Meest ideale uitvalsbasis om orchideeen Rhodos te ontdekken

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Huub Verbeek

Meest ideale uitvalsbasis om orchideeen Rhodos te ontdekken

Bericht door Huub Verbeek »

goede dag, ik ga met mijn vrouw half april naar Rhodos en zoek een goede uitvalsbasis om orchideeen te fotograferen. Het moet voor mijn vrouw ook leuk blijven en daarom niet tussen andere orchideeenliefhebbers . Is Lindos geschikt ? En mocht iemand nog tips hebben,dan graag.
M.vr.gr. Huub.
Michiel Janssen
Site Admin
Contacteer:

Re: Meest ideale uitvalsbasis om orchideeen Rhodos te ontdekken

Bericht door Michiel Janssen »

In 2015 ben ik met een paar man naar Rhodos geweest in half maart. Dat was toen net voor Pasen. Dit jaar valt Pasen een maand later, maar in 2015 was veel nog dicht ter voorbereiding op Pasen. Er werd gezegd dat het toeristisch seizoen pas echt begon met Pasen maar misschien dat dat dit jaar anders is omdat Pasen zo laat valt. Ik vermoed dat je het wel kunt zien aan hoeveel keuze je hebt met het boeken van hotels want de meeste hotels waren halverwege maart 2015 nog dicht. Wij verbleven toen in Archangelos. Ik vond het wel een aardig dorp maar we zijn er eigenlijk alleen geweest om 's avonds te eten want wij waren de hele dag op stap. Lindos zal ook niet verkeerd zijn; lijkt iets meer bezienswaardigheden te hebben maar wat jullie precies verstaan onder "geschikt" weet ik natuurlijk niet.

Ik vermoed dat de meeste soorten die wij destijds in maart 2015 hebben gezien half april wel zijn uitgebloeid. Wij troffen orchideeën algemeen aan langs nagenoeg alle wegen in het centrale deel van Rhodos, zowel de wegen van oost naar west als van noord naar zuid. Goed letten op de typische orchideeënbiotopen: phrygana/garrigue, dennenbossen en zonovergoten kalkheuvels in open gebied. Daar zijn ze niet te missen tenzij de geiten je voor zijn geweest en dat is geen grap. Dus als je niet weet wat je 's avonds moet eten dan zou ik zeggen: bestel iets met geit. Het is nog lekker ook. :)

Groeten,

Michiel
Huub Verbeek

Michiel Janssen schreef: wo feb 05, 2025 8:36 pm In 2015 ben ik met een paar man naar Rhodos geweest in half maart. Dat was toen net voor Pasen. Dit jaar valt Pasen een maand later, maar in 2015 was veel nog dicht ter voorbereiding op Pasen. Er werd gezegd dat het toeristisch seizoen pas echt begon met Pasen maar misschien dat dat dit jaar anders is omdat Pasen zo laat valt. Ik vermoed dat je het wel kunt zien aan hoeveel keuze je hebt met het boeken van hotels want de meeste hotels waren halverwege maart 2015 nog dicht. Wij verbleven toen in Archangelos. Ik vond het wel een aardig dorp maar we zijn er eigenlijk alleen geweest om 's avonds te eten want wij waren de hele dag op stap. Lindos zal ook niet verkeerd zijn; lijkt iets meer bezienswaardigheden te hebben maar wat jullie precies verstaan onder "geschikt" weet ik natuurlijk niet.

Ik vermoed dat de meeste soorten die wij destijds in maart 2015 hebben gezien half april wel zijn uitgebloeid. Wij troffen orchideeën algemeen aan langs nagenoeg alle wegen in het centrale deel van Rhodos, zowel de wegen van oost naar west als van noord naar zuid. Goed letten op de typische orchideeënbiotopen: phrygana/garrigue, dennenbossen en zonovergoten kalkheuvels in open gebied. Daar zijn ze niet te missen tenzij de geiten je voor zijn geweest en dat is geen grap. Dus als je niet weet wat je 's avonds moet eten dan zou ik zeggen: bestel iets met geit. Het is nog lekker ook. :)

Groeten,

Michiel
Dank voor je uitgebreide ervaringen, Michiel. Pasen is trouwens 21 en 22 april dit jaar. Dus eigenlijk zou het hele eiland goed zijn. Ik weet dat 15 april aan de late kant is maar kon niet anders. Geldt dat trouwens ook voor hoger gelegen gebieden ?
Geit staat nou niet bepaald op ons menu. Dat laten we liever aan de Grieken over.
We hebben een mooi appartement in Lindos geboekt voor 10 dagen dus het gaat wel lukken .
Met vriendelijke groet,
Huub.
Huub Verbeek

Huub Verbeek schreef: zo feb 09, 2025 10:29 pm
Michiel Janssen schreef: wo feb 05, 2025 8:36 pm In 2015 ben ik met een paar man naar Rhodos geweest in half maart. Dat was toen net voor Pasen. Dit jaar valt Pasen een maand later, maar in 2015 was veel nog dicht ter voorbereiding op Pasen. Er werd gezegd dat het toeristisch seizoen pas echt begon met Pasen maar misschien dat dat dit jaar anders is omdat Pasen zo laat valt. Ik vermoed dat je het wel kunt zien aan hoeveel keuze je hebt met het boeken van hotels want de meeste hotels waren halverwege maart 2015 nog dicht. Wij verbleven toen in Archangelos. Ik vond het wel een aardig dorp maar we zijn er eigenlijk alleen geweest om 's avonds te eten want wij waren de hele dag op stap. Lindos zal ook niet verkeerd zijn; lijkt iets meer bezienswaardigheden te hebben maar wat jullie precies verstaan onder "geschikt" weet ik natuurlijk niet.

Groeten,

Michiel
Dank voor je uitgebreide ervaringen. Dus eigenlijk zou het hele eiland goed zijn. Ik weet dat 15 april aan de late kant is maar kon niet anders. Geldt dat trouwens ook voor hoger gelegen gebieden ?
Geit staat nou niet bepaald op ons menu. Dat laten we liever aan de Grieken over.
We hebben een mooi appartement in Lindos geboekt voor 10 dagen dus het gaat wel lukken .
Met vriendelijke groet,
Huub.
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Huub,

Wij hebben driemaal enkele weken op Rhodos verbleven. In 2008 tot 12 april, in 2014 tot 4 april en in 2023 tot 31 maart. Tijdens een 'normaal' jaar is het zeker nog mogelijk om half april, zelfs tweede helft van april op Rhodos nog bloeiende orchideeën aan te treffen. Wellicht minder in het uiterste zuiden van het eiland, maar zeker in het meer centrale deel. De Profitis Ilias ten zuiden van Salakos, de Attavyros nabij Embonas maar ook andere boven de 400 m gelegen delen die niet zover verwijderd liggen van Lindos kan je bezoeken. Ik heb wel geen idee in hoeverre de omvangrijke branden die in 2023 het eiland geteisterd hebben, een negatieve invloed gehad hebben op het voorkomen van orchideeën. Als lid van de WEO kan en mag je beroep doen op de gegevens van het VPA en daarin zitten volgens mij zeker ook vindplaatsen van de laatste 15 jaar met betrekking tot de maand april. Een prettig verblijf op Rodos toegewenst!

Frans
Hans Dekker

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Huub,

Wij zaten hier in het noorden: https://maps.app.goo.gl/iPYS3gmCTTry9Bi ... eview.copy

Prima uitvalsbasis. Rhodos is niet zo groot. Bij het hotel stonden direct al diverse Ophryssen. Op onze tochten kwamen we van hieruit overal. En Rhodos-stad is ook vlakbij voor een beetje cultuur en lekker eten. Mijn verslag zit in het archief.

Groeten,

Hans
Huub Verbeek

F. Thys schreef: ma feb 10, 2025 6:27 pm Huub,

Wij hebben driemaal enkele weken op Rhodos verbleven. In 2008 tot 12 april, in 2014 tot 4 april en in 2023 tot 31 maart. Tijdens een 'normaal' jaar is het zeker nog mogelijk om half april, zelfs tweede helft van april op Rhodos nog bloeiende orchideeën aan te treffen. Wellicht minder in het uiterste zuiden van het eiland, maar zeker in het meer centrale deel. De Profitis Ilias ten zuiden van Salakos, de Attavyros nabij Embonas maar ook andere boven de 400 m gelegen delen die niet zover verwijderd liggen van Lindos kan je bezoeken. Ik heb wel geen idee in hoeverre de omvangrijke branden die in 2023 het eiland geteisterd hebben, een negatieve invloed gehad hebben op het voorkomen van orchideeën. Als lid van de WEO kan en mag je beroep doen op de gegevens van het VPA en daarin zitten volgens mij zeker ook vindplaatsen van de laatste 15 jaar met betrekking tot de maand april. Een prettig verblijf op Rodos toegewenst!

Frans
Dank je wel, Frans voor de goede tips. Hoop inderdaad dat de brand van 2023 niet al te veel schade heeft aangericht.Nog een vraagje : waar vind ik de reisverslagen? Nogmaals dank !
Groet,
Huub
Michiel Janssen
Site Admin
Contacteer:

Hallo Huub,

Ben je lid van de KNNV Werkgroep Europese Orchideeën (WEO) of heb je je alleen geregistreerd op dit forum van de WEO?

Groeten,

Michiel
Huub Verbeek

Michiel Janssen schreef: do feb 13, 2025 11:47 am Hallo Huub,

Ben je lid van de KNNV Werkgroep Europese Orchideeën (WEO) of heb je je alleen geregistreerd op dit forum van de WEO?

Groeten,

Michiel
Ik heb me alleen geregistreerd .Wil wel lid worden. Groet, Huub
Michiel Janssen
Site Admin
Contacteer:

Informatie over het WEO-lidmaatschap kun je vinden op onze website:
https://weo.knnv.nl/lid-worden-2/

Omdat de WEO een werkgroep is van de KNNV, moet je ook lid worden van de KNNV. Meer informatie daarover vind je hier:
https://lidworden.knnv.nl/weo

Groeten,

Michiel
Huub Verbeek

Vorige week dinsdag terug gekomen na 10 dagen Rhodos.
Ondanks berichten in dit forum heb ik tussen 13 en 23 april de nodige orchideeën mogen fotograferen. Een aantal was uitgebloeid zoals natuurlijk de hyacintorchis maar anderen moesten nog in bloei komen zoals de bokkenorchis.Verder hele velden vol ijle moerasorchis,gele orchis,lange tongorchis,Anatolische orchis,welriekende wantsenorchis,nonnetjesorchis, hondskruid,hommelophrys, weidhommelorchis,heilige orchis, befophrys, hoefijzerophrys, enz.
Dus het was voor mij zeer de moeite waard.
Een recent reisverslag zou wel nuttig geweest zijn maar zelf op ontdekkingstocht gaan heeft ook zo zijn charme.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Jan Essink

Bericht door Jan Essink »

Beste Huub,

Jammer dat je de Nederlandse namen hebt gebruikt ipv de Weterschappelijke namen.
Maar?? waar zou de Bokkenorchis gevonden moeten hebben als je bedoeld Himanthoglossum hirsinum. Wel die staat niet op Rhodos.

mvg
Jan Essink
Huub Verbeek

Beste Huub,

Jammer dat je de Nederlandse namen hebt gebruikt ipv de Weterschappelijke namen.
Maar?? waar zou de Bokkenorchis gevonden moeten hebben als je bedoeld Himanthoglossum hirsinum. Wel die staat niet op Rhodos.

mvg
Jan Essink
[/quote]

Goede morgen , Jan. Ik gebruik iobs . Deze determineerde de orchis als zodanig. Ik ben mij pas sinds kort bezig gaan houden met wilde orchideeen vandaar nog de Nederlandse namen.Zal in het vervolg de Latijnse gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Plaats reactie