Welke Orchis zijn dit?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Welmoed de Boer

Welke Orchis zijn dit?

Bericht door Welmoed de Boer »

Hallo allemaal, ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Welmoed. Ik woon samen met mijn man Luigi op Sardinië. Ed van Wijngaarden heeft ons tijdens zijn bezoek aan Sardinië aangestoken met zijn orchideeën liefde.
Dus we gaan in deze periode van het jaar veel op pad, maar jammer genoeg kunnen we veel van de orchideeën nog niet thuis brengen. Met name veel Ophrys soorten vinden we zeer moeilijk te classificeren.
Het zou fijn zijn af en toe hulp van jullie te krijgen.
Gisteren hebben we in de buurt van Laconi deze twee orchideeën gevonden. Is de Orchis op de eerste foto een Orchis maculata subsp. ichnusae?
En welke orchidee staat op de tweede foto?
Alvast heel erg bedankt.
Bijlagen
foto 1
foto 1
Orchis maculata subsp. ichnusae.JPG (37.73 KiB) 7746 keer bekeken
foto 2
foto 2
Orchis.JPG (30.08 KiB) 7746 keer bekeken
Hans Dekker

Re: Welke Orchis zijn dit?

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Welmoed,

Ja, de eerste plant heb je uitstekend gedetermineerd. de tweede is Orchis longicornu, ook een vroege bloeier uit het morio-complex. Heerlijk om op Sardinië te wonen! Ik ben er één keer geweest en vond het er prachtig.

Hartelijke groeten,

Hans Dekker
Walter
Contacteer:

Bericht door Walter »

Dag mevrouw Welmoed,

inderdaad heerlijk om op Sardinië te kunnen/mogen wonen (vanuit ons standpunt als orchideeën liefhebber dan)

Van die eerste foto ben ik niet helemaal zeker of dit wel Orchis mascula subsp. ichnusae is. Ik zie toch in de helm van de bloem de typische streepjes die we vaak zien bij vertegenwoordigers van de Orchis morio groep. Ik heb daarom mijn twijfels en denk eerder aan een hybride - een kruising. Pa en ma kunnen dan Orchis longicornu en Orchis papilionacea zijn.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Martin van den Hoorn

Bericht door Martin van den Hoorn »

Beste Orchideeenliefhebbers,
Ik ben het met Walter eens. Het lijkt me inderdaad een kruising tussen genoemde ouders.
Hierbij een foto die ik verleden jaar op Sardinie van genoemde kruising heb gemaak.
Groet Martin
Bijlagen
006-01-28.JPG
006-01-28.JPG (90.68 KiB) 7644 keer bekeken
Ed van Wijngaarden

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Martin,

Jouw foto lijkt me toch eerder Anacamptis (Orchis) longicurnu x Orchis papilionacea.
Martin van den Hoorn

Bericht door Martin van den Hoorn »

Hoi Ed,
IS ook zo, Walter suggereerde dat de aangeboden foto geen Orchis maculata subsp. ichnusae is maar Anacamptis longicurnu x Anacamptis (Orchis) papilionacea. Daar ben ik het mee eens en ondersteun het met deze foto.
Groet Martin
Plaats reactie