Orchis xSpurium

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Mark

Orchis xSpurium

Bericht door Mark »

Hallo allemaal,

tijdens het archiveren van de foto's van afgelopen weekend ben ik tegen een klein probleempje aangelopen.
Toen de poppenorchis nog onder Aceras viel, heette de kruising met Orchis militaris 'x Orchiaceras Spurium'.
Heet de kruising tegenwoordig dan 'Orchis x Spurium', of heeft deze een compleet andere naam gekregen?

Ter illustratie een tweetal foto's van bovengenoemde planten. Opvallend is dat de kruising eerder in bloei staat dan beide ouders.

met vriendelijke groet, Mark Engels
Bijlagen
26-04-09 Orchis xSpurium 013.JPG
26-04-09 Orchis xSpurium 013.JPG (63.72 KiB) 9105 keer bekeken
26-04-09 Orchis xSpurium 004.JPG
26-04-09 Orchis xSpurium 004.JPG (51.37 KiB) 9105 keer bekeken
Walter
Contacteer:

Re: Orchis xSpurium

Bericht door Walter »

dag Mark,

Anthropophora x militaris = Orchis xspuria
x purpurea = Orchis xmeilsheimeri
x simia = Orchis xbergoni
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Martin van den Hoorn

Bericht door Martin van den Hoorn »

Dag orchideeenvrienden
Ik vind het onzin die hybridenamen Waarom niet gewoon O. anthrophora x O. miltaris???
Scheelt een hoop gedoe, en dan weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt.
Groeten Martin
Walter
Contacteer:

Bericht door Walter »

Tja, ook deze hybriden zijn destijds wetenschappelijk beschreven - al zijn sommige beschrijvingen absolute nonsens of zéér summier - en dan moet het beestje een naam krijgen....
Mark

Orchis xSpuria

Bericht door Mark »

Hoi Martin en Walter,

het was niet de bedoeling om deze discussie op gang te brengen hoor. Ik snap het van beide kanten wel. Voor beginnende orchideeënliefhebbers (waar ikzelf ook toe behoor) is het erg onoverzichtelijk om al dit soort namen te achterhalen. Echter, als je een dergelijke plant vindt, is het ook leuk om er een naamplaatje aan vast te plakken.

In ieder geval bedankt voor de informatie.

Mark Engels
Joh@n
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

@ Mark

blijkbaar heb ik een dagje eerder hetzelfde gebied bezocht. Inderdaad erg opvallend dat de hybride vroeger bloeit dan de beide ouderparen. In bijlage een ander exemplaar uit hetzelfde gebiedje. Wat me bij dit exemplaar vooral opviel zijn de zeer uitgesproken bracteeën.
JD_20090425_448.jpg
JD_20090425_448.jpg (127.33 KiB) 9051 keer bekeken
@ Walter

Ik lees in dit bericht twee mogelijke namen: O. xspurium (behoud van de uitgang van het epithet toen de genusnaam nog xOrchiaceras was) en O. xspuria zoals u die aanhaalt. Is de verandering van uitgang het gevolg van de verandering van "anthropophorum " naar "anthropophora " of is hiervoor een andere verklaring? Moet men dan eventueel naar dezelfde analogie de 3-voudige hybride tussen O.anthropophora x O.militaris x O.purpurea als O.xbispuria benoemen?

Bijkomende vraag: hoe herken je in het veld de verschillen tussen O.xspuria,O. xmeilsheimeri en O.xbispuria wanneer de drie ouders in hetzelfde gebied voorkomen?
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
http://diversitasnaturae.be/
Walter
Contacteer:

Bericht door Walter »

Aceras is een mannelijk woord in het Latijn terwijl Orchis vrouwelijk is (raar maar waar want het uit het Griekse afgeleide woord betekent teeltbal)
Daarom hebben de soortnamen ook een vrouwelijke uitgang en is het dus van spurium naar spuria veranderd.

Deze hybriden zijn zeer variabel, maar er zijn wel een aantal kenmerken die constanter zijn. Zo is de kleur van de binnenkant van de purpurea helm een goede indicatie, de donkere haartjes op de purpurealip en ook de lipvorm van simia
Gelukkig komen de 3 soorten niet zo vaak samen voor in mekaars onmiddelijke omgeving.
Wat wel vervelend is dat deze hybriden op hun beurt kunnen terugkruisen met de ouders: dan wordt het wel even uitkijken.
Zo is Orchis x bispuria beschreven, een hybride tussen de hybride Orchis xspuria en de soort Orchis anthropophora
Ik heb deze ooit gezien op de kalkhelling van Charency-Vezin (Côte d'Urbule)
Joh@n
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

Walter,

een erg duidelijk antwoord op de naamgeving. Ik heb nooit enige vorming in Latijn gehad, dus die mannelijke en vrouwelijke uitgangen waren me tot hiertoe totaal ontgaan. We zijn alweer iets wijzer :-)
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
http://diversitasnaturae.be/
Plaats reactie