De eerste Belgische ...
Moderator: Michiel Janssen
-
Joh@n
- Contacteer:
De eerste Belgische ...
Aangestoken door het zalig zachte lentezonnetje toch maar besloten onze Paasmaandag in de Belgische Calestienne door te brengen om de ontwikkelingen op orchideeëngebied daar eens te gaan bekijken.
Tussen de overvloedig bloeiende Gulden sleutelbloemen (Primula veris) konden we al snel de eerste bloeiende Harlekijntjes (Anacamptis morio) ontdekken. Voorzichtig manoeuvrerend tussen de massaal aanwezige rozetjes en knopjes vonden we toch al een aantal exemplaren in mooie bloei.
Ook de Mannetjesorchis (Orchis mascula) had er duidelijk al zin in. ook hier tussen de talrijke in knop staande exemplaren enkele leuke vroegbloeiers. De bezochte vindplaatsen werden afgelopen seizoen blijkbaar netjes beheerd zodat ook Aapjesorchis (Orchis simia), Bruine orchis (Orchis Purpurea) en Hommelorchis (Ophrys holosericea) massaal klaar staan met prachtige volle rozetten. Het belooft weer duidelijk top te worden ...
Zal ongetwijfeld vervolgd worden
Tussen de overvloedig bloeiende Gulden sleutelbloemen (Primula veris) konden we al snel de eerste bloeiende Harlekijntjes (Anacamptis morio) ontdekken. Voorzichtig manoeuvrerend tussen de massaal aanwezige rozetjes en knopjes vonden we toch al een aantal exemplaren in mooie bloei.
Ook de Mannetjesorchis (Orchis mascula) had er duidelijk al zin in. ook hier tussen de talrijke in knop staande exemplaren enkele leuke vroegbloeiers. De bezochte vindplaatsen werden afgelopen seizoen blijkbaar netjes beheerd zodat ook Aapjesorchis (Orchis simia), Bruine orchis (Orchis Purpurea) en Hommelorchis (Ophrys holosericea) massaal klaar staan met prachtige volle rozetten. Het belooft weer duidelijk top te worden ...
Zal ongetwijfeld vervolgd worden
Laatst gewijzigd door Joh@n op di apr 14, 2009 7:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans Dekker
Re: De eerste Belgische ...
Wat een uitstekende foto's! Kun je iets vertellen voer de lens die je gebruikt en het diafragma? De verhouding tussen scherpte en onscherpte is namelijk hel bijzonder.
Hartelijke groeten,
Hans Dekker
Hartelijke groeten,
Hans Dekker
- Walter
- Contacteer:
Het seizoen is inderdaad behoorlijk snel aan het evolueren. Op Paasdag had ik deze brede orchis al.
- Bijlagen
-
- 12042009_Dmajalis1.JPG (294.3 KiB) 13746 keer bekeken
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
-
Joh@n
- Contacteer:
Hans, dank je voor het compliment.
Beide foto's zijn gemaakt met volgend materiaal:
Canon EOS 400D
Sigma 70-200mm F2.8 II APO EX DG MACRO
Statief: Gitzo GT 2931EX met balhoofd Gitzo GH2750QR
Hoekzoeker, Draadontspanner en spiegelopklap.
exif gegevens:
A.morio : ISO 200 144mm f. 9.0 1/200
O.mascula: ISO 200 200mm f. 8.0 1/125
Beide foto's zijn gemaakt met volgend materiaal:
Canon EOS 400D
Sigma 70-200mm F2.8 II APO EX DG MACRO
Statief: Gitzo GT 2931EX met balhoofd Gitzo GH2750QR
Hoekzoeker, Draadontspanner en spiegelopklap.
exif gegevens:
A.morio : ISO 200 144mm f. 9.0 1/200
O.mascula: ISO 200 200mm f. 8.0 1/125
-
jan benjamins
Hallo Johan.
Waar licht het door jou genoemde gebied?
Ik zou hier ook wel eens willen gaan kijken!
Waar licht het door jou genoemde gebied?
Ik zou hier ook wel eens willen gaan kijken!
-
Janstereo
Beste Johan,
Van 18 t/m 23 mei ben ik ook in de Calestiene geweest; Nismes, Vierves Dourbes.
Ik ben de bekende veldjes afgegaan en heb een achttal orchideeen soorten gevonden; vele Morio's, bij de Fonderie des Chiens veel muggen Orchissen, in Breumont de hommel en d epoppenOrchis, bij Dourbes de bruine Orchis, bij Vierves de Bokken orchis en de kerver Orchis, en bijna overal de Bergnachtorchis.
Toch had ik t idee dat t nog wat vroeg was.
Succes verder,
Jan Modderaar
Van 18 t/m 23 mei ben ik ook in de Calestiene geweest; Nismes, Vierves Dourbes.
Ik ben de bekende veldjes afgegaan en heb een achttal orchideeen soorten gevonden; vele Morio's, bij de Fonderie des Chiens veel muggen Orchissen, in Breumont de hommel en d epoppenOrchis, bij Dourbes de bruine Orchis, bij Vierves de Bokken orchis en de kerver Orchis, en bijna overal de Bergnachtorchis.
