Spiranthes verwijderd.

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 986
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Spiranthes verwijderd.

Bericht door Hans Dekker »

Beste mensen,

Hier een link naar een bericht over de bestrijding van de geknikte schroeforchis:
https://www.linkedin.com/posts/stichtin ... 49536-sztb

En

https://twitter.com/StBargerveen/status ... 75425?s=19

Groeten,

Hans
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: Spiranthes verwijderd.

Bericht door Johan55 »

Inderdaad een mooie soort maar hoort hier gewoon niet thuis. De plant wordt op hovenierswebsites aanbevolen en was (is?)in Nederland ook te koop. De plant zal op de vindplaatsen wel bewust door iemand geplant of daar met tuinafval gedumpt zijn.
Gebruikersavatar
Marcel van den Berg
Berichten: 202
Lid geworden op: vr jun 07, 2013 9:52 am
Locatie: Honselersdijk
Contacteer:

Re: Spiranthes verwijderd.

Bericht door Marcel van den Berg »

De planten hoeven helemaal niet uitgeplant te zijn.
De soort wordt zeer goed bestoven (o.a. hommels zijn er dol op) en de grote hoeveelheden zaden verspreiden zich makkelijk via de wind.
Omdat de zaden pas later in de herfst rijp zijn kunnen ze makkelijk over grotere afstanden verspreiden, mede omdat er in de herfst vaak ook meer wind aanwezig is.
Ook vermeerderd de plant zich makkelijk via uitlopers....

Verder lijkt het klimaat in Nederland gewoon ideaal te zijn voor de groei en verspreiding van deze soort.
Kortom, de plant is gewoon zeer (te?) succesvol in Nederland.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Spiranthes verwijderd.

Bericht door Michiel Janssen »

Ik kan me voorstellen dat mensen er toch een dubbel gevoel bij hebben. Enerzijds is het een mooie plant, althans dat vind ik, en er zijn niet veel orchideeën die zich zo massaal vermeerderen in Nederland. Ook is nog helemaal niet duidelijk in hoeverre deze (onder)soort een bedreiging vormt voor inheemse soorten. Maar tegen de tijd dat dat duidelijk is, is het mogelijk te laat om de soort nog effectief te bestrijden. Daartegenover staat, zo meen ik, de wettelijke verplichting om door de overheid aangewezen invasieve exoten te bestrijden.

Waar deze planten vandaan komen zal nooit duidelijk worden. Marcel heeft gelijk dat de soort zich zeer gemakkelijk uitzaait, dat is bekend. Bij Judith Prins zaaide de soort zich uit in de hele kas. Maar dan zou ik ook verwachten dat wanneer de soort zich eenmaal in een gebied heeft gevestigd, ze zich daar ook verder verspreidt naar aangelegen terreinen van hetzelfde type. Ik weet van het terrein bij Soerendonk dat we een paar jaar geleden met enkele WEO'ers hebben bezocht daar. Betreft het nu weer hetzelfde terrein, of heeft de soort zich inmiddels gevestigd in verschillende terreinen?
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Spiranthes verwijderd.

Bericht door Jan Essink »

Als ik zo lees waar S. cernua voorkomt dan heeft deze soort zich behoorlijk uitgebreid, want cernua was alleen bekend van Soerendonk en verder niet, terwijl de ondersoort odorata alleen in de buurt van Enschede voorkomt . Dus als hij nu op andere plekken te voorschijn komt dan kan dit alleen via zaad zijn.

Jan
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Spiranthes verwijderd.

Bericht door Jan Essink »

Wil Michiel dit naar het ledenforum zetten waar het eigenlijk thuis hoort
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Spiranthes verwijderd.

Bericht door Michiel Janssen »

Waarom zou dit op het ledenforum thuishoren Jan en niet waar het nu staat?
Plaats reactie