Spaanse orchideeën

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 349
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Spaanse orchideeën

Bericht door Bert »

Walter schreef:De eerste foto is een tenthredinifera s.l.
Lijkt me een grote , donkere bloem te zijn - Ophrys villosa?
Wat betekent de toevoeging "s.l."? Hieronder nog een andere foto van dezelfde plant. Zou het apifera x tenthredinifera kunnen zijn? Zowel apifera als tenthredinifera stonden in de buurt.
Figuur1.jpg
Figuur1.jpg (130.69 KiB) 3916 keer bekeken
Nog een foto waarover ik twijfel (Benamahoma, 21 april 2009). Ik denk aan Orchis champagneuxii.
Figuur2.jpg
Figuur2.jpg (105.53 KiB) 3916 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Spaanse orchideeën

Bericht door Mark »

Hoi Bert,

ik denk dat je met Orchis Champagneuxii de juiste benaming hebt, ik zie (ondanks de onscherpe foto) geen enkele tekening op de lip. Dit is kenmerkend voor Orchis Champagneuxii.

Wat betreft de Ophrys denk ik toch aan een 'gewone' Tenthredinifera. Ik zie geen tekenen aan de bloem om hiervan af te wijken. En eerlijk gezegd ken ik Ophrys Villosa niet, dus ik kan er niet veel anders van maken.

Ter illustratie van zowel Orchis Champagneuxii als van Ophrys Tenthredinifera een foto, genomen in maart jl. in de Algarve.

met vriendelijke groet, Mark Engels
Bijlagen
Portugal 2009 Orchis Champagneuxii 060.JPG
Portugal 2009 Orchis Champagneuxii 060.JPG (44.12 KiB) 3905 keer bekeken
Portugal 2009 Ophrys Tenthredinifera 066.JPG
Portugal 2009 Ophrys Tenthredinifera 066.JPG (54.63 KiB) 3905 keer bekeken
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Spaanse orchideeën

Bericht door Martin van den Hoorn »

Wat betekent de toevoeging "s.l."?
S.l. staat voor sensu lato en betekend in ruime zin. In eerste instantie is Ophrys tenthredinifera bescheven, maar bestond uit een heel complex van vormen. Later is deze O. tenthredinifera opgesplist in een aantal (onder)soorten. O. villosa is er daar een van Met s.l bedoelt Walter dat het zeker gezocht moet worden in de hoek van O. tenthredinifera. Wil je veder uitsplitsen dan zou je kunnen uitkomen op O. villosa (of O. tenthredinifera subsp. villosa). Ik heb er niet veel verstand van maar de tweede foto die je stuurde is een exacte "kopie" van de O. villosa die in de 3e (engelse) druk van Delforge staat. Lijkt me dan ook een goede determinatie van Walter.
Groet Martin
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 349
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Spaanse orchideeën

Bericht door Bert »

Bedankt allemaal voor de uitleg en hulp! Inmiddels staat een verslagje op het forum.
Ook vond ik nog een mooi boek over de orchideeën van Grazalema in pdf-formaat:
http://www.juntadeandalucia.es/medioamb ... lr=lang_es
Plaats reactie