Toch had ik t idee dat t nog wat vroeg was.
Succes verder,
Jan Modderaar
- Bijlagen
-
- Muggen orchis Nismes.jpg (116.79 KiB) 13500 keer bekeken
-
Joh@n
- Contacteer:
Jan,
De Calestienne en de Viroinstreek behoren nu eenmaal tot de soortenrijkste gebieden in België. De streek is het gehele orchideeënseizoen interessant - dus nu te vroeg zou ik niet bepaald zeggen ... Er is op dit moment een groot aantal soorten te vinden. Voor de muggenorchissen is het idd wellicht een tikkeltje te vroeg, die staan nu in heel prille beginnende bloei. Ik kan je enkel aanraden er op verschillende momenten van het seizoen een kijkje te gaan nemen, je ontdekt er dan telkens andere soorten, soms op de meest onverwachte plaatsen (buiten de bekende gebieden).
Geniet er van.
De Calestienne en de Viroinstreek behoren nu eenmaal tot de soortenrijkste gebieden in België. De streek is het gehele orchideeënseizoen interessant - dus nu te vroeg zou ik niet bepaald zeggen ... Er is op dit moment een groot aantal soorten te vinden. Voor de muggenorchissen is het idd wellicht een tikkeltje te vroeg, die staan nu in heel prille beginnende bloei. Ik kan je enkel aanraden er op verschillende momenten van het seizoen een kijkje te gaan nemen, je ontdekt er dan telkens andere soorten, soms op de meest onverwachte plaatsen (buiten de bekende gebieden).
Geniet er van.
-
jan benjamins
Beste Jan en Johan.
Ik snap nu welk gebied hier bedoeld word. Bij de f de c. heb ik nooit o. morio gevonden! Vorig jaar wel veel o. mascula. Weet je zeker dat je daar harlekein gezien hebt? Leuk wat jullie daar allemaal gezien hebben!
Ik had wel de indruk dat de tienne bieumont daar als tuincentrum word gebruikt door de vele putjes. Verder een prachtig gebied.
Ik snap nu welk gebied hier bedoeld word. Bij de f de c. heb ik nooit o. morio gevonden! Vorig jaar wel veel o. mascula. Weet je zeker dat je daar harlekein gezien hebt? Leuk wat jullie daar allemaal gezien hebben!
Ik had wel de indruk dat de tienne bieumont daar als tuincentrum word gebruikt door de vele putjes. Verder een prachtig gebied.
-
Joh@n
- Contacteer:
Jan B.
Voor de duidelijkheid: ik heb nooit beweerd aan de f. de c. O.morio gevonden te hebben... In de vallei van de Viroin ken ik maar 1 vindplaats van Harlekijn (en die is een heel eindje daarvandaan trouwens).
De gebieden die ik bedoelde in het begin van dit topic liggen ook al helemaal niet in de omgeving van de Viroin, maar in het gedeelte van de Calestienne aan de andere kant van de Maas....
Precieze vindplaatsen worden trouwens in dit gedeelte van het forum niet zomaar doorgegeven omwille van het "tuincentrum"-effect dat je zo mooi beschreven hebt over t.B. Misschien toch een beter idee om de juiste vindplaatsen te reserveren voor het leden-gedeelte van het forum en er hier uiterst voorzichtig mee om te springen.
Voor de duidelijkheid: ik heb nooit beweerd aan de f. de c. O.morio gevonden te hebben... In de vallei van de Viroin ken ik maar 1 vindplaats van Harlekijn (en die is een heel eindje daarvandaan trouwens).
De gebieden die ik bedoelde in het begin van dit topic liggen ook al helemaal niet in de omgeving van de Viroin, maar in het gedeelte van de Calestienne aan de andere kant van de Maas....
Precieze vindplaatsen worden trouwens in dit gedeelte van het forum niet zomaar doorgegeven omwille van het "tuincentrum"-effect dat je zo mooi beschreven hebt over t.B. Misschien toch een beter idee om de juiste vindplaatsen te reserveren voor het leden-gedeelte van het forum en er hier uiterst voorzichtig mee om te springen.
@ Jan M (en Johan natuurlijk), Bedankt voor de plaatjes en verhaal. Ik was in exact dezelfde periode in Wavrans sur l’Aa, vlak onder Frans Vlaanderen en voor mij vanuit Nederland even ver rijden. Ik had tijdens de twee wandelingen aldaar de bergnachtorchis, keverorchis en poppenorchis al wel herkend maar nog niet de inderdaad prille en plaatselijk alomtegenwoordige muggenorchis, maar met jouw foto erbij kan het welhaast niet missen. Ook ik had door al die jonge muggenorchissen het idee iets te vroeg te zijn. Op het plaatje een van de weinigen die aan de bloei begonnen was.
-
jan benjamins
Beste Johan
Ok het is mij nu duidelijk waar de calestienne is. Vindplaatsen kunnen inderdaad beter niet openbaar uitschrijven op dit forum.
Ok het is mij nu duidelijk waar de calestienne is. Vindplaatsen kunnen inderdaad beter niet openbaar uitschrijven op dit forum.