kwetsbare zones

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

kwetsbare zones

Bericht door Johan55 »

Afgelopen weken ben ik regelmatig op orchideeën jacht geweest, vnl Belgisch en Nederlands Limburg en een stukje Walonii.
Wat me steeds weer opvalt is dat bezoekers dwars door weitjes lopen, over afrasteringen klimmen en daarbij schade aanrichten aan hekwerken en vegetatie.
Er is zelfs een wei waar gewoon een gps wandeling doorheen loopt. die mensen zien al helemaal geen plantjes staan, die kijken alleen maar op dat kleine schermpje en willen meters maken. En een stuk van de route afsnijden dwars door tientallen hondskruid heen gebeurt ook gewoon. :cry:
Gister een geval meegemaakt waarbij zomaar enkele bleke bosvogeltjes vertrapt werden omdat meneer ineens een purperorchis zag staan die hij op de foto wilde nemen. Meer dan hem er op aan spreken en uitleggen hoe bijzonder de vegetatie hier is kon ik op dat moment niet denk ik.
Hoe doen jullie dit?
bosvogeltje.JPG
bosvogeltje.JPG (158.79 KiB) 10933 keer bekeken
hondskruid.JPG
hondskruid.JPG (84.3 KiB) 10933 keer bekeken
Robbert
Berichten: 35
Lid geworden op: do jun 11, 2015 8:30 pm

Re: kwetsbare zones

Bericht door Robbert »

hoi,

Helaas is het niet anders.
Ik merk wel dat het vaak de liefhebbers zijn die het ergst zijn, en die alles op alles zetten op dat ene plantje op de foto te zetten.
Als ik zie dat mensen van de paden zijn, spreek ik ze meestal wel aan, maar op een opbouwende manier. Verwijten heeft meestal niet zo veel zin, en werkt vaak averechts. Meestal vraag ik of ze iets bijzonders zien, en probeer ze dan in het gesprek te wijzen op het feit dat ze andere planten vertrappen. Soms komen er hele leuke gesprekken op gang, en ik heb op deze manier al veel geleerd over gebieden en specifieke soorten.
Het is zeker goed om elkaar, en anderen aan te spreken op dit gedrag.

groet,
Robbert
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: kwetsbare zones

Bericht door Johan55 »

Jammer, meer dan 300 leden op het forum ( waarvan overigens maar een heel klein deel actief en al lang, langer dan een jaar, niets meer geplaatst heeft) en maar 1 die hier een mening over heeft???
Vandaag ben ik op de orchideeën weitjes.................... geweest. Ook daar trof ik enkele liefhebbers, helaas vlinder kenners aan, die, in de hoop dat er 1 vlinder zou komen, alle apparatuur uitgestald en in ingezoomd hadden op 1 enkel soldaatje, zelf languit liggend in de weide, over circa 50 vegetatieve exemplaren heen :(
Sowieso, dat maar 1 iemand daar een mening over heeft. ) Orchideeën liefhebbers, doet het jullie dan niets? Ik ben flink uitgevallen tegen die mensen, natuurlijk kreeg ik zelf de wind van voren, zo van waar bemoei je je mee.
Anderzijds gebied eerlijkheid me te vermelden dat ik zonder toestemming het gebied in ben geweest en de terrein eigenaar tegenkwam, na een goed en eerlijk gesprek kon ik zonder boete verder:) Ik was, echt waar, maar inderdaad zonder toestemming, niet buiten de al platgetrapte paadjes geweest. Wil je echt weten wat er overal plat getrapt wordt??? Ik wil wel wat fotokes plaatsen!!
Gelukkig met een paar mooie fotokes van wat ik denk Orchis simia, aapjes orchis, vanaf ...................huiswaarts gekeerd en daar nog kunnen na genieten.
Robbert, dank voor je reactie!
Inmiddels dit voorjaar al meer dan 15 soorten, subsp.of kruisingen gezien waarvoor dank aan de beheerders van de groeiplaatsen.
Ik ben maar een beginner, dus toch graag bevestiging, aapjes of gewoon soldaatje, open en flodderige bloeiwijze, gebogen 'armpjes' lichter van kleur dan soldaatje;
aapjes.JPG
aapjes.JPG (65.43 KiB) 10905 keer bekeken
soldaatje.JPG
soldaatje.JPG (724.29 KiB) 10884 keer bekeken
Johan
Laatst gewijzigd door Johan55 op wo mei 23, 2018 6:41 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: kwetsbare zones

Bericht door Michiel Janssen »

Dat is een soldaatje Johan.

