Welke Ophrys
Moderator: Michiel Janssen
-
H. Baptist
Welke Ophrys
Akrotiri, Cyprus, 27 februari 2009. Stond in de onmiddelijke omgeving van enkele Ophrys kotschyi. De vorm van de bloem (labellum) komt in grote mate met O.kotschyi overeen, inclusief de lip en de groene (niet tweekleurige) sepalen. De sterk gekleurde petalen in contrast met de petalen vallen erg op. De tekening is die van O.morio of van O.cretensis en lijkt eigenlijk niet op O.kotschyi. Ik weet het niet meer. Wie helpt me ?
- Bijlagen
-
- Vraagteken-opphrys.jpg (195.59 KiB) 4591 keer bekeken
- gerritverhellen
Re: Welke Ophrys
Behalve de tekening op de lip is het voor de rest een typische O. kotschyi.
Voor zover ik weet is er geen hybride bekend met O. morio maar wel met O. mammosa (O. xkreutziana). Er staat een foto van deze hybride in het prachtboek "Die Orchideen von Cypern" van C.A.J. Kreutz. Ik vind hem er wel goed op lijken behalve dan de breedte van de lip, die zou door de inbreng van O. mammosa breder mogen zijn.
Wellicht weten Jan & Liesbeth hier meer over te vertellen want die kennen de cypriotische soorten erg goed. Je zal wel wat geduld moeten hebben want ze zijn nu op reis.
Voor zover ik weet is er geen hybride bekend met O. morio maar wel met O. mammosa (O. xkreutziana). Er staat een foto van deze hybride in het prachtboek "Die Orchideen von Cypern" van C.A.J. Kreutz. Ik vind hem er wel goed op lijken behalve dan de breedte van de lip, die zou door de inbreng van O. mammosa breder mogen zijn.
Wellicht weten Jan & Liesbeth hier meer over te vertellen want die kennen de cypriotische soorten erg goed. Je zal wel wat geduld moeten hebben want ze zijn nu op reis.
Groetjes,
Gerrit
Gerrit
-
Jan Essink
Re: Welke Ophrys
Wij denken eerder aan een hybride O. kotschyi x O. umbilicata. M.n. de middelste sepaal hangt sterk over het zuiltje en de zijlobben doen ook wat aan die van O. umbilicata denken.
groeten,
Liesbeth en Jan
groeten,
Liesbeth en Jan