Intergenetische hybride! (?)

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Mark

Intergenetische hybride! (?)

Bericht door Mark »

De volgende plant zou ik graag gedetermineerd hebben...

ik heb zelf al wat feiten op een rijtje gezet:

slanke plant met een hoogte van 30 cm,
dunne stengel met smalle gootvormige (licht bevlekte) bladeren,
bloeiwijze cilindrisch en losbloemig,
bloemen roze, klein (als Gymnadenia) met gestreepte tekening,
spoor langer dan vruchtbeginsel.

Gymnadenia conopsea, Dactylorhiza fuchsii, Platathera en Ophrys Apifera komen hier veel voor.

Zelf had ik een kruising tussen Gymnadenia conopsea en Dactylorhiza fuchsii bedacht, maar ik kan hier in de literatuur helemaal niets van vinden.

hopelijk kunnen jullie er iets van maken,

alvast bedankt, Mark Engels
Bijlagen
17-06-08 020.jpg
17-06-08 020.jpg (98.42 KiB) 7868 keer bekeken
17-06-08 031.jpg
17-06-08 031.jpg (43.56 KiB) 7868 keer bekeken
17-06-08 017.jpg
17-06-08 017.jpg (74.34 KiB) 7868 keer bekeken
Mark Meijrink
Contacteer:

Re: Intergenetische hybride! (?)

Bericht door Mark Meijrink »

Wat mij betreft idd een hybride tussen Dactylorhiza fuchsii x Gymnadenia conopsea. Ik weet alleen niet of ik de soorten in de goede volgorde vermeldt. Dan heet de hybride "x Dactylodenia st-quintinii".

M.v.gr. Mark
Mark

Bericht door Mark »

Heb ik nog twee vraagjes omtrent deze plant...

- Is deze hybride vaker in Nederland gevonden?

- Moet ik deze vondst nog ergens anders melden? zo ja, waar en hoe?

mvg Mark Engels
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Mark,

ten eerste de foto's van de plant wijzen zeer sterk in de richting van de een hybride tussen D. fuchsii x G conopsea. Temeer er geen andere Dactylorhiza soorten in de omgeving staan.

ten tweede in literatuur kan ík niks vinden over het voorkomen van een dergelijke hybride in Nederland.

Als laatste zijn intergenerische hybriden zéér zeldzaam omdat ze meestal wel ecologisch en min of meer reproductief van elkaar gescheiden zijn. Zo wordt de G. conopsea door overdagvliegende nachtvlinders (Bloedrupsjes) bestoven en D. fuchsii door o.a. Hommels en Keversoorten. Daarnaast stelt G. conopsea nectar beschikbaar voor haar bestuivers en D. fuchsii niet. Ook de spoorlengte is bepalend, zeer lang: G. conopsea kort (t.o.v. G. conopsea) : D. fuchsii, hierdoor krijgen soorten zonder een lange roltong (zoals nachtvlinders) vaak geen stuifmeelklompjes opgeplakt. Daarnaast is het de vraag welke plant eerst bezocht werd, D. fuchsii of G. conopsea dit is volgens mij ook bepalend in hoe de hybride er uit zal gaan zien. Dus een kans dat een intergenerische hybride kan ontstaan is theoretisch zéér klein. Maar zoals jouw foto beaamd houdt de natuur zich niet altijd aan de regels die wij aan haar opleggen.

p.s. ik heb geen idee aan wie je een dergelijke hybride zou kunnen melden. Hier zit je in iedergeval wel goed. Kun je misschien iets meer mededelen over de lokatie / terrein / biotoop etc. Hoeft niet hier op het forum mag ook met een persoonlijk berichtje indien gewenst.

M.v.gr. Mark
Walter
Contacteer:

Bericht door Walter »

Intergenerische hybriden zijn inderdaad zeldzaam, maar hier en daar kan je ze toch tegenkomen. Natuurlijk zijn dergelijke kruisingen het resultaat van een vergissing van een bestuiver. Maar het gebeurt wel vaker dat een vlinder neerstrijkt op een Dactylorhiza (oranjetip op brede orchis bv.) of dat een hommel zich vergrijpt aan een muggenorchis.
de volgende van deze intergenerische hybriden tussen Dactylorhiza en Gymnadenia zijn reeds beschreven :
D; fuchsii x G. conopsea = xDactylodenia st-quintinii (GODFERY) J. DUVIGNEAUD 1983
D. maculata x G. conopsea = xDactylodenia legrandiana (E.G. CAMUS) PEITZ 1972
Dactylorhiza fuchsii x G. odoratissima = xDactylodenia lawalreei DELFORGE & TYTECA 1982
Dactylorhiza maculata x G. odoratissima = xDactylodenia regeliana (BRÜGGER) PEITZ 1972

Ik zou deze vondst zeker melden bij Floron, zodat bij de volgende druk van den Heukels dit opgenomen kan worden (maar daar hebben ze niet de gewoonte om ook lijsten met hybriden af te drukken wat eigenlijk wel jammer is)
Hiermee is het lijstje zeker nog niet afgelopen, want er zijn ook nog hybriden beschreven tussen D. majalis en G. conopsea, D. praetermissa en G. conopsea en ook nog hybriden tussen conopsea en ondersoorten van D. maculata, nl. elodes en ericetorum
Zelf heb ik ooit in de buurt van Reims (Frankrijk) en in Kampenhout (Vlaanderen) de hybride gezien tussen conopsea en fuchsii
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Mark

Bericht door Mark »

Ik zal deze vondst melden bij Floron. Als er iemand intersse heeft om deze plant op te zoeken, stuur mij dan maar een mail (maa.engels@sjgweert.nl). Aangezien de plant al begint uit te bloeien moet dit dan wel voor eind volgende week. De plant is trouwens te vinden in de regio Wijlre in zuid-limburg.

mvg Mark Engels
Plaats reactie