Corona - persona non grata pro orchidea

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Corona - persona non grata pro orchidea

Bericht door djasse »

Het valt hard, zeer hard...Mijn jaarlijkse afpsraak met de Mediterraanse lente valt in de Corona-soep. Mijn hoop wordt alsmaar kleiner om in mei te mogen afzakken naar de Drôme, de Var...En zo zijn we met velen hier, veronderstel ik. Misschien nog een heel klein waterkansje - die de soep zou kunnen verdunnen - maar ik maak het mezelf nog wijs. Ik zit zowaar in een rouwproces, wil het vooralsnog niet aanvaarden...
Ik zal ze missen, kan niet voor hen gaan knielen, dit jaar, geen vereeuwiging op foto, geen nieuwe verwondering, bewondering of ontmoeting...
Ik troost me dat ik het orchideetjes-gemis niet alleen moet dragen. En schrijf het hier eventjes van me af...
En toch hoop ik...

Ignace De Vloed
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Corona - persona non grata pro orchidea

Bericht door Jan Essink »

Ook onze reis naar Griekenland en dan in het bizonder Kythira is afgeblazen.
Daar was al enkele weken geleden hun Avlemonas Spring Festival afgeblazen omdat ook alle vluchten gecanceld zijn, Je kon nog wel naar Griekenland vliegen maar je werd direct voor 2 weken in quarantaine gezet en dat was de bedoeling niet.
Dus komende woensdag lekker naar de warmte vertrekken zit er dit jaar niet meer in. Maar zien of we binnenlandse reisjes kunnen boeken.

Iedereen dit bij dit soort reisjes thuis moet blijven alle sterkte hiermee en blijf gezond.

Liesbeth & Jan
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: Corona - persona non grata pro orchidea

Bericht door djasse »

Dank voor je reactie Jan. Hopelijk kunnen we dan toch binnenkort binnen de landsgrenzen wat exploreren hoewel hier in België de niet-essentiële verplaatsingen momenteel ook verboden zijn. Wandelingen mogen/moeten in de buurt gedaan worden...maar de biodiversiteit waar ik woon is niet bepaald rijk te noemen..
Bijlagen
280.JPG
280.JPG (360.16 KiB) 8444 keer bekeken
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: Corona - persona non grata pro orchidea

Bericht door Frank Verhart »

Dank voor je bijdrage Ignace.

Ik vrees ook dat het seizoen in het water gaat vallen voor wat betreft reisjes naar het buitenland. Wat er in eigen land mogelijk blijft is ook nog de vraag. Het is inderdaad geen feest. De grenzen zullen voorlopig wel dicht blijven; misschien dat we tegen de tijd dat Spiranthes spiralis bloeit weer echt weg mogen?

Ik wens allen dit voorjaar hierbij veel wijsheid en sterkte toe in deze barre maanden.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Corona - persona non grata pro orchidea

Bericht door Michiel Janssen »

Ik hoop eigenlijk dat in de tweede helft van juni het ergste wel voorbij is, inclusief reisrestricties. In juni is er genoeg moois te zien, bijvoorbeeld in de bergen maar ook in andere gebieden.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Corona - persona non grata pro orchidea

Bericht door Jos Lammers »

Is het niet een goed idee om de vrij gekomen tijd in Nederland te besteden aan het speuren in minder bezochte plekken naar onze inheemse orchideeën flora?
Zomaar een idee ....

Ik ben benieuwd, Jos
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Corona - persona non grata pro orchidea

Bericht door Hans Dekker »

Zo is het Jos! Onze reis naar het zuiden is ook geannuleerd, dat doet pijn. Maar reken maar dat ik zo lang het mag hier op pad ga! En beste mensen, kijk vooral uit naar soorten uit het zuiden die vanwege de klimaatverandering op weg naar Nederland zijn. Wie weet komen jullie voor verassingen te staan en wordt het toch nog een leuk seizoen.

