Bokkenorchis Bloemendaal afgemaaid

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Bokkenorchis Bloemendaal afgemaaid

Bericht door Jos Lammers »

Tot onze schrik zijn aan de rand van het NP Kennemerduinen in Bloemendaal ale ca 20 Bokkenorchisrozetten kort afgemaaid. Een deel van de planten had zelfs al een knopaanzet. Die zijn verloren gegaan. Het is de eerste keer dat in deze berm (langs voetpad) zo rigoureus gemaaid is. De groeiplaats langs deze provinciale weg N200 (Zeeweg) was bij de provincie bekend. Des te schrijnender is het dat hier zonder enig besef van de aanwezigheid van de wettelijk beschermde Bokkenorchis te werk is gegaan. Er is inmiddels aangifte gedaan van vernieling van deze groeiplaats.
Met trieste groeten
Jos
PHOTO-2020-03-05-14-59-39.jpg
PHOTO-2020-03-05-14-59-39.jpg (809.15 KiB) 4103 keer bekeken
Gebruikersavatar
Marcel van den Berg
Berichten: 202
Lid geworden op: vr jun 07, 2013 9:52 am
Locatie: Honselersdijk
Contacteer:

Re: Bokkenorchis Bloemendaal afgemaaid

Bericht door Marcel van den Berg »

Oei, dat is een tegenvaller.
Goed dat je er een melding van gemaakt hebt, dat kan nooit kwaad.
Toevallig hebben we het hier afgelopen zaterdag nog over gehad, misschien wederom een nieuwe uitvoerder die niet goed geïnformeerd was.
Nu hopen dat de planten verder ongestoord het seizoen af kunnen maken, dan kom het wel goed verwacht ik.


Groeten, Marcel.
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Bokkenorchis Bloemendaal afgemaaid

Bericht door Gerrit »

Jos, het is om moedeloos van te worden.

Ik heb in mijn gemeente te maken met dezelfde problemen maar met de veel minder zeldzame bijenorchis. Je kunt doen wat je wilt, afspraken maken e.d. maar het gaat altijd wel eens mis. Een parkerende trekker, of ander groot materieel, een buurman, die dat lelijke hoge gras eens een lekkere maaibeurt geeft, bouwvakkers of wegenbouwers, die hun stenen of tegels zo lang op de orchideeen zetten en ga zo maar door.
Daarom pleit ik voor een andere oplossing, nl een permanente onopvallende afrastering. Lage metalen paaltjes met ijzerdraad. Geen mens meer die dan maait of parkeert met eventueel een bordje dat het om zeldzame flora gaat. Maaien zul je dan zelf moeten doen.
Het probleem van uitspitters is dan niet opgelost, maar als het hekje onopvallend is, valt dat misschien wel mee.

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Bokkenorchis Bloemendaal afgemaaid

Bericht door Michiel Janssen »

Ik denk niet dat de gemeentes dat met het oog op veiligheid geen goed idee vinden Gerrit Als iemand over die ijzerdraad struikelt en gewond raakt, is de gemeente aansprakelijk. Er komen daar ook wandelaars en zelfs een fietser die een bochtje afsnijdt over een groenstrook moet niet het gevaar lopen te worden gelanceerd doordaat hij verstrikt raakt in een stuk ijzerdraad. :)

Waar ik zelf woon was eerst ook een pad afgezet met paaltjes en ijzerdraad. Overdag was die draad al nauwelijks zichtbaar en 's nachts al helemaal niet. Dat is echt een gevaarlijke situatie. De ijzerdraad is tijdelijk vervangen door een lint en ook in een andere gemeente heb ik precies hetzelfde zien gebeuren.

Evenwel is het natuurlijk schandalig hoe dit heeft kunnen gebeuren en daarom vind ik het belangrijk dat de verantwoordelijken worden bestraft. "Sorry, foutje" is niet genoeg. De gemeentes en groenbeheerders hebben samen de verantwoordelijkheid om goed voor onze natuur (en het andere groen) te zorgen. Daar betalen wij o.a. belasting voor!
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Bokkenorchis Bloemendaal afgemaaid

Bericht door Gerrit »

Accord Michiel, metaal kan riskant zijn. Maar welk materiaal je zou kiezen hangt natuurlijk af van de situatie ter plaatse.
Ikzelf gebruik rood-witte linten langs bamboe stokken op de momenten dat er niet gemaaid mag worden. Met de boer die maait en de ecoloog van de gemeente heb ik daar een afspraak mee. Ik ga nu geel witte gebruiken (dat wordt bij asbest afzettingen gebruikt) Hopelijk schrikt dat uitspitters af.
Maar het is allemaal heel fragiel, afgelopen jaar wilde Rijkswaterstaat bomen kappen en de machtige machines zouden over het orchideeen landje rijden, toevallig is dat voorkomen.

Maar nogmaals, een tamelijk goed zichtbare afrastering is m.i. de enige optie voor het probleem.
Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Plaats reactie