Wat is dit?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
R. van Vliet

Wat is dit?

Bericht door R. van Vliet »

Onderstaande foto's zijn gemaakt op 10 september jl. in het zuiden van Duitsland (Hegau). Als het al een orchidee is, zit ik te denken aan een Epipactis spec. Na wat gepuzzel kom ik op microphylla. In de onmiddelijke omgevig stonden naast enkele identieke planten ook nog enkele oude "spike's" van het Vogelnestje.
Kan iemand hier iets meer van vertellen?

Groeten van Rob.
IMG_em1.JPG
IMG_em1.JPG (41.2 KiB) 7380 keer bekeken
IMG_em2.JPG
IMG_em2.JPG (101.51 KiB) 7382 keer bekeken
IMG_em3.JPG
IMG_em3.JPG (34.11 KiB) 7378 keer bekeken
IMG_em4.JPG
IMG_em4.JPG (69.03 KiB) 7377 keer bekeken
Walter
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door Walter »

Ik denk niet aan Epipactis Bij dat geslacht - en zeker bij microphylla - is de stengel en de vruchtbeginsels viltig behaard. En microphylla is eerder armbloemig.
Voorts lijkt mij foto 3 niet bij de andere 4 te passen. Dat lijkt me van een heel andere soort te zijn.

Maar wat het wel is kan ik niet zeggen.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
R. van Vliet

Dag Walter,

Bedankt voor je reactie (ook op mijn Drome/Ophrys vraag).
Alle foto's zijn echt van één en dezelfde plant, vanuit verschillende hoeken genomen.

Vriendelijke groeten van Rob.
Ed van Wijngaarden

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Rob,

Geen eenvoudig 'raad het plaatje" dit keer!
Zo op het oog is het niet direct te zeggen (anders had Walter het wel geweten). Met wat speurwerk kom ik op het volgende:
- het is zeker een orchidee; de vruchtkapsels laten daar geen twijfel over bestaan
- inderdaad geen epipactis, op grond van de kale, groene stengel, de stand van de bladeren, de vorm van de aar en de grote vruchtkapsels
- de vruchten zijn erg groot; zo ken ik ze alleen van Cypripedium, Ophrys en Cephalanthera; eerste twee vallen zeker af
- gezien de standplaats en de habitus van de plant neig ik erg naar Cephalanthera; de bladeren komen echter met geen van de 3 soorten goed overeen
- Cephalanthera rubra (heeft roodaangelopen stengel) en C. longifolia (zwaardvormige bladeren) vallen eigenlijk wel af; blijf C. damasonium over.
Ook de bijna volledige vruchtzetting is hiermee in overeenstemming (zelfbestuivend). Alleen de bladeren kloppen weer niet. Mogelijk zijn deze grotendeels al afgevallen en resteren de twee bractee-achtige bladeren van de foto.

Hopelijk kun je hier wat mee.
Walter
Contacteer:

Bericht door Walter »

de overblijfselen die je ziet van de lip op foto 3 laten uitschijnen dat het hier gaat om een bloem met een lange spoor.
Wellicht komt Platanthera ook in aanmerking.
De vraag is of alle planten die Rob zag (hij spreekt over identieke planten) ook van die kleine blaadjes hadden. Was er niet ergens een plant met iets groter, normaler blad ?
R. van Vliet

Dag Walter en Ed,

Er stonden minstens twee exemplaren meer met hetzelfde kleine blad, hier heb ik geen foto's van. Wel heb ik op 8 en 10 september op andere plaatsen in deze streek uitgebloeide planten gevonden, waarvan ik dacht dat het C. damasonium was.
De foto's zijn niet best, helaas.

Groeten van Rob.
IMG_cd2.JPG
IMG_cd2.JPG (69.12 KiB) 7304 keer bekeken
IMG_cd1.JPG
IMG_cd1.JPG (99.31 KiB) 7304 keer bekeken
Walter
Contacteer:

Bericht door Walter »

dat zijn idd foto's van het bleke bosvogeltje.
Ik blijf bij een atypische Platanthera, maar waar die kleine blaadjes van komen weet ik niet.
De enige Epipactis met zulke kleine bladeren is Epipactis purpurata, maar die heeft nooit van die lange draden aan de vruchten die we zien op foto 3
Plaats reactie