Je frustratie is goed voor te stellen maar dit is helaas de realiteit en de meeste forumgebruikers weten dat maar al te goed denk ik.
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: kwetsbare zones

Bericht door Johan55 »

Toch soldaatje, oké , dank je. Ik vond hem er zo tussen de anderen anders uitzien, bleker, een meer open en een niet spits toelopende bloeiwijze. Variatie binnen de soort dus. Voor de aardigheid in de vorige post mijn referentie afbeelding van soldaatje nog geplaatst.
vwb kwetsbare gebieden moest ik inderdaad even mijn frustratie van me afschrijven.:wink: sorry.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: kwetsbare zones

Bericht door Michiel Janssen »

Bij dat soldaatje ontbreekt de top dus je ziet alleen de onderste bloemen en die staan wat losbloemiger geschikt.

Trouwens, je moest eens weten hoeveel orchideeën er elk jaar worden omgemaaid door terreinbeheerders.
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: kwetsbare zones

Bericht door eric hartgers »

Dag Johan,

Fijn dat je zo geniet van deze mooie plantensoort.

Wellicht is het een idee de locaties die je benoemd niet te vermelden / te verwijderen op dit openbare forumdeel? Het trekt nl. nogal wat ongewenste geïnteresseerden aan die deze terreinen niet mogen betreden. Wij hebben er dit weekend ook een paar ontmoet en bij navraag vertrok men om het 10 minuten later nogmaals te proberen...
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: kwetsbare zones

Bericht door Gerrit »

Robbert schreef:
Helaas is het niet anders.
Ik merk wel dat het vaak de liefhebbers zijn die het ergst zijn, en die alles op alles zetten op dat ene plantje op de foto te zetten.

Robbert
Daar zet ik mijn vraagtekens bij Robbert. Liefhebbers weten doorgaans wel wat ze doen en gaan soms wel eens te ver. Nee het zijn m.i. de onwetenden die een gevaar opleveren. Ik maakte eens mee, dat ik op mijn knieën lag en een voorbijganger vroeg wat ik fotografeerde. Ik vertelde wat het was: "O leuk, was het antwoord, orchideeën" en voor ik er erg in had: rats-rats, de orchideeën voor mijn ogen geplukt. Ik ging door de grond. Toen ik verontwaardigd uitlegde wat daar nou zo erg aan was, kreeg de plukster spijt.
Mijn mening is, dat je het grote onwetende publiek zou moeten wijzen op de schoonheid en het bijzondere van onze orchideeën. Daar zou onze vereniging wel wat meer aan mogen doen. Het gebeurt hoor, ik zie regelmatig stukjes in bladen e.d. van onze leden.

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: kwetsbare zones

Bericht door Johan55 »

eric hartgers schreef:Dag Johan,

Fijn dat je zo geniet van deze mooie plantensoort.

Wellicht is het een idee de locaties die je benoemd niet te vermelden / te verwijderen op dit openbare forumdeel? Het trekt nl. nogal wat ongewenste geïnteresseerden aan die deze terreinen niet mogen betreden. Wij hebben er dit weekend ook een paar ontmoet en bij navraag vertrok men om het 10 minuten later nogmaals te proberen...
Top dat er toch iets van een discussie los komt....
Oke Eric, ik had dat inderdaad gelezen maar vond al dat ik niet te specifiek was, ik heb er nu wat stippeltjes geplaatst :wink:
Hoewel ik begrijp dat de wereld meekijkt was het natuurlijk ook wel leuk als het plaatsen van locaties wel zou kunnen en we hier een database konden opbouwen met alle soorten die we op bepaalde plaatsen tegenkomen.
je schrijft nog "".....geïnteresseerden aan die deze terreinen niet mogen betreden....."
maar dat mag ik toch ook niet als er een hek omheen staat, of is zo gemakkelijk om ergens toestemming te vragen?
Ik geniet inderdaad met volle teugen, gelukkig in de goede week vakantie genomen. Vrijdag komt een van de ecologen van mijn werk naar het zuiden om samen nog wat te zoeken, kei leuk allemaal. komende weken nog de Ophrys soorten, veenmos orchis en bosorchisen en dan weer afkicken?? Oh nee, we krijgen natuurlijk ook nog de herfstschroef orchissen, ook nog niet in het echt gezien....
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: kwetsbare zones

Bericht door Mark »

Dat we gegevens niet op deze site zetten heeft te maken met de manier hoe men daarmee omgaat. Als ik een foto toon van een Vliegenorchis uit een natuurgebied, geeft dat heel wat lezers het idee ook dat natuurgebied maar in te lopen. Daarbij kan je je afvragen wat het nut is van het delen van die informatie en/of het opstellen van een database.

Onze leden zijn dan weliswaar niet allemaal heel actief op het forum, ze weten heel erg goed hoe en waarom we gegevens delen met elkaar. De reden dat dit forum 500 leden heeft is vooral omdat er daarvan 400 mee kunnen lezen en 100 leden van de WEO automatisch lid zijn geworden van het forum.

Er zijn de afgelopen jaren (en nog steeds) heel wat leden van de WEO actief geweest in zuid-Limburg bij het beheer van terreinen voor behoud van specifieke orchideeën. Deze mensen hoeven inderdaad maar aan de bel te trekken voor een vergunning, wetende dat ze het vertrouwen verdienen en respecteren. Deze mensen weten overigens ook heel goed waar ze specifiek beter wel of niet kunnen lopen in het terrein omdat ze er uitleg over hebben gekregen. Meestal gaat het dan om de mooiste stukken over te slaan omdat daar de meeste schade aangericht kan worden. Dit vertrouwen gaat ook op voor overige leden van de werkgroep die al jaren actief zijn (alleen niet op dit forum, maar elders in het veld of voor de organisatie van de vereniging).

Een van de grootste frustraties die bij mij naar boven komen, is waarom mensen (al dan niet met vergunning) meermaals hetzelfde terrein bezoeken voor dezelfde planten/dieren met als enig doel het bekijken/fotograferen van die planten. Dat doet gigantisch afbreuk aan al die mensen die er wel energie in gestoken hebben en met respect voor de planten/dieren een terrein niet, of maar gedeeltelijk, bezoeken. Mensen zonder vergunning zijn m.i. helemaal fout bezig omdat ze zich bewust (!!) niks aantrekken van het belang van planten, dieren, terreineigenaar of ga zo maar verder. De informatie om zich daarvan bewust te maken wordt pas inzichtelijk als de terreineigenaar de vergunning verstrekt (of niet verstrekt).

Voor de duidelijkheid, ik krijg van SBB hier in zuid-Limburg de (terechte) vraag of ik weet wie die vergunningloze bezoekers zijn en of mijn/onze vereniging er iets mee van doen heeft. Uitermate frustrerend kan ik je zeggen. Het gaat dus niet alleen om de schade die we de natuur aandoen, maar ook de schade die aangericht wordt in de belangrijke relatie (vertrouwen!) met beheerders.

Greets, Mark
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: kwetsbare zones

Bericht door eric hartgers »

Ik sluit mij graag aan bij de opmerking van Mark.

@Johan: fijn dat je de stipjes hebt gezet. Als je toch bezig bent: zou je er ook wat kunnen plaatsen bij het gebied waar ik met name op doel.

Veenmosorchis is een soort die veel mensen graag willen zien, echter is dit juist een voorbeeld waar men beter niet naar op zoek zou moeten gaan. De planten zijn klein, onopvallend en erg moeilijk vindbaar. Als je er voor staat moet je al goed kijken. Verder is het biotoop uitermate kwetsbaar; er van weg blijven zou ik zeggen. Enkele jaren geleden was er een mooie vindplaats van deze soort, tot er een paar mensen als een kudde olifanten door gegaan zijn voor een paar foto's. Sindsdien is de soort helaas niet meer terug gevonden...

Betreding is overigens vrijwel nergens toegestaan buiten de paden; wil je bepaalde soorten graag zien, kijk dan bijvoorbeeld eens in de orchideeëntuin in het Gerendal of bij Tenellaplas in Zuid-Holland. En daar lopen ook vrijwilligers rond die je graag meer vertellen, dus leer je er gelijk iets bij!

Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers
Laatst gewijzigd door eric hartgers op wo mei 23, 2018 9:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: kwetsbare zones

Bericht door Michiel Janssen »

Ik heb de locatie verwijderd.
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: kwetsbare zones

Bericht door eric hartgers »

Top; dank je wel Michiel! :wink:
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: kwetsbare zones

Bericht door Johan55 »

Dank allen voor jullie reactie, natuurlijk ben ik liefhebber en natuurkenner genoeg om te weten hoe kwetsbaar alles is en zal dan ook, waar ik ook ben steeds zorgvuldig te werk gaan. Juist omwille van de natuur zijn we 11 jaar geleden van Breda naar de Voerstreek verhuist! Onbewust heb ik wellicht wat te nauwkeurig vind plaatsen beschreven, dit omdat ik dan denk dat dat kan bijdragen aan de juiste determinatie, toch zal ik hier voortaan zorgvuldiger mee om gaan..
Anderzijds kan ik het toch niet laten te vermelden dat er schitterende boeken uitgebracht worden met kaartjes, vindplaatsen en welke soorten daar gevonden zijn, ik ben er blij mee maar denk dat jullie die hier liever niet promoten.
Natuurlijk ken ik de heemtuin Gerendal, een mooie plek om de soorten te leren kennen, de laatste weken dus al meermalen daar geweest. Helaas staat niet alles daar, veldbezoeken blijven dus in mijn agenda staan. De vrijwilligers daar zijn inderdaad kundig en vertellen leuk, hebben al snel n de gaten hoe groot je kennis is en hebben me zelfs al naar andere groeiplaatsen verwezen. Misschien moeten ze dan ook maar niet meer doen?
Dat vergunningen niet zomaar worden afgegeven begrijp ik uiteraard, die moet je verdienen, uiteraard door wederzijds respect en samenwerken met de eigenaren / beheerders.
Over de aanleg van databanken denk ik anders , maar dat mag natuurlijk. De wereld draait op het verzamelen van gegevens. Dat dat misschien niet hier en openbaar op het forum moet oké. Je moest eens weten hoeveel inventarisatiewerk ik al gedaan heb en opgeslagen zodat eigenaren daar hun beheer plan op kunnen afstemmen.
Regelmatig dezelfde plaats bezoeken voor een fotoke doe ik ook. De eerste .......orchis die ik vond stond op zo'n kwetsbare plaats dat ik wel 3 x in de week geweest ben om te zien hoe dat zou gaan aflopen, gelukkig staat de plant nu zaad te vormen en is minder opvallend.
Voor de duidelijkheid, ik heb op niemand kritiek he, heb respect voor ieders mening maar heb er zelf ook een, we genieten van het zelfde, de een wat (of veel) intensiever dan de ander en ieder op zijn eigen manier.
Robbert
Berichten: 35
Lid geworden op: do jun 11, 2015 8:30 pm

Re: kwetsbare zones

Bericht door Robbert »

Beste Johan55,

ik begrijp uit al je berichten dat je inderdaad een enthousiaste liefhebber bent, en met enige kennis van zaken.
en, ik ben het met je eens dat iedereen recht heeft op een eigen mening.

maar,
uit je laatste bericht komt precies naar voren wat ik in mijn eerste reactie al schreef, dat liefhebbers soms het ergst zijn.
drie keer in 1 week een kwetsbare plek bezoeken?? Waarom?
ik hoop dat de foto gelukt is :-)

en,
in een eerder bericht schreef je dat je een afgesloten plek hebt bezocht, en dat je door de terreinbeheerder "betrapt" bent.
denk je dan niet bij jezelf "waar ben ik mee bezig?"

je kan je afvragen waarom die plekken afgeschermd worden?
misschien niet eens voor de zeldzame planten, die je volgens eigen zeggen voorzichtig benaderd, maar het zou ook andere redenen kunnen hebben?

als vrijwillige boswachter heb ik alle smoesjes inmiddels wel gehoord, van plantenliefhebbers tot vogelaars. Daarom schreef ik dat juist de liefhebbers soms alles op alles zetten, en alle afzettingen ten spijt, om die ene foto te maken.
het afzetten en afschermen van gebieden gebeurd met een reden, en geldt voor iedereen, ook voor ons!

we genieten allemaal van hetzelfde, inderdaad, maar je mag je wel afvragen of dat dat ten koste van alles moet?
intensiever? betekent dat de algemene regels voor jou, en andere intensieve liefhebbers, niet gelden?

dus eigen mening prima, maar dit heeft niets met een mening te maken. bewust betreden van afgesloten gebieden valt daar niet onder.

ik hoop ook dat de ecologen van je werk zich ook aan de regels houden.
neem het advies van Erik ter harte, en blijf op de paden en uit afgesloten gebieden.
dan ben je echt een liefhebber,

met vriendelijke groet,

Robbert
Plaats reactie