determinatie gevraagd

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

determinatie gevraagd

Bericht door Johan55 »

Kun je zo al zien wat voor moois dit gaat worden?
dtm.JPG
dtm.JPG (95.86 KiB) 4357 keer bekeken
Gebruikersavatar
Marcel van den Berg
Berichten: 202
Lid geworden op: vr jun 07, 2013 9:52 am
Locatie: Honselersdijk
Contacteer:

Re: determinatie gevraagd

Bericht door Marcel van den Berg »

Ehh... een Bijenorchis?
Ik kan weinig andere soorten bedenken die er zo uitzien.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: determinatie gevraagd

Bericht door Mark »

Hoi Johan,

heb je een iets nauwkeuriger beeld van de bloemknop(pen)?

greets, Mark
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: determinatie gevraagd

Bericht door Michiel Janssen »

Bij dit soort vragen is het goed om op z'n minst de plaats en opnamedatum te vermelden, anders weten we niet waar we het moeten zoeken.

Mij doet deze plant niet denken aan een bijenorchis. Ik zie niet de typische vorm van het wortelrozet van een bijenorchis en ook niet de typische grijsgroene, generfde bladeren. Ook de knop is niet zoals een bijenorchis eruit ziet, daar zie je in dit stadium alle knoppen dicht op elkaar gepakt maar dus wel meerdere knoppen. Ik denk eerder aan een groene nachtorchis, Coeloglossum viride, zoals ik ze in Zweden in het bos heb zien staan.
Gebruikersavatar
Marcel van den Berg
Berichten: 202
Lid geworden op: vr jun 07, 2013 9:52 am
Locatie: Honselersdijk
Contacteer:

Re: determinatie gevraagd

Bericht door Marcel van den Berg »

Ja het platte rozet mis ik ook.
Ik keek vooral naar het onbevlekte blad en de redelijk stompe top met een mooi gebold bovenste stengelblad...

Maar door de lichtinval kan ik eigenlijk ook niet goed zien of de bladeren bevlekt zijn.
Anders zou het ook nog Dactylorhiza kunnen zijn...
Laatst gewijzigd door Marcel van den Berg op do mei 14, 2020 8:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: determinatie gevraagd

Bericht door Johan55 »

Het is een opname die ik gisteren, 13 mei maakte, op de plek zijn bijenorchis en soldaatjes geen uitzondering. Groene nachtorchis is er in het verleden wel aangetroffen. De plant op een best beschaduwde plaats. Voor mijn gevoel was dit het enige exemplaar dat er zo uitzag. Ik mis inderdaad ook de rozet van bijenorchis en heb aan groene nachtorchis en bleek bosvogeltje gedacht maar dat zou dan wel heel bijzonder zijn. Andere planten lijken me meer in de richting van welriekende nachtorchis te gaan. Lokaties noemen lijkt me hier niet op zijn plaats. Ik zal komend weekend nieuwe opnamen van mijn determinatieplant maken, ik ga er van uit dat hij dan bloeit.
Hier nog wat foto's van andere exemplaren die ik daar aantrof maar volgens mij van een andere soort zijn. (ik denk breedbladige nachtorchis)
Hier samen met soldaatje, het blad van de bovenste foto hoort ook bij de plant er onder.
dtmc.JPG
dtmc.JPG (118.68 KiB) 4307 keer bekeken
dtm b.JPG
dtm b.JPG (70.8 KiB) 4307 keer bekeken
Alvast dank voor jullie hulp in dezen...
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: determinatie gevraagd

Bericht door Michiel Janssen »

Met locatie bedoel ik de regio of het gebied en inderdaad niet de exacte locatie. Ik denk dat groene nachtorchis juist is. Ik had even gehoopt dat dit in Nederland is. :wink:
De andere plant in knop is inderdaad een Platanthera. In de foto van de knop kun je de lange spoor al zien.
Plaats reactie