Orchidee van Kreta, maar welke ?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Joh@n
Contacteer:

Orchidee van Kreta, maar welke ?

Bericht door Joh@n »

Beste orchideeënvrienden,

mijn vader bezorgde me onderstaande 3 beelden van een orchidee uit de Samariakloof op Kreta, die hij genomen heeft op 8 mei 2008.
Daar ik absoluut geen ervaring heb met orchideeën uit die streek en ook niet over de nodige literatuur daaromtrent beschik, graag jullie medewerking voor de determinatie van deze soort. Wellicht zijn er onder jullie Kreta-kenners...

Alvast van harte bedankt.
Bijlagen
Kreta 3.jpg
Kreta 3.jpg (183.83 KiB) 5907 keer bekeken
Kreta 2.jpg
Kreta 2.jpg (190.21 KiB) 5907 keer bekeken
Kreta 1.jpg
Kreta 1.jpg (237.22 KiB) 5908 keer bekeken
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
http://diversitasnaturae.be/
Ed van Wijngaarden

Re: Orchidee van Kreta, maar welke ?

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Johan,

Dit is de Welriekende wantsenorchis. Door sommige auteurs wordt deze als zelfstandige soort opgevat (Orchis fragrans), door anderen als ondersoort van de Wantsenorchis (Orchis coriophora subsp. fragrans).

Hij is niet zeldzaam op Kreta en in de rest van het Middellandse Zee-gebied en bloeit vrij laat.
Joh@n
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

Dank je Ed voor de zeer snelle reactie en de info. Een orchidee hoeft niet zeldzaam te zijn om mooi te zijn en om er van te kunnen genieten :-)
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
http://diversitasnaturae.be/
J. Essink

Bericht door J. Essink »

Ed van Wijngaarden schreef:Hallo Johan,

Dit is de Welriekende wantsenorchis. Door sommige auteurs wordt deze als zelfstandige soort opgevat (Orchis fragrans), door anderen als ondersoort van de Wantsenorchis (Orchis coriophora subsp. fragrans).

Hij is niet zeldzaam op Kreta en in de rest van het Middellandse Zee-gebied en bloeit vrij laat.
Alleen in 2008 bloeide alles veel vroeger dan normaal, b.v. Orchis sancta en fragrans 13 april op Rhodos in het zuiden.

groeten,

Jan Essink
Plaats reactie