Vleeskleurige orchis?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
mlaceur
Berichten: 49
Lid geworden op: za jun 17, 2017 9:36 pm

Vleeskleurige orchis?

Bericht door mlaceur »

Vandaag (13 mei 2019) heb ik in de Sashul in Heist-aan-zee onderstaande orchidee gespot. Ze staat tussen rietorchis en gevlekte rietorchis. Is dit een vleeskleurige orchis?
IMG_2063.JPG
IMG_2063.JPG (280.76 KiB) 4787 keer bekeken
IMG_2063.JPG
IMG_2063.JPG (280.76 KiB) 4787 keer bekeken
Dank bij voorbaat

Marc Laceur
Bijlagen
IMG_2066.JPG
IMG_2066.JPG (170.84 KiB) 4787 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Vleeskleurige orchis?

Bericht door Jos Lammers »

Dit lijkt me echt wel de Vleeskleurige orchis met de typisch smalle bloemen en het blad dat tot aan de bloeiaar rijkt en aan de top naar de bloeiaar neigt. Ze is alleen nogal aan de vroege kant, bloeit meestal pas einde mei.

Groet, jos
mlaceur
Berichten: 49
Lid geworden op: za jun 17, 2017 9:36 pm

Re: Vleeskleurige orchis?

Bericht door mlaceur »

Bedankt voor de reactie
Marc
pietmout
Berichten: 1
Lid geworden op: di mei 14, 2019 9:48 am

Vleeskleurige orchis of Vleeskleurige duinorchis?

Bericht door pietmout »

Ik ben op orchideeëngebied een beginner, d.w.z. ik kan de op Voorne voorkomende soorten redelijk op naam brengen, maar heb nog veel moeite met ondersoorten, variëteiten en hydrides. Ik hoop daarom hier veel te kunnen leren en zal daarom zo nu en dan hier mijn vragen stellen.
Ik vond gisteren mijn eerste bloeiende Vleeskleurige orchissen van dit jaar. In onderstaande foto’s heb ik er twee opgenomen en heb daarbij de volgende vragen: Beide exemplaren stonden naast elkaar, maar zijn voor mijn gevoel duidelijk verschillend. De eerste foto lijkt mij dan de nominaatvorm en dat zou ook logisch zijn omdat de nominaat eerder in bloei komt dan de Vleeskleurige duinorchis. Ik heb wel mijn twijfels m.b.t. de bladeren. Die staan toch wel behoorlijk afstaand en niet steil omhoog. Het exemplaar op de tweede foto was kort (ongeveer 5cm) en de bloeiwijze lijkt mij los en armbloemig.
Wat mij in verwarring brengt is dat ze tegelijkertijd in bloei zijn gekomen (var. dunensis zou pas over twee weken in bloei moeten komen) en dat ze naast elkaar staan
(in de nieuwe Kreutz lees ik dat ze niet sympatrisch voorkomen). Kunnen jullie mij helpen met de juiste determinatie?
Vleeskleurige duinorchis?
Vleeskleurige duinorchis?
5400729B-3985-4837-AA7D-5028C292E69F.jpeg (781.31 KiB) 4761 keer bekeken
Vleeskleurige orchis?
Vleeskleurige orchis?
78210FA2-27C6-42C0-9F58-9AE3926AD5E3.jpeg (843.81 KiB) 4761 keer bekeken
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Vleeskleurige orchis?

Bericht door Michiel Janssen »

Ik denk niet dat het twee verschillende taxa zijn en ik denk ook niet dat de eerste de nominaatvorm is. Daarvoor is de plant mijns inziens niet slank genoeg, de stengel te kort en staan de bladeren niet schuin genoeg omhoog. Ik denk dat beide planten D. incarnata var. dunensis zijn.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Vleeskleurige orchis?

Bericht door Jos Lammers »

Foto 1 lijkt me van de var. lobelii gekenmerkt door een gedrongen compacte bloeiaar. Foto 2 zou ook de nominaatvorm kunnen zijn want var.dunensis heeft een kleine 'laag-bij-de -grondse' bloeiaar maar dat is niet heel goed te zien op de foto. De nominaarvorm heeft een slanke stengel.
Plaats reactie