kwetsbare zones

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: kwetsbare zones

Bericht door Johan55 »

Dank voor jullie reacties hier aan allen,
Respect voor wat jullie doen en uitdragen, onze ecologen zijn gisteren dan ook met en zeer voldaan gevoel richting het noorden vertrokken. Met jullie hele verhaal
in het achterhoofd gaat het ook met mij wel goed komen. Toch even dit en dan mag wat mij betreft met deze discussie stoppen;
Gistermiddag ( wederom ) het Gerendal bezocht, wat ik niet durfde, zie ik dan een vrijwilligster van sbb wel doen, met een groep van 12 dames een kaalslag helling op gaan om naar de orchideeën te kijken. heeft zij geen voorbeeldfunctie? Sterker nog, komen we bij de heemtuin aan en raken we in gesprek met een medewerker van sbb, zegt die op een gegeven moment dat het helemaal niet zo erg is als mensen eens een orchidee uitsteken en meenemen als ze de zeldzame maar laten staan.... onze monden vielen letterlijk open...
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: kwetsbare zones

Bericht door Johan55 »

Zonder locatie, de beelden zeggen genoeg denk ik;
IMG_4577.JPG
IMG_4577.JPG (985.22 KiB) 6892 keer bekeken
IMG_4578.JPG
IMG_4578.JPG (1019.59 KiB) 6892 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: kwetsbare zones

Bericht door Mark »

Die plek ken ik wel inderdaad. Vlakbij het toegangspoortje.

Dit gaat zonder twijfel veel te ver natuurlijk. Hopelijk vangen ze veel teken op deze manier. Volgens mij is dat precies een hotspot van een aantal interessante planten.

Ik ben blij dat ik gelukkig andere ervaringen heb bij de excursies waaraan ik deelnam/organiseerde.

Aanspreken in dit terrein kan overigens lastig zijn vanwege een verschil in taal...
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: kwetsbare zones

Bericht door Mark »

Volgens mij trouwens de plek waar Johan voor het eerst Ophrys apifera var. belgarum vond. Daarna op die plek niet meer gezien.
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: kwetsbare zones

Bericht door Johan55 »

Na alle frustraties en opmerkingen van vorig jaar toch deze week een rondje langs wat bekende locaties gemaakt.
Wat een genot, hoe mooi allemaal, helaas heeft de laatst bezochte locatie het beeld weer volledig overhoop gehaald.
Zie daar, natuurlijk heb ik ze aangesproken en moest daarvoor wel van het platgetrapte paadje af, en zie daar, de mensen van de biologenopleiding van de universiteit van Amsterdam, de beelden spreken voor zich denk ik, de weo' ers weten wel waar het is.
Na mijn opmerking over kwetsbare zones kreeg ik juist te horen hoe goed het wel ging met de orchideeën, "29 jaar geleden waren dit allemaal nog intensief beheerde akkers, we monitoren ook al 29 jaar, de orchideeën nemen nog steeds in aantallen en soorten toe, en onze studenten moeten het determineren toch ergens leren". Gelukkig waren ze maar een man of 40.....:(
Zou het niet zo moeten zijn dat zulke grote groepen, ja, natuurlijk moeten ze het ergens leren, maar dat ze zich vooraf bij de eigenaar of beheerder melden zodat die een oogje in het zeil kan houden en misschien nog wat over beheersmaatregelen kan vertellen.
IMG_8220.JPG
IMG_8220.JPG (1.03 MiB) 6443 keer bekeken
IMG_8218.JPG
IMG_8218.JPG (1.08 MiB) 6443 keer bekeken
IMG_8222.JPG
IMG_8222.JPG (1.1 MiB) 6443 keer bekeken
IMG_8229.JPG
IMG_8229.JPG (983.13 KiB) 6443 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: kwetsbare zones

Bericht door Mark »

Hoi Johan,

je frustratie is volledig terecht. Heel goed ook om het gesprek met ze aan te gaan. Niet dat dat frustratie weg neemt, maar je weet in ieder geval met wie je van doen hebt.

Het probleem met dit terrein is dat er wel een eigenaar/beheerder is, maar dat die niet zo bezig is met wat er op zijn terrein groeit en leeft. Dat er planten plat gelopen worden, zal ze worst wezen. Voor de goede orde, we hebben het dus niet over de eigenaar van de bosrand die er direct langs ligt, inclusief de rest van het gehele bos.

Ik zal in ieder geval mijn contacten bij natuurorganisaties inlichten over deze 'bezoekers' en ze aansporen duidelijke afspraken te maken bij het verlenen van een vergunning. Grote kans overigens dat er geen vergunningen worden afgegeven voor dergelijke grote groepen.

Ik vind het persoonlijk altijd opvallend dat dit soort mensen het hebben over 'een lange termijn van monitoring'. Wat ze in feite doen is niets minder dan ieder jaar consumeren van het werk van anderen en de natuur zelf, zonder daarbij enige vorm van eigen inzet. Monitoren is heel iets anders dan inventariseren, adviseren, beheren, enz....

@ Johan, als ik iets kan melden qua vervolg zal ik dat in een PB doen.

Grt Mark
BramHeerlen
Berichten: 17
Lid geworden op: ma jun 27, 2016 3:53 pm

Re: kwetsbare zones

Bericht door BramHeerlen »

Gister ook ff langs geweest daar.. manmanman... mooiste cluster helemaal verknalt...

Zit schade groepje:
DSC_5613.JPG
DSC_5613.JPG (1.26 MiB) 6418 keer bekeken
Markering (staan meerdere over gehele helling):
DSC_5623.JPG
DSC_5623.JPG (1.23 MiB) 6418 keer bekeken
1 van 5+- gesneuvelde planten:
DSC_5620.JPG
DSC_5620.JPG (1.4 MiB) 6418 keer bekeken
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: kwetsbare zones

Bericht door Johan55 »

Goed dat je dit hebt vast kunnen leggen, te triest voor woorden, en dan ook nog hun markeringspunten in t veld achterlaten.
Ik hoop dat je foto's Mark helpen om de melding bij de eigenaar kracht bij te zetten.
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: kwetsbare zones

Bericht door Johan55 »

Mark schreef:k zal in ieder geval mijn contacten bij natuurorganisaties inlichten over deze 'bezoekers' en ze aansporen duidelijke afspraken te maken bij het verlenen van een vergunning. Grote kans overigens dat er geen vergunningen worden afgegeven voor dergelijke grote groepen.

Ik vind het persoonlijk altijd opvallend dat dit soort mensen het hebben over 'een lange termijn van monitoring'. Wat ze in feite doen is niets minder dan ieder jaar consumeren van het werk van anderen en de natuur zelf, zonder daarbij enige vorm van eigen inzet. Monitoren is heel iets anders dan inventariseren, adviseren, beheren, enz....

@ Johan, als ik iets kan melden qua vervolg zal ik dat in een PB doen.

Grt Mark
Hoi @Mark, helaas lukt het me niet je een pb of mail te sturen dus maar even zo.
Is er inmiddels nog contact met de eigenaar geweest over het 'op deze wijze' betreden van zijn eigendom?
Plaats reactie