hybride O. lupercalis en O. de mars

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
loustal
Berichten: 108
Lid geworden op: ma feb 29, 2016 2:38 pm
Locatie: Sieuras Frankrijk
Contacteer:

hybride O. lupercalis en O. de mars

Bericht door loustal »

Vanmiddag, tijdens een bezoek aan verschillende groeiplaatsen van O. Lupercalis kwamen we deze fraaie hybride tegen van O. Lupercalis x O. Exaltata ssp. marzuola:

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: hybride O. lupercalis en O. de mars

Bericht door Michiel Janssen »

Dat is een leuke vondst. Op basis waarvan heb je de ouders geïdentificeerd? O. lupercalis als pseudophrys-ouder kan ik er nog wel in terugzien maar O. exaltata als ophrys-ouder is voor mij niet evident. Is het de enige bloeiende ophrys-soort van deze periode?
loustal
Berichten: 108
Lid geworden op: ma feb 29, 2016 2:38 pm
Locatie: Sieuras Frankrijk
Contacteer:

Re: hybride O. lupercalis en O. de mars

Bericht door loustal »

Hoi Michiel,

Er bloeit in deze periode inderdaad niets anders dan dat, hoewel ook de eerste Morio's in bloei staan maar die hebben we voor het gemak maar even uitgesloten :wink:

O. Lupercalis is met honderden in het veld aanwezig, Exaltata slechts met enkelen. Dit geeft een verhoogde kans op het vinden van hybrides dan wanneer beide soorten in gelijke mate aanwezig zijn.

Deze wijsheid heb ik uiteraard niet van mij zelf, ik was tijdens de excursie in het gezelschap van drie botanisten waaronder Gérard Joseph, een autoriteit op het gebied van orchideeën in het Zuid-Westen van Frankrijk. Ze zijn op zoek naar groeiplaatsen van (o.a) Lupercalis (daar kon ik dan weer een beetje bij helpen) om via DNA-onderzoek de verspreidingsroute van de soort(en) te bepalen, een onderzoek van de universiteit van Marseille. Een interessante dag, zo loopt er ook een onderzoek naar geurstoffen en men vermoed dat geurstoffen binnen de soort ook nog weer wezenlijk verschilt, dat na bevruchting de afgifte van feromonen stopt, dat insecten de geur van een bloem onthouden en als die eenmaal bezocht is niet nogmaals wordt bezocht ......
Voor menigeen van jullie misschien gesneden koek maar ik heb in ieder geval nog veel te leren. :)

Hier een link met foto van O. forestieri x O. Exaltata ssp. marzuola



Hier nog de potentiële ouders:

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: hybride O. lupercalis en O. de mars

Bericht door Michiel Janssen »

Interessant dat onderzoek. Ik kan me indenken dat het voor een bloem weinig zin heeft om nog energie te steken in het lokken van bestuivers middels geurstoffen als de bloem al is bestoven. Ik vermoed dat dat al lang en breed is onderzocht in veel plantensoorten. In het landbouwonderzoeksinstituut waar ik een afstudeeropdracht deed voor mijn studie deed men onderzoek naar het dag- en nachtritme van de geurafgifte van rozen. Zo bleek dat ritme steeds minder synchroom te lopen met het werkelijke dag- en nachtritme naar gelang de bloem ouder werd. Bij ophrys-soorten verwacht ik ook een dag- en nachtritme van de feromonen/geurstoffen aangezien de bestuivers niet 's nachts vliegen en het 's nachts dus ook weinig zin heeft om ze te proberen te lokken. Misschien dat het weer en de temperatuur ook nog een invloed heeft op de afgifte van dergelijke componenten want onder een bepaalde temperatuur zullen de bestuivers ook niet vliegen.
Plaats reactie