Groeten van Hans.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Corona - persona non grata pro orchidea

Bericht door Michiel Janssen »

Maar wel binnen de paden hè? :wink:
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Corona - persona non grata pro orchidea

Bericht door Jos Lammers »

Maar met een onderzoek vergunning kun je wel buiten de paden. Uit eigen ervaring weet ik dat dat veel genoegen kan opleveren en nuttige data voor de beheerder.
Gebruikersavatar
Marcel van den Berg
Berichten: 202
Lid geworden op: vr jun 07, 2013 9:52 am
Locatie: Honselersdijk
Contacteer:

Re: Corona - persona non grata pro orchidea

Bericht door Marcel van den Berg »

Jos, ik ga er niet vanuit dat iedereen zomaar een onderzoek vergunning krijgt...
Zelf zou ik best wel eens willen hebben bij een inventarisatie, maar buiten Orchideeën en lipbloemigen is mijn kennis daar te beperkt voor.
Als je dit vaker doet en de juiste contacten hebt bij de beherende instanties is de drempel natuurlijk een heel stuk lager :)
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Corona - persona non grata pro orchidea

Bericht door Jos Lammers »

Ja Marcel, je moet natuurlijk wel contacten hebben ...
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Corona - persona non grata pro orchidea

Bericht door F. Thys »

Juni naar de bergen lijkt me wel heel optimistisch. Je moet niet alleen je land uit mogen, maar ook nog welkom zijn. In heel wat landen mag je gewoon niet binnen en als je er al zou binnen mogen moet je dikwijls eerst nog 14 dagen in quarantaine. Dat laatste kan niet de bedoeling zijn als je op reis gaat. En die reismaatregel gaat een van de laatste zijn die opgeheven wordt. Zoals Ignace terecht opmerkt mag je in België zelfs niet van Vlaanderen naar Wallonië gaan en omgekeerd en is het reizen zonder noodzaak binnen een landsdeel ook niet toegestaan.

Groetjes

Frans
Gebruikersavatar
Marcel van den Berg
Berichten: 202
Lid geworden op: vr jun 07, 2013 9:52 am
Locatie: Honselersdijk
Contacteer:

Re: Corona - persona non grata pro orchidea

Bericht door Marcel van den Berg »

Daarmee wilde ik puur even aangeven dat het gros van de mensen gewoon binnen de gebaande paden moeten blijven :mrgreen: .

Maar verder ben ik het wel met je eens dat er mogelijk meer groeit in Nederland dan dat reeds bekend is.
Dat krijg je met die zachte winters he.

Verder ook uitkijken naar bv. de paarse wespenorchis en verwilderde soorten uit tuinen.
loustal
Berichten: 108
Lid geworden op: ma feb 29, 2016 2:38 pm
Locatie: Sieuras Frankrijk
Contacteer:

Re: Corona - persona non grata pro orchidea

Bericht door loustal »

Zoals bij iedereen wel bekend is het in Frankrijk, om begrijpelijke redenen, slechts toegestaan om een rondje buiten je eigen terrein te maken op niet verder dan één kilometer afstand van je woning. Ik hoop uiteraard voor een ieder dat dat zo snel mogelijk weer ruimer zal worden, vooral omdat dat betekent dat deze crisis ten einde is en dat we familie en vrienden weer in de armen kunnen sluiten. Hoewel ik benieuwd ben hoe we ons op dat vlak in de toekomst zullen gaan gedragen.

Wij hebben op ons terrein aan de voet van de Pyreneeen een aantal soorten orchideeën groeien en het gaat daarbij om vrij algemene soorten. Om de orchidofiel toch aan zijn trekken te laten komen stel ik voor dat ik zal beginnen met een quiz over soorten die bij ons in de tuin groeien, kortom, foto's van recente datum, een rozet, een geblurrde foto, misschien met tip, en raden maar...... Je kunt natuurlijk ook zelf een foto/vraag insturen.

Blijf gezond en tot in het veld.

groet,
Ruud.
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: Corona - persona non grata pro orchidea

Bericht door Johan55 »

Omdat het gisteren een koude dag was en ik verwachtte dat er weinig mensen op de been zouden zijn ben ik zelf maar eens lekker uit gaan waaien, omgeving Vechmaal en Eben.
Ik stond er van te kijken hoe ver de orchideeën nu al zijn, weer volop te genieten dus.
grote keverorchis;
IMG_9958.JPG
IMG_9958.JPG (733.64 KiB) 8102 keer bekeken
IMG_9851.JPG
IMG_9851.JPG (585.95 KiB) 8102 keer bekeken
en soldaatje (denk ik);
IMG_9959.JPG
IMG_9959.JPG (788.23 KiB) 8102 keer bekeken
knip.JPG
knip.JPG (81.63 KiB) 8102 keer bekeken
Plaats reactie