Beste Johan55,
ik begrijp uit al je berichten dat je inderdaad een enthousiaste liefhebber bent, en met enige kennis van zaken.
en, ik ben het met je eens dat iedereen recht heeft op een eigen mening.
maar,
uit je laatste bericht komt precies naar voren wat ik in mijn eerste reactie al schreef, dat liefhebbers soms het ergst zijn.
drie keer in 1 week een kwetsbare plek bezoeken?? Waarom?
ik hoop dat de foto gelukt is
en,
in een eerder bericht schreef je dat je een afgesloten plek hebt bezocht, en dat je door de terreinbeheerder "betrapt" bent.
denk je dan niet bij jezelf "waar ben ik mee bezig?"
je kan je afvragen waarom die plekken afgeschermd worden?
misschien niet eens voor de zeldzame planten, die je volgens eigen zeggen voorzichtig benaderd, maar het zou ook andere redenen kunnen hebben?
als vrijwillige boswachter heb ik alle smoesjes inmiddels wel gehoord, van plantenliefhebbers tot vogelaars. Daarom schreef ik dat juist de liefhebbers soms alles op alles zetten, en alle afzettingen ten spijt, om die ene foto te maken.
het afzetten en afschermen van gebieden gebeurd met een reden, en geldt voor iedereen, ook voor ons!
we genieten allemaal van hetzelfde, inderdaad, maar je mag je wel afvragen of dat dat ten koste van alles moet?
intensiever? betekent dat de algemene regels voor jou, en andere intensieve liefhebbers, niet gelden?
dus eigen mening prima, maar dit heeft niets met een mening te maken. bewust betreden van afgesloten gebieden valt daar niet onder.
ik hoop ook dat de ecologen van je werk zich ook aan de regels houden.
neem het advies van Erik ter harte, en blijf op de paden en uit afgesloten gebieden.
dan ben je echt een liefhebber,
met vriendelijke groet,
Robbert