het lang niet gek. Alle taxa die nu in het nieuwe genus Anacamptis zitten hebben 36 chromosomen, de overige Orchissen 42 of 84. Ook klopt de nieuwe indeling fraai met het in het veld waargenomen hybidisatiepatroon. Er is van mijn hand dit jaar een artikel over verschenen in Liparis. Het hybridisatieschema staat er in. Ik stuur het mee.
Groet Martin
Op basis van genetisch onderzoek is i.d.d. dit besluit gemaakt en overgenomen door de Nederlandse taxonomen. In eerste instantie lijkt het vreemd, maar toch is het lang niet gek. Alle taxa die nu in het nieuwe genus Anacamptis zitten hebben 36 chromosomen, de overige Orchissen 42 of 84. Ook klopt de nieuwe indeling fraai met het in het veld waargenomen hybidisatiepatroon. Er is van mijn hand dit jaar een artikel over verschenen in Liparis. Het hybridisatieschema staat er in. Ik stuur het mee.
Groet Martin
- Bijlagen
-
- De fylogenie van de Europese orchideeën.pdf
- (334.83 KiB) 1961 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Martin van den Hoorn op zo mei 24, 2009 11:04 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Orchis morio/Anacamptis morio
Aha, ik had al het idee dat dat dan voor meer Orchis-soorten moest gelden, maar als ik zo snel door het artikel scan klopt dat dus wel. (Jammer, ik vond juist Orchis morio zo'n korte, pakkende naam voor zo'n klein orchideetje...) Bedankt voor de toelichting.