Lastige Ophrys Corfu

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Lastige Ophrys Corfu

Bericht door Martin van den Hoorn »

Beste mensen,

Wat maken jullie hiervan?

Groet Martin
Bijlagen
P1190339.JPG
P1190339.JPG (649.04 KiB) 5142 keer bekeken
P1190333.JPG
P1190333.JPG (671.37 KiB) 5142 keer bekeken
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: Lastige Ophrys Corfu

Bericht door Frank Verhart »

Kandidaten (Delforge 2016) zijn
Ophrys sicula
Ophrys sicula var transadriatica
Ophrys galilea (westgrens verspreidingsgebied onduidelijk)

In mindere mate want bloem lijkt er niet op
Ophrys phryganae
Ophrys penelopae

De rest van de groep komt er niet voor.
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Lastige Ophrys Corfu

Bericht door Martin van den Hoorn »

Dag Frank,

Ik heb duidelijke lutea, phryganae en sicula gevonden. Dit is echter een afwijkend exemplaar waar bijvoorbeeld ook leucadica voorkomt.

Ik zet ze op een rijtje

Groet Martin
Bijlagen
Forum.png
Forum.png (1.65 MiB) 5135 keer bekeken
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: Lastige Ophrys Corfu

Bericht door Frank Verhart »

De twee taxa rechts heb ik niet meegenomen omdat de foto m.i. geen fusca-verwante toont. Puur natte vinger intuitie zegt me een hybride van bijvoorbeeld sicula en leucadica. (Wat zijn de meest gevonden taxa, die komen het eerst in aanmerking als vermoedelijke ouders).

Ophrys lutea overigens wordt sinds kort in het oostelijke Mediterrane deel beschreven als Ophrys hellenica. In Delforge ed. 4 staat dat de verspreiding daarvan is van Zuid-Albanië naar het zuiden. Ik vond in 2017 zo'n echte "lutea" (hellenica) in Kroatië bezuiden Dubrovnik, waar Roko Cicmir er ook al eens een vond. Dat is dus bijzonder want in de rest van Kroatië komt uit de lutea-groep uitsluitend sicula voor!

http://www.orchidsofbritainandeuropetes ... enica.html
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Lastige Ophrys Corfu

Bericht door Gerrit »

We kunnen volgens mij een aantal soorten uitsluiten.

1. Alle Ophrys lutea. Komt voor ten westen van het Italiaanse schiereieland. Maar is ook groot. Ophrys hellenica is zelfs nog groter, maar komt inderdaad in Griekenland voor.
2. Alle Ophrys sicula met zijn ondersoorten. De lip van de orchidee in kwestie maakt een forse knik aan de basis. Bij Ophrys sicula en aanverwante, staat de lip recht naar voren of zelfs iets omhoog.
3. Blijft over Ophrys phryganae. Een soort met een enorm verspreidingsgebied en met veel verschillende bestuivers. De orchidee in kwestie kun je volgens mij rustig zo noemen. Volgens Delforge 2016 komt Ophrys penelopeae nog in aanmerking. Als ik kijk naar het uiterlijk zou ik wegens de smalle bruine centrale zone hier voor kiezen. Als ik de vinger van Martin er naast zie, is het een kleine orchidee.

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Lastige Ophrys Corfu

Bericht door Martin van den Hoorn »

Dag heren,

Bedankt voor de reactie. Omdat ik ervan uit ga dat de Grieken hun eigen land het beste kennen heb ik me voor de taxonomie gebaseerd op de “Atlas of the Greek Orchids volume I en II” van Zissis Antonopoulos en Spyros Tsiftsis uit 2017. Zij beschouwen O. hellenica als een synoniem van O. lutea lutea en O. penelopea als synoniem van O. lutea phryganae.

"In 2013 O. lutea subsp. lutea within Greek territory, were described as a seperate species, O hellenica despite the virtually nonexitstent morphological differences from the plants of the West Mediterranean See."

Ik heb er geen mening over, maar dan snappen jullie waar ik de naamgeving vandaan heb gehaald.

Groet Martin
Plaats reactie