Twee Franse Ophrys-noten om te kraken...

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Twee Franse Ophrys-noten om te kraken...

Bericht door Michiel Janssen »

Ja, subinsectifera is smal en daarnaast zijn de bloemen (die ik heb gezien) ook duidelijk kleiner dan die van insectifera. Maar insectifera kan ook een zeer brede lip hebben:

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Twee Franse Ophrys-noten om te kraken...

Bericht door Ton »

Hierbij een foto van 12-5-2010 van O. insectifera in de Drôme. Van deze plant met 1 bloem met dubbele lip zijn veel foto's gemaakt en op diverse plaatsen op Internet opgedoken. Je ziet dat de rand van de lip hier ook naar vuilrose en zelfs wat gelig neigt. De onderste bloem, die het meest uitgebloeid is heeft dat het meest. Dus: Is jouw foto gewoon een O.insectifera over het hoogtepunt?
Bijlagen
P1070306.JPG
P1070306.JPG (170.95 KiB) 4809 keer bekeken
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: Twee Franse Ophrys-noten om te kraken...

Bericht door djasse »

Hallo

Blijkbaar is dit toch echt een harde not om te kraken voor de insectifera of x fabrei. De meningen zijn duidelijk verdeeld en het blijft boeiend ook al zal/kan er nooit een precies antwoord komen. Persoonlijk denk ik - na alles wat ik hier lees - op de hybride. maar Ton doet me dan weer twijfelen...
Grote dank aan jullie!
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Twee Franse Ophrys-noten om te kraken...

Bericht door F. Thys »

Volledigheidshalve: Ophrys x fabrei is de hybride tussen araneola en aymoninii. De juiste benaming van de hybride tussen aymoninii en insectifera zou Ophrys x tyteca(ea)na zijn, in 1983 beschreven door Delforge. Zie http://www.orchideurope.be/herbiers/her ... p_tyte.pdf Interessant om achter de benamingen te komen van hybriden is onder meer de website van Guenther Blaich http://www.guenther-blaich.de/hybnamsu.htm

Groetjes

Frans
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: Twee Franse Ophrys-noten om te kraken...

Bericht door djasse »

Sorry Frans, foutje van me. En leuke site met de hybriden! Inmiddels ook ontdekt dat je daar de Flora Iberica (met volume Orchidaceae) kan downloaden in PDF document.

Ignace
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Plaats reactie