Is afgraven orchideeengroeiplaats nog steeds natuurherstel?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Ger@rd

Is afgraven orchideeengroeiplaats nog steeds natuurherstel?

Bericht door Ger@rd »

Ik was vanavond in een natte duinvallei in Meijendel een plek waar tot verleden jaar vleeskleurige orchis (naar horen zeggen), de gewone en de gevlekte rietorchis en een grote hoeveelheid moeraswespenorchissen bloeiden ook parnassia en duizendguldenkruid hadden het hier niet zwaar. Tot mijn schrik waren alle delen van de vallei dicht bij de grondwaterstand echter geheel afgegraven in het kader van natuurherstel. Ik wist hier wel van maar dacht dat dit graafwerk beperkt zou blijven tot de delen die echt verruigd waren en die iets verder van zee af liggen. Begrijp mij goed het weghalen van rietvelden, modderbodem, wilgen bramen dennenbossen in het duin ik vind het allemaal prachtig maar dit valt daar toch niet onder? Veel beter dan een goede orchideeenpopulatie kun je toch niet hebben? Of zie ik het te zwaar in en wordt het er echt allemaal over een aantal jaar nog beter op. Ik heb het gevoel dat ik hier iets van moet zeggen ondanks alle goede bedoelingen van het duinwaterleidingbedrijf, maar als de kenners hier zeggen dat dit geen kwaad kan dan heb ik dat natuurlijk nog liever.
Ger@rd

Re: Is afgraven orchideeenigroeiplaats nog steeds natuurherstel?

Bericht door Ger@rd »

Het is inmiddels een maand verder en ik heb de naam van de plek toch maar even verwijderd. Er heeft veel moois gebloeid zoals ook elders op het forum te lezen is. Ik vind nog steeds dat het afgraven te rigoreus geweest is, het uitdiepen is op zich goed maar de oorspronkelijke oevers met hun orchideeen hadden op meer plekken behouden mogen blijven maar gelukkig zijn er nog gezonde populaties overgebleven. Dit weekend is de moeraswespenorchis begonnen met bloeien en daar heb ik zaterdag en zondag een plaatje van geschoten.
Zaterdag 13-06.JPG
Zaterdag 13-06.JPG (90.87 KiB) 3026 keer bekeken
Zondag 14-06-09.JPG
Zondag 14-06-09.JPG (140.92 KiB) 3026 keer bekeken
Plaats reactie