Hommelorchis ?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
BertdeBoer
Berichten: 13
Lid geworden op: zo apr 29, 2018 2:25 pm

Hommelorchis ?

Bericht door BertdeBoer »

Op Zakinthos kwam ik, begin juni 2019, enkele bloeiende orchissen tegen, waarvan de namen mij niet met zekerheid bekend zijn.
Misschien dat iemand mij kan helpen ?
Bijlagen
DSC_4311.JPG
DSC_4311.JPG (619.23 KiB) 6521 keer bekeken
DSC_4450.JPG
DSC_4450.JPG (418.91 KiB) 6521 keer bekeken
DSC_4449.JPG
DSC_4449.JPG (436.32 KiB) 6521 keer bekeken
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Hommelorchis ?

Bericht door Gerrit »

De bovenste is Orchis fragrans.

De volgende twee zouden Ophrys attica kunnen zijn, maar juni is wel al veel te laat. En de kleur van de sepalen is normaal groen en maar zelden roze of wit (volgens Delforge)
Gerrit Eijkelenboom.
BertdeBoer
Berichten: 13
Lid geworden op: zo apr 29, 2018 2:25 pm

Re: Hommelorchis ?

Bericht door BertdeBoer »

bedankt Gerrit
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Hommelorchis ?

Bericht door Gerrit »

Ik ben niet zeker hoor.

Dit is Ophrys attica van Kefalonië, 6 april 2019. Wat vind jij?
Bijlagen
P1640622.JPG
P1640622.JPG (1.1 MiB) 6497 keer bekeken
Gerrit Eijkelenboom.
EllenV
Berichten: 25
Lid geworden op: vr apr 14, 2017 4:38 pm

Re: Hommelorchis ?

Bericht door EllenV »

De plant van Gerrit op Kefalonia lijkt mij inderdaad ophrys attica. Wij vonden nog een paar van deze planten in bloei, eind april dit jaar op Kefalonia.
De twee andere ophryssen zou ik eerder in de oestrifera groep plaatsen. Klopt ook beter met de bloeitijd.

Ellen Vorsteveld
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Hommelorchis ?

Bericht door Gerrit »

Ellen, bedoel je de soort Ophrys oestrifera of de Ophrys oestrifera groep.

De soort Ophrys oestrifera is er een voor de oostelijke regio's, Turkije e.d. Bovendien is het een zeer donkere soort, zwart-bruin met een complete band met haar. Dus dat is allemaal niet goed.

De groep Ophrys oestrifera omvat 20 soorten, waarvan er heel veel afvallen vanwege de bloeitijd (te vroeg) of vanwege de geografische ligging. Ik houd er twee over: Ophrys sepioides en Ophrys leptomara. Griekse soorten die zeer laat bloeien. Maar beide soorten hebben zeer lange en steeds dunner wordende zijlobben (horns)
Ophrys sepioides wordt genoemd voor de Ionische eilanden, met roze tot donkerroze perianth, een roodbruine kleur, een dichte groeiwijze, erg sepioid, allemaal goed, maar het is een grote bloem en lange "horns". Dat klopt dus weer niet.

Ophrys leptomara heeft een groene perianth, lange horns en is een soort van Euboia en de Cycladen, dus ook niet goed.

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
EllenV
Berichten: 25
Lid geworden op: vr apr 14, 2017 4:38 pm

Re: Hommelorchis ?

Bericht door EllenV »

Gerrit, ik heb het over de oestrifera groep en niet specifieker dan dat. De bloeiwijze van de twee planten op de foto's van Bert deden mij meer aan de oestrifera groep denken dan aan ophrys attica. Ik kan aan de foto's niet zo goed zien hoe lang de horentjes zijn en hoe groot de bloemen zijn.
Door sommige auteurs wordt ook nog ophrys stavri genoemd, in elk geval voor Kefalonia ( Zakynthos is niet zo ver).
Zelf ben ik (even) gestopt met onderscheid maken in de planten uit de oestrifera groep (in elk geval voor de planten die we zagen op Kefalonia en Lefkas), omdat de naamgeving en het onderscheid in soorten en ondersoorten op dit moment nogal in beweging is. En ook omdat de planten zelf nogal wat variatie vertonen in groeiwijze, kleur van de sepalen en petalen, grootte etc.

Ellen
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Hommelorchis ?

Bericht door Gerrit »

Wij hebben nog naar Ophrys stavri gezocht en wisten waar hij ongeveer moest staan in het zuiden van Kefalonia, maar we waren er te vroeg.

Je hebt gelijk: De oestrifera groep is te lastig. Er zijn gewon te veel soorten benaamd en het wordt er alleen maar moeilijker op. Volgens mij hadden we voorheen alleen maar Ophrys oestrifera voor de scolopaxoide orchideeën in het Griekse.

We weten vooralsnog dus niet precies wat voor ochidee het is. Hopelijk meldt zich nog iemand.
Gerrit Eijkelenboom.
BertdeBoer
Berichten: 13
Lid geworden op: zo apr 29, 2018 2:25 pm

Re: Hommelorchis ?

Bericht door BertdeBoer »

Misschien dat de bijgaande (wat completere) foto iets meer informatie oplevert ?
BertdeBoer
Berichten: 13
Lid geworden op: zo apr 29, 2018 2:25 pm

Re: Hommelorchis ?

Bericht door BertdeBoer »

DSC_4447.JPG
DSC_4447.JPG (575.27 KiB) 6424 keer bekeken
Plaats reactie