rood bosvogeltje.

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
jan benjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 9:16 pm

rood bosvogeltje.

Bericht door jan benjamins »

Ben vanmorgen wezen kijken waar rood bosvogeltje moet staan, niet gevonden. Tussen de bomen was gemaaid , en er lagen hopen afgewaaide takken hier neergegooid. Zou jammer wezen als ze net daaronder staan. Is iemand anders soms hier ook wezen kijken? Ik denk dat de beheerder ingelicht moet worden.
Het is in de alblasserwaard.
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: rood bosvogeltje.

Bericht door M.H. Schot »

Afgelopen woensdag heb ik nog een kijkje genomen. De populatie was al veel kleiner dan vorig jaar. Slechts 2 planten gevonden in beginnende bloei. Ik ben het terrein niet ingegaan, bang om niet-bloeiende exemplaren te vertrappen, dus ik kan wat over het hoofd hebben gezien, maar ik vrees dat de populatie flink is afgenomen.
Zojuist vernam ik ook uit andere bronnen dat er zeer slordig gemaaid is. Hoop dan maar dat nu niet de hele populatie is weggevaagd.

Morgen hoop ik weer polshoogte te nemen. Mij is ook al gevraagd om hiervan bij de gemeente melding te maken. Dit betreft de gemeente Molenlanden, die onlangs is ontstaan uit een fusie van div. andere gemeenten. En eerlijk gezegd heb ik van dit soort trajecten sowieso al geen kaas gegeten.

Is er iemand die hier wellicht hulp bij zou willen bieden? Om te voorkomen dat dit volgend jaar niet opnieuw gebeurt!
jan benjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 9:16 pm

Re: rood bosvogeltje.

Bericht door jan benjamins »

Dank voor uw reactie. Ik hoop ook dat het niet weer gebeurt.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: rood bosvogeltje.

Bericht door Jos Lammers »

Vandaag hebben Joop ten Dam en ik de groeiplaats nauwgezet bekeken en de schade door het onoordeelkundig maaien opgenomen. We konden 2 planten vinden waarvan de bloeistengel en de top van de bladeren afgemaaid was en 2 vegetatieve planten die door hun bescheiden hoogte onbeschadigd waren. Ondanks goed maar voorzichtig zoeken zagen we verder geen planten van het Rood bosvogeltje.
Ons is ter ore gekomen dat vorig jaar verzekerd werd dat de groeiplaats niet gemaaid zou worden. Sterker nog, in de publicatie van de vondst vorig jaar in het AD vermeldde de wegbeheerder dat die trots was dat het gevoerde beheer tot de vestiging van zo'n bijzondere plant had geleid.
De beheerder is het Waterschap Rivierenland. Ik zal morgen telefonisch contact met hen opnemen om ze te wijzen op de begane misstap en hen te verzoeken om volgend jaar gepaste maatregelen te nemen om dit verkeerd maaibeheer te voorkomen. Overigens lijkt het er inderdaad op dat de populatie sterk gereduceerd is.
Groet, Jos
Afgemaaid Rood bosvogeltje 18
Afgemaaid Rood bosvogeltje 18
DSC02656-kl.jpg (264.38 KiB) 5049 keer bekeken
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: rood bosvogeltje.

Bericht door M.H. Schot »

Super, Jos. Heel fijn dat je dat wilt doen.
Dank,
jan benjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 9:16 pm

Re: rood bosvogeltje.

Bericht door jan benjamins »

Heel goed Jos. Mogelijk is het een fout . Want de eerstvolgende weg is de berm niet gemaaid. Inderdaad heel fijn dat je contact opneemt.
Plaats reactie