Hallo,
Afgelopen woensdag vermoedelijk een vroegbloeiende rietorchis gefotografeerd in Veenendaal, of is dit echt niet mogelijk?
Groet, Theo.
Rietorchis Veenendaal
Moderator: Michiel Janssen
-
theorchidee
Rietorchis Veenendaal
- Bijlagen
-
- Dactylorhiza 2.jpg (88.71 KiB) 5670 keer bekeken
-
- Dactylorhiza 1.jpg (157.59 KiB) 5670 keer bekeken
- Walter
- Contacteer:
Re: Rietorchis Veenendaal
Volgens mij heb je te doen met Dactylorhiza majalis forma immaculata Die komen vaker voor dan men denkt. De aanwezigheid van vlekjes en de intensiteit variëren enorm.
En als je dan maar enkele planten vindt, wordt je snel op het verkeerde been gezet.
De lip is te veel ingesneden voor een praetermissa.
En als je dan maar enkele planten vindt, wordt je snel op het verkeerde been gezet.
De lip is te veel ingesneden voor een praetermissa.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
-
theorchidee
Hallo Walter,
Dank voor je toelichting.
Gezien de vroege bloei had ik zo mijn twijfels, maar ja, daar ik nooit eerder een brede orchis gezien heb (gevlekt of ongevlekt) weet ik nog niet goed waar naar te kijken bij de determinatie.
Ik zal volgend jaar eens proberen wat eerder te gaan kijken om te zien of de plant reeds begint te bloeien voordat de bloeiwijze volledig gestrekt is.
Groet, Theo.
Dank voor je toelichting.
Gezien de vroege bloei had ik zo mijn twijfels, maar ja, daar ik nooit eerder een brede orchis gezien heb (gevlekt of ongevlekt) weet ik nog niet goed waar naar te kijken bij de determinatie.
Ik zal volgend jaar eens proberen wat eerder te gaan kijken om te zien of de plant reeds begint te bloeien voordat de bloeiwijze volledig gestrekt is.
Groet, Theo.
- Martin van den Hoorn
Dag Theo,
Wil je mij even mailen voor de vindplaats? Dan kan ik ook even kijken. Ik woon in Veendendaal. Lijkt mij trouwens ook een majalis. Toen ik net met orchideeen begon heb ik ook eens mijn hoofd gebroken over mijn eerste majalis. Die had ook geen vlekken.
Groet Martin
Wil je mij even mailen voor de vindplaats? Dan kan ik ook even kijken. Ik woon in Veendendaal. Lijkt mij trouwens ook een majalis. Toen ik net met orchideeen begon heb ik ook eens mijn hoofd gebroken over mijn eerste majalis. Die had ook geen vlekken.
Groet Martin