Gevonden in West-Friesland gemeente Hoorn
Aan de waterkant van een hoge berm.
Aantal drie planten.
Gemeente terrein ( maaiwerkzaamheden) continuering twijfelachtig.
Uw reactie, is naam stelling juist en overige wetenswaardigheden.
Dactylorhiza fistulosa
Moderator: Michiel Janssen
Dactylorhiza fistulosa
- Bijlagen
-
- blad duidelijk zichtbaar
- Dactylorhiza Fistulosa4-50.jpg (187.88 KiB) 7745 keer bekeken
-
- Dactylorhiza Fistulosa3-1mb.jpg (74.22 KiB) 7812 keer bekeken
-
- Dactylorhiza Fistulosa1mb.jpg (69.04 KiB) 7812 keer bekeken
-
- Dactylorhiza Fistulosa-1mb.jpg (71.75 KiB) 7811 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ampel op wo jun 18, 2008 11:02 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Ed van Wijngaarden
Re: Dactylorhiza fistulosa
Dactylorhiza fistulosa is een synoniem van D. majalis, de gangbare wetenschappelijke naam.
In het Nederlands: de Brede orchis of Mei-orchis, dit laatste vanwege de bloeitijd. De Brede orchis bloeit meestal vanaf half mei tot eind mei, begin juni. Het is een plant van vochtige hooilanden, beekdalen en blauwgraslanden. Grote popuaties zijn in Nederland nog te vinden op Texel en langs de Drentse Aa.
De plant is goed te herkennen aan de brede, vlezige bladereren die vaak stengelomvattend zijn en gekleurd met grote donkere stippen of vlekken (ontbreken soms).
De bloemen zijn paars tot donkerpaars met een lijnvormig patroon op de lip. De middenlob van de lip steekt vaak wat uit en de zijlobben zijn vaak wat getand of ingesneden. Hieronder wat plaatjes.
Meldt de vondt is ieder geval aan bij de gemeente. Zij zijn verpicht beschermende maatregelen te nemen!
In het Nederlands: de Brede orchis of Mei-orchis, dit laatste vanwege de bloeitijd. De Brede orchis bloeit meestal vanaf half mei tot eind mei, begin juni. Het is een plant van vochtige hooilanden, beekdalen en blauwgraslanden. Grote popuaties zijn in Nederland nog te vinden op Texel en langs de Drentse Aa.
De plant is goed te herkennen aan de brede, vlezige bladereren die vaak stengelomvattend zijn en gekleurd met grote donkere stippen of vlekken (ontbreken soms).
De bloemen zijn paars tot donkerpaars met een lijnvormig patroon op de lip. De middenlob van de lip steekt vaak wat uit en de zijlobben zijn vaak wat getand of ingesneden. Hieronder wat plaatjes.
Meldt de vondt is ieder geval aan bij de gemeente. Zij zijn verpicht beschermende maatregelen te nemen!
-
Ed van Wijngaarden
Hallo,
Naar aanleiding van de foto's: we hebben hier waarschijnlijk te maken met de Gevlekte orchis, Dactylorhiza maculata.
Deze heeft een lichtere lip dan de Brede orchis; ook is de lip breder dan lang.
Wanneer zijn de foto's genomen?
Naar aanleiding van de foto's: we hebben hier waarschijnlijk te maken met de Gevlekte orchis, Dactylorhiza maculata.
Deze heeft een lichtere lip dan de Brede orchis; ook is de lip breder dan lang.
Wanneer zijn de foto's genomen?
- Mark Meijrink
- Contacteer:
Ik denk geen D. maculata. daarvan zou het spoor lang en dun moeten zijn. Das niet echt duidelijk zichtbaar op de foto's. maar zie ik niet m.i. lijkt dit meer op een Dactylorhiza majalis subsp. praetermissa de gevlekte vorm. Foto's waarbij de (onderste) bladeren zichtbaar zijn zouden dit kunnen bevestigen i.v.v. ringvormige vlekken.
M.v.gr. Mark
M.v.gr. Mark
Mark & Mark Orchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
- Walter
- Contacteer:
Het is niet gemakkelijk om deze planten te typeren.
Er zitten eigenschappen in van rietorchis en gevlekte orchis.
Ik denk dan ook eerder aan een hybride. Wat typisch is aan hybriden, is dat ze op de meeste gekke plaatsen kunnen opduiken. Omdat ze de genen hebben van 2 ouders hebben ze ook de mogelijkheid om zich te vestigen op plaatsen waar beide ouders eigenlijk niet zouden opduiken.
Ik hou het dus op gevlekte rietorchis of een kruising tussen rietorchis en gevlekte orchis
Er zitten eigenschappen in van rietorchis en gevlekte orchis.
Ik denk dan ook eerder aan een hybride. Wat typisch is aan hybriden, is dat ze op de meeste gekke plaatsen kunnen opduiken. Omdat ze de genen hebben van 2 ouders hebben ze ook de mogelijkheid om zich te vestigen op plaatsen waar beide ouders eigenlijk niet zouden opduiken.
Ik hou het dus op gevlekte rietorchis of een kruising tussen rietorchis en gevlekte orchis
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
-
Ed van Wijngaarden
Ik hou het ook op de Gevlekte rietorchis.
Ik heb in andere populaties planten met vrijwel gelijke tekening gezien.
Ik heb in andere populaties planten met vrijwel gelijke tekening gezien.