Hallo Allemaal,
ik ben sinds gisteren terug van een (voorlopig nog niet nader genoemd) Mediterraan eiland. Samen met Walter Van Looken heb ik daar een Serapias plant gevonden die in niets leek op de soorten die normaal in het gebied voorkomen (S. parviflora, S. bergonii/vomeracea, S. orientalis). Walter en ik hebben uitvoerig de enige bloem die open was bestudeerd en zijn tot een besluit gekomen dat eigenlijk niet bevestigd kan worden vanuit de literatuurgegevens van het verspreidingsgebied van deze soort.
Alvorens we meer tipjes van de sluier oplichten, willen we jullie ideeën horen in verband met deze plant. Mijn ervaring is dat als je teveel informatie over de locatie geeft, orchideeënliefhebbers onmiddellijk een heel pak opties uitsluiten. En ik wil alle pistes openlaten. Ik hoop op veel reacties en uiteraard zal ik een synthese maken samen met ons idee.
Groeten en alvast bedankt voor de hulp,
Bart Van de Vijver
Onbekende Serapias
Moderator: Michiel Janssen
Onbekende Serapias
- Bijlagen
-
- SPI_4933.JPG (365.7 KiB) 5388 keer bekeken
-
- SPI_4934.JPG (251.42 KiB) 5388 keer bekeken
-
- SPI_4952.JPG (297.03 KiB) 5387 keer bekeken
- Walter
- Contacteer:
Re: Onbekende Serapias
Ik denk aan Serapias politisii Normaal gezien heeft deze wel een lichte, witte beharing op het hypochiel. Dit is een laat bloeiende soort, die later in bloeit komt dan Serapias patmia, orientalis, cordigera of de nauw verwante parviflora
Omdat je maar één open bloem heb gevonden, is het natuurlijk wel moeilijk om te beoordelen of alle bloemen er uitzien als dat ene exemplaar.
De verspreiding van deze soort is zeer slecht bekend.
Omdat je maar één open bloem heb gevonden, is het natuurlijk wel moeilijk om te beoordelen of alle bloemen er uitzien als dat ene exemplaar.
De verspreiding van deze soort is zeer slecht bekend.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Hallo Walter,
Serapias politisii is enkele malen gesignaleerd op het eiland, het gaat trouwens om het Griekse eiland Samos, maar alle waarnemingen zijn weerlegd door Delforge. Mijn enige probleem met politisii is de afwezigheid van de koffieboon-achtige structuur die we toch wel duidelijk in deze plant konden vinden. Daarom dat onze analyse eerder in de richting wees van de groep van Serapias lingua. Helaas heeft niemand die soort ten oosten van Kreta ooit met zekerheid gevonden. Ik ben niet zeker dat er nog andere soorten aanleunen bij lingua om in aanmerking te komen. Analyse van veel bloemen van bijna alle soorten die op Samos voorkomen, heeft nooit een dergelijke structuur aangetoond.
Bart
Serapias politisii is enkele malen gesignaleerd op het eiland, het gaat trouwens om het Griekse eiland Samos, maar alle waarnemingen zijn weerlegd door Delforge. Mijn enige probleem met politisii is de afwezigheid van de koffieboon-achtige structuur die we toch wel duidelijk in deze plant konden vinden. Daarom dat onze analyse eerder in de richting wees van de groep van Serapias lingua. Helaas heeft niemand die soort ten oosten van Kreta ooit met zekerheid gevonden. Ik ben niet zeker dat er nog andere soorten aanleunen bij lingua om in aanmerking te komen. Analyse van veel bloemen van bijna alle soorten die op Samos voorkomen, heeft nooit een dergelijke structuur aangetoond.
Bart
- Walter
- Contacteer:
je mag niet vergeten dat er voor Serapias politisii ook meldingen zijn voor Turkije. Ik zou de beelden eens doorsturen naar Zissis Antonopoulos van de website "Orchids of Greece" Die kan er misschien nog wel iets mee.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !