Rampjaar voor de Bijenorchis?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Rampjaar voor de Bijenorchis?

Bericht door Michiel Janssen »

Vette klei houdt meer vocht vast, ik denk dat het best daaraan kan liggen. Vette klei is ook rijker aan mineralen maar daar zou een pionier als de bijenorchis juist minder gevoelig voor moeten zijn, toch?
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Rampjaar voor de Bijenorchis?

Bericht door Gerrit »

De ene klei soort is de andere niet. De hoeveelheid zand die er doorgemengd is bepaalt het groeisucces van gewassen. Toen Flevoland droog viel, waren de vette klei gebieden bestemd voor de akkerbouw, de zavelige gronden, vaak tegen het oude land aan,voor bos en recreatie.
De bijen orchis, die hier pioniert, staat vaak langs wegen en aan de voet van taluds met opgebracht zand: ik heb nooit een exemplaar gezien in de vette klei.

Toen ik in de herfst een kijkje ging nemen op de locatie van de bijenorchis waren de rozetten een lust voor het oog tussen het afstervende blad. De zilvergroene bladeren waren van een afstand te zien. In april ging ik vol verwachting terug en schrok me kapot. Niets te zien. Op een enkeling na. Ik troostte me met de gedacht dat ze eenvoudigweg niet opgelost konden zijn. De winter was immers ideaal. En dat bleek ook het geval te zijn. Je zag ze pas voor het eerst toen ze bloeiden.

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: Rampjaar voor de Bijenorchis?

Bericht door Frank Verhart »

Michiel en Jos,

Wat een aantallen, daar word ik wel wat jaloers van moet ik bekennen. Nu belande ik dit jaar op een perceel waar in open verband bos is aangeplant op vroegere landbouwgrond en daarin bleek de Bijenorchis aanwezig. De eerste exemplaren vond oud WEO-er Jacques Kleynen. Ik bezocht dit terrein vier keer en vond er steeds meer: 12 (rozetten), 30-35 (rozetten en in knop komend), 71 (in knop en begin bloei) en deze week 500 (inclusief de 16 exemplaren die ik niet vond :), maar er ongetwijfeld ook wel stonden!)...

De Bijenorchis is gewoon een dikke klimaatprofiteur! :wink:
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Rampjaar voor de Bijenorchis?

Bericht door Gerrit »

Frank Verhart schreef:Michiel en Jos,
De Bijenorchis is gewoon een dikke klimaatprofiteur! :wink:
Ik hou wel van zulke profiteurs.

En dan nu nog Ophrys fuciflora (holosericea) in de polder.

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Rampjaar voor de Bijenorchis?

Bericht door Michiel Janssen »

Ja, dat zou leuk zijn. En O. spegodes en O. araneola.
Gebruikersavatar
Ger Meesters
Berichten: 103
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 10:08 pm

Re: Rampjaar voor de Bijenorchis?

Bericht door Ger Meesters »

Een van de locaties van bijenorchis in de IJmond is deze week helaas gemaaid, terwijl men wel keurig om de alleenstaande hondskruid heeft gewerkt.
Bijenorchis-27-06-20-kl.jpg
Bijenorchis-27-06-20-kl.jpg (252.42 KiB) 4777 keer bekeken
Hondskruid-27-06-20-kl.jpg
Hondskruid-27-06-20-kl.jpg (197.74 KiB) 4777 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Rampjaar voor de Bijenorchis?

Bericht door Jos Lammers »

Beste Ger,
Ik weet welke lokatie je bedoelt. Helaas is er iets mis gelopen met de communicatie. Er is wel vermeld waar het hondskruid staat maar niet de bijenorchis. De uitvoerder heeft vorig jaar de bijenorchisplek netjes ontzien maar was dat dit jaar blijkbaar vergeten. Volgend jaar de bijenorchisplek markeren is het advies.
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Rampjaar voor de Bijenorchis?

Bericht door peter wijn »

Dag lui,
Bij het mooie plekje in Amelisweerd bij Utrecht waar een paar jaar geleden tientallen stonden, trof ik dit jaar afgelopen week, ik meen dinsdag, nog 1 bloeiende plant. Volgende dag heerlijk weer, veel dagjesmensen op dat veldje, en de ene plant omgelopen. Niet een heel handige plaats dus, voor zoiets moois.
(toch een ophrys gezien dit jaar :) ).

In het Naardermeer meldde mijn overbuurman vandaag een veenmosorchis.
Was die niet ook ooit bij Tienhoven in Utrecht aanwezig? Iemand die ooit gezien?
Plaats